Google Search Advertentie
Een Google Search advertentie is een betaalde advertentie die verschijnt in de zoekresultaten van Google wanneer iemand een zoekwoord of zoekterm intypt die overeenkomt met de advertentie. Deze advertenties zijn ontworpen om de aandacht van de gebruiker te trekken en hen naar de website van de adverteerder te leiden.
Google Ads
Google Search advertenties worden geplaatst via Google Ads, het advertentieplatform van Google. Adverteerders kiezen specifieke zoekwoorden of zoektermen die ze willen targeten en bepalen hoeveel ze bereid zijn te betalen per klik op hun advertentie. Google gebruikt deze informatie om de advertentie te laten verschijnen in de zoekresultaten wanneer iemand een zoekopdracht doet met een van de gekozen zoekwoorden of zoektermen.
Voor het opstellen van een goede Search advertentie is een goed zoekwoordenonderzoek nodig.
De advertenties zijn gemakkelijk te herkennen in de zoekresultaten, omdat ze voorafgegaan worden door het woord “Advertentie” of “Gesponsord”. Ze verschijnen boven de organische zoekresultaten en kunnen ook in de zijbalk van de zoekresultaten worden weergegeven.
Wat kost een Google Search advertentie?
De adverteerders betalen Google alleen wanneer iemand op hun advertentie klikt en naar hun website wordt geleid. Dit wordt “cost-per-click” (CPC) genoemd en is afhankelijk van de concurrentie voor het gekozen zoekwoord of zoekterm. Hoe meer adverteerders voor hetzelfde zoekwoord of zoekterm bieden, hoger de kosten per klik.
Als jij weet op welke woorden de gebruiker zoekt kun je jouw advertenties optimaliseren.
Naast de Search advertentie heb je ook de Display advertentie en de Responsive advertentie.