Wat is betrokkenheids-percentage?

Online marketing zit vol met ingewikkelde termen waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. In onze kennisbank behandelen we de meest voorkomende termen. Mis je er één? Laat het ons weten!

Hoe betrokken zijn jouw bezoekers?

Met de introductie van Google Analytics 4 is het bouncepercentage vervangen door het betrokkenheidspercentage. Met dit percentage meet je de betrokkenheid (engagement) van een gebruiker van jouw website.

Er is sprake van betrokkenheid als een gebruiker minimaal 10 seconden op je pagina is of als de gebruiker verder klikt naar een volgende pagina in jouw website.

Het betrokkenheidspercentage wordt berekend door het aantal sessie met betrokkenheid te delen door het totaal aantal sessies en wordt tegenwoordig als een meer waardevolle metriek gezien dan het bouncepercentage.

Betrokkenheidspercentage in Google Analytics is een belangrijke metriek om in de gaten te houden als je een website of app beheert. Het geeft aan hoe betrokken bezoekers zijn met de content op jouw platform. Een hoog betrokkenheidspercentage betekent dat bezoekers lang op jouw site blijven, veel pagina’s bekijken en interacties hebben met de content. Dit is positief omdat het kan wijzen op een goede gebruiksvriendelijkheid en interessante content.

Waar vind je het betrokkenheidspercentage?

Het vinden van het betrokkenheidspercentage in Google Analytics 4 is eenvoudig. Ga naar het tabblad “Gedrag” in het hoofdmenu en klik vervolgens op “Algemeen” in het linkermenu. Scroll naar beneden tot je de sectie “Betrokkenheid” ziet en klik op het tabblad “Betrokkenheidspercentage”. Hier zie je een grafiek met het betrokkenheidspercentage voor jouw site of app.

Er zijn een aantal manieren om het betrokkenheidspercentage te verhogen. Ten eerste is het belangrijk om goede, relevante en unieke content te publiceren. Dit zal bezoekers aanspreken en ervoor zorgen dat ze langer op jouw site blijven. Ook kan het helpen om de gebruiksvriendelijkheid van jouw site te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld door het toevoegen van duidelijke navigatie en zoekfuncties.

Daarnaast kan het ook nuttig zijn om interactieve elementen toe te voegen aan jouw site, zoals enquêtes, polls en afbeeldingen met hover-effecten. Dit kan bezoekers aanzetten om actief met de content op jouw site te werken, wat kan leiden tot een hoger betrokkenheidspercentage.

Begrippenlijst

Onlinemarketingjargon simpel uitgelegd

VRAAG EEN GRATIS SEO SCAN AAN!

Hoe maak je jouw website beter vindbaar in Google?
Vraag NÚ onze gratis SEO Scan aan en ontdek
wat je moet doen om topposities te bereiken!

Wij checken hoe jouw website presteert & geven tips wat je kunt verbeteren.
Interesse? Vul je gegevens in en we gaan snel voor je aan de slag.
Waarde: € 299,-. Nu voor nop.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer weten?

Dompel jezelf onder in onze knowledge base.

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

Q

R

S

T

U

V

W

X

Y

Z

U

Y