Theme marker 2 PONCK The Web Company

Leestijd: 18 minuten

Auteur:

Leestijd: 18 minuten

Auteur:

SEO 2022? Dit is de ultieme gids

Hoe kom je bovenaan in Google in 2022? Met onze SEO Gids 2022 klim je in 25 stappen naar de topposities in zoekmachines, zoals Google, Bing, Yahoo, etc. Ook in 2022 blijft zoekmachineoptimalisatie een extreem interessant onderdeel als je het verkeer naar je website wilt laten groeien of op peil wilt houden. Met dit artikel geef ik je een overzicht van de stand van zaken. Wat zijn de do’s en don’ts anno 2022? Waarmee moet je rekening houden? Ik heb de belangrijkste informatie overzichtelijk opgeknipt in 25 punten, zodat jij na dit artikel weer helemaal bij bent. Wil je snel naar je favoriete onderwerpen? Gebruik dan de inhoudsopgave hieronder. Gordel om, daar gaan we. Klik hier voor de SEO Gids 2023 (helemaal up-to-date).

Page Experience

In mei 2021 voerde Google een ingrijpende algoritmewijziging door: de Page Experience Update. Deze update bestond uit drie belangrijke criteria, afgekort tot: LCPCLS en FID. Samen worden ze de Core Web Vitals genoemd en ze hebben te maken met de laadsnelheidinteractiviteit en stabiliteit van een website. LCP staat voor Largest Contentful Paint Dit is de tijd die het kost om het grootste element in je viewport in te laden. Google vindt het prettig als dit minder dan 2,5 seconden in beslag neemt. CLS staat voor Cumulative Lay-out Shift Dit is de mate waarin content en elementen verschuiven tijdens het laden van je webpagina. Als dit te lang duurt, loop je het risico dat gebruikers misklikken op je site. Houd de waarde ervan onder de 0,1. FID staat voor First Input Delay Dit is de tijd die het kost voordat een pagina interactief is. Een goede FID zit onder de 100ms. Oftewel je site reageert praktisch direct op interactie van je bezoekers. Nieuwsgierig hoe jouw website scoort? Je kunt de prestaties van je Core Web Vitals checken in Google Search Console onder site-vitaliteit.

Passage Ranking

Ook deze SEO-trend volgt na een recente update van Google. Google Passage Ranking (eerder Passage Indexing) beïnvloedt ongeveer 7% van alle zoekopdrachten en ging op 10 februari 2021 live voor Engelstalige websites in de VS. Passage Ranking is een doorbraak van Google waarbij de zoekgigant niet alleen pagina’s weergeeft in de zoekresultaten maar ook passages, oftewel delen van zo’n pagina. Waar voorheen je hele webpagina werd bekeken, worden individuele passages in een tekst belangrijker. Google heeft dus inzicht in het gedeelte van een pagina waar het antwoord op een vraag staat. Dit gedeelte wordt direct tussen de zoekresultaten weergegeven zonder dat je door hoeft te klikken. Hoewel het erop lijkt, is het niet hetzelfde als featured snippets, die alleen een aaneengesloten stukje informatie uit de tekst tonen. Met ‘passage ranking’ is Google in staat om zelf een stukje tekst samen te stellen uit de tekst op je pagina. Best cool, toch?! Daarmee is Google dus weer een stap verder in het begrijpen van teksten van je webpagina’s. Onthoud dus altijd voor wie je schrijft. Wie is je doelgroep? Stem daar je boodschap op af en schrijf voor de lezer. Als het vragen beantwoordt en waarde heeft, is de kans het grootst dat het een positie verovert in de rankings.

On-page SEO

On-page optimalisatie blijft een van de gemakkelijkste manieren om je positie in Google te verbeteren. Het kost relatief weinig tijd en je ziet er snel resultaat van. Wat houdt on-page SEO in? Het verwijst naar alle elementen op je webpagina’s die je kunt optimaliseren. Denk aan koppen, paginatitels en afbeeldingen. Drie praktische tips om je op weg te helpen:

  • Gebruik je belangrijkste zoekwoorden aan het begin van je titels
  • Focus op het maken van long reads (minimaal 1800 woorden)
  • Wees bescheiden met het gebruik van je belangrijkste zoekwoord. Doe het een aantal keer per pagina, maar voorkom keyword stuffing (waarbij je je pagina overlaadt met een bepaald zoekwoord – dat leidt tot het tegenovergestelde resultaat)

