Off-page SEO
Off-page SEO is een term die verwijst naar alle activiteiten die buiten een website plaatsvinden en die gericht zijn op het verbeteren van de positie van een website in de zoekresultaten van zoekmachines. Deze activiteiten hebben vaak betrekking op het verkrijgen van externe links (ook wel: backlinks) naar een website, omdat zoekmachines deze links gebruiken als een teken van het belang en de autoriteit van een website.
Er zijn verschillende manieren waarop off-page SEO kan worden toegepast, zoals linkbuilding en linkbaiting. Bij linkbuilding worden er externe links naar een website verkregen door bijvoorbeeld het uitwisselen van links met andere websites, het plaatsen van gastblogs op andere websites, of het aanbieden van waardevolle content op een website die anderen zullen willen linken. Bij linkbaiting wordt er geprobeerd om op een creatieve manier aandacht te krijgen van andere websites door bijvoorbeeld interessante infographics te maken of gebruik te maken van social media om virale content te creëren.
Daarnaast kan off-page SEO ook betrekking hebben op het monitoren en beheren van de online reputatie van een website. Dit kan bijvoorbeeld door het beantwoorden van klantreviews op externe websites of door het beheren van social media-accounts die zijn gekoppeld aan een website.
Seo-werkzaamheden aan je website zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat je website beter vindbaar wordt.
Waar moet een goede link aan voldoen?
Een link naar jouw website wordt gezien als een aanbeveling door Google. De link moet dan wel voldoen aan 3 pijlers:
- De links mogen niet alleen maar van hetzelfde Ip-adres komen.
- De link moet relevant zijn (dus jouw website en de andere website moeten wel iets met elkaar te maken hebben.
- Als de link van een website komt met veel autoriteit, dan heeft die link naar jouw website ook meer waarde.
Naast off-page SEO bestaat er ook on-page SEO.