Voeg LSI-zoekwoorden toe

LSI-zoekwoorden (kort voor: ‘Latente Semantische Indexering’) zijn woorden die een zoekmachine kan gebruiken om een ​​beter begrip te krijgen van de inhoud van je pagina. Het zijn geen synoniemen van je belangrijkste zoekwoord, maar wel woorden en woordgroepen die sterk samenhangen met je hoofdzoekwoord. Als je belangrijkste zoekwoord bijvoorbeeld ‘trimsalon’ is, is het verstandig om gerelateerde woorden als ‘hond’, ‘vachtverzorging’, ‘gediplomeerde trimsters’ ‘wassen en föhnen’ en dergelijke ook te gebruiken, zodat Google en andere zoekmachines goed begrijpen waar een website of -pagina over gaat. Natuurlijk kun je ook nog steeds synoniemen gebruiken, maar combineer die met LSI-zoekwoorden. Zoekmachines zijn door de jaren heen steeds slimmer geworden. Het is niet meer nodig om je pagina vol te proppen met een bepaald zoekwoord om Google duidelijk te maken waar je pagina over gaat. Google is meer geïnteresseerd in waar je pagina in z’n algemeen over gaat. Het zal dit soort trefwoorden dus gebruiken om te verifiëren dat jouw website echt over een bepaald onderwerp gaat. Hulp nodig bij het bedenken van LSI-zoekwoorden? Er zijn mooie tools beschikbaar, zoals LSIGraph of KeySearch om relevante LSI-zoekwoorden te identificeren.

Technisch tiptop

De inhoud van je webpagina’s is zeer bepalend voor je SEO-waarde, maar onderschat ook de techniek in je website niet. Technische SEO houdt in dat je website zo is ontworpen dat zoekmachines die eenvoudig kunnen crawlen en indexeren. Let in elk geval op de volgende zaken:

  • Alle pagina’s zijn beveiligd (https://… via SSL-certificaat)
  • Je website is geoptimaliseerd voor mobiel
  • Je hebt geen gekopieerde inhoud of vergelijkbare inhoud op verschillende pagina’s van je eigen website
  • Je webpagina’s laden snel (zie ook punt 13)
  • Alle links in je website werken

Artificial Intelligence

Artificial intelligence (AI) is aan een grote opmars bezig. Ook Google bereidt zich voor op een core update die zich focust op AI. Google BERT zorgde er al voor dat Google de gebruikers beter begreep, met Google MUM gaat de zoekgigant nog een stapje verder. Google MUM verstaat nog beter de zoekintentie van de gebruikers en zal dus nog uitgebreidere zoekresultaten tonen. Bij Google MUM heeft de autoriteit van de website nog meer invloed, dus houd jouw E.A.T. (zie punt 15) goed in de gaten. Ook voice search wint terrein. Iets wat ook verwerkt is in de Google MUM-update.

Geoptimaliseerd voor mobiel gebruik

Meer dan ooit geldt: zorg dat je website is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. In 2022 mag het niet meer zo zijn dat je op een mobiel apparaat moet inzoomen om tekst te kunnen lezen of een knop te kunnen aanklikken. Niet alleen vindt het meeste webverkeer plaats op mobiele telefoons en tablets, ook gebruikt Google voornamelijk de mobiele versie van een website voor ranking en indexering. Nieuwsgierig of jouw webpagina’s goed werken op mobiele apparaten? Gebruik de mobielvriendelijke testtool van Google. Voer de URL van je webpagina in en Google checkt of je pagina mogelijk problemen geeft bij weergave op mobiel, zoals tekst die te klein is om te lezen of knoppen die te dichtbij elkaar staan.

Meta descriptions

Als je een zoekopdracht invoert in Google krijg je een reeks zoekresultaten die bestaan uit een (meta) ‘titel’ en een ‘beschrijving’ van (meestal) twee regels. Die beschrijving noemen we de ‘meta description’. Het is een klassieke SEO-hack: met een aantrekkelijke beschrijving kun je het verschil maken, ook ten opzichte van zoekresultaten die hoger zijn geplaatst. Uit recent onderzoek blijkt dat 30% van de websites tegenwoordig geen metabeschrijvingen gebruikt. Het gevolg is dat Google vaak zelf een stukje tekst van de website gebruikt om de metabeschrijving in te vullen. Dit is meestal niet de meest relevante of opvallende informatie op die plek. Het niet invullen van je metabeschrijving is echt een gemiste kans wat mij betreft. Je kunt deze metabeschrijvingen namelijk binnen vrijwel alle CMS’en van websites zelf invullen en per webpagina aanpassen. Doen dus.

Beantwoord vragen

Heb je een vraag? Stel ‘m aan Google. Binnen een fractie van een seconde heb je vaak je antwoord. Voorbeeldje. Als je de volgende zoekopdracht invoert in Google: ’Hoe droog ik bloemen?’ levert dat zo’n 1,3 miljoen(!) resultaten op en komt onderstaand resultaat op het moment van schrijven als eerste naar boven. Google gebruikt de inhoud van de webpagina van www.deroosbv.com om het antwoord op de vraag te geven. Met de inhoud van jouw webpagina’s kun je inspelen op vragen die vaak worden gesteld in Google. Zo kun je sneller een goede positie scoren in de zoekresultaten van Google. Kijk eens naar de content van je website. Zijn er pagina’s of artikelen die inspelen op een bepaalde vraag? Kun je de inhoud zo bijschaven dat dat het geval is? Het kan je zomaar een stijging opleveren in de zoekresultaten.

Tip: check ook eens de suggesties die Google geeft als je een vraag intypt in de zoekbalk. Zijn er meerdere vragen rondom een thema? Misschien is het interessant om deze ook te beantwoorden op je website. Wijd er een aparte blog aan of voeg de vraag toe aan een thema dat je al hebt behandeld.

Hergebruik goed presterende content

Soms heb je een schot in de roos. Een goed geschreven artikel dat op veel interesse en dus websitebezoek kan rekenen. Zulke content is goud waard, maar het kost vaak ook best veel tijd om het te produceren. Zoek eens terug in de bijdragen die je de afgelopen jaren hebt geschreven. Welke content presteerde goed? Misschien kun je het stuk met een paar updates en wat visuele ingrepen nieuw leven inblazen. Je laat de URL hetzelfde, maar deelt het artikel vervolgens opnieuw via social media. Met een beetje geluk laait de interesse weer op en maakt de positie van het artikel in Google een interessante sprong naar boven. Dus check oude content en maak het 2022-ready!

Bij linkbuilding ligt de focus vaak op externe linkbuilding, oftewel links vanaf andere websites naar jouw website. Het belang van interne linkbuilding wordt echter nog weleens vergeten. Interne links zijn essentieel om verkeer naar webpagina’s te leiden die minder links aantrekken. Je maakt deze pagina’s dus als het ware beter zichtbaar voor zoekmachines. Er zijn twee soorten interne links: navigatielinks en contextuele links. Navigatielinks zijn koppelingen in de kop, voettekst en navigatiebalken om bezoekers van de website te helpen om andere pagina’s op je website te bezoeken. Contextuele links zijn links in de content van je pagina en hebben een hogere SEO-waarde. Het is belangrijk om de structuur van je interne links zo ondiep mogelijk te houden. Hoe minder klikken je nodig hebt om van de homepagina naar een andere pagina te gaan, hoe beter. Bij voorkeur ben je in maximaal drie klikken op een pagina die ‘dieper’ in de website is weggestopt. Het is bovendien slim om de belangrijkste zoekwoorden voor de pagina waarnaar je verwijst als ankerteksten te gebruiken in je links. Verwijs je naar een webpagina die gaat over ‘Arabica koffiebonen’, gebruik deze woorden dan ook in de link naar die pagina.

Voeg nieuwe links toe aan oude inhoud

Vaak vergeten, maar zo waardevol: oude content updaten door er nieuwe links aan toe te voegen. Stel je schreef in 2020 een blog over ‘de 14 beste winterrecepten voor 2020’. Een jaar later wil je een soortgelijke blog maken met nieuwe recepten. Zorg dan na publicatie dat je in je oude blog een link plaatst naar deze nieuwe versie.

Check altijd of je oude content kunt updaten door een link toe te voegen naar een nieuwer artikel.

Snelheid en gebruikerservaring

Twee belangrijke aspecten die in 2022 mogelijk een echte rankingfactor gaan worden, zijn ‘sitesnelheid’ en ‘gebruikerservaring’. Deze factoren schaart Google onder de noemer webvitaliteit. Het is belangrijk om deze aspecten goed op orde te krijgen, omdat ze van grote invloed zijn op hoe bezoekers jouw website ervaren. Nieuwsgierig hoe de snelheid van jouw website scoort? Hieronder noemen we een aantal tools die je inzicht geven en je van tips voorzien om de snelheid van je website te optimaliseren.

  1. Testmysite
  2. PageSpeed Insights
  3. Google Analytics
  4. Pingdom tools

Haal je website door een van de tools en je krijgt direct handige tips om de snelheid van je website te optimaliseren. Hieronder alvast een aantal adviezen die de laadtijd van je website sterk kunnen verbeteren.

Maak gebruik van een caching-plugin

Cache houdt in dat als iemand een webpagina bezoekt, bestanden van die pagina in de browser van de gebruiker worden opgeslagen. Dat zorgt ervoor dat wanneer iemand de pagina opnieuw bezoekt niet alle bestanden opnieuw hoeven worden opgevraagd.

Gebruik de nieuwste PHP-versie

Veel websites werken met PHP als scripttaal. Op dit moment is PHP7 de nieuwste versie van PHP. Als jouw PHP-versie up-to-date is, kan dit de laadtijd flink ten goede komen.

Voeg CSS- & Javascript-bestanden samen

Probeer het aantal CSS- en Javascript-bestanden zo klein mogelijk te houden, zodat andere bestanden ook sneller worden gedownload.

Schaal afbeeldingen niet op de website

Stel je hebt een afbeelding in je pagina van 1600×1600 pixels. Vervolgens verklein je die door middel van HTML naar 400×400. De afbeelding van 1600×1600 pixels moet dan alsnog worden ingeladen. Tip: verklein je afbeelding vóór je die online plaatst. Een handige tool hiervoor is Shortpixel.

Zet geen video’s op je website

Als je gebruik wilt maken van video’s, kun je deze het best uploaden via Youtube of Vimeo. Vervolgens kun je de video embedden op je website.

Voorkom doorverwijzingen en niet bestaande links

Als een niet (meer) bestaand item moet worden geladen, kost dit onnodig veel tijd. De browser gaat het bestand proberen in te laden, maakt connectie met de server en krijgt vervolgens het antwoord terug dat deze niet meer bestaat. Hetzelfde geldt voor 301-doorverwijzingen. Is een bestand verplaatst, link dan direct naar de juiste URL. Anders moeten er meerdere verzoeken worden gedaan door de server.

Schoon je plugins op

Staan er plugins op je website die je niet meer gebruikt? Weg ermee!

Elk SEO-bureau promoot linkbuilding als onderdeel van z’n SEO-strategie. Ook in 2022 blijven links van derden naar jouw website een van de zwaarstwegende rankingfactoren. De manier waarop je hier vorm aan geeft, kan echter verschillen. De beste manier omschrijf ik graag als ‘passieve linkacquisitie’. Daarmee bedoel ik dat je content gaat maken die als vanzelf links krijgt van derden. Stel je voor dat je een blog schrijft met de titel: ‘10 Dure Fouten Die Elke Crypto-Newbie Maakt – Tenzij Je Dit Leest’. Je maakt er een lekker leesbare blog van en post deze op je social media. Als jouw verhaal hout snijdt en goed leesbaar is, is de kans groot dat anderen jouw bericht gaan delen of links plaatsen naar jouw artikel. Goede content is dé beste en meest duurzame vorm van linkbuilding en levert je vaak zeer hoge posities op in zoekmachines zoals Google. Zorg echter ook dat je jouw content zelf actief verspreidt. Post het op social media, maar vraag bijvoorbeeld ook toonaangevende platforms of ze interesse hebben in een gastblog van jou waarin jij links kunt plaatsen naar relevante content op jouw eigen website.

E.A.T.

Hoewel SEO een van de bekendste termen is als het gaat over Google-rankings, is er nog een ander acroniem van drie letters om te onthouden: E.A.T. E.A.T. staat voor Expertise, Autoriteit en Vertrouwen (Trust). Dit zijn drie belangrijke elementen waar Google al sinds 2018 naar kijkt bij het bepalen van het rankingpotentieel van je website. Deze elementen zijn nóg belangrijker als jouw website over zogenaamde Your Money or Your Life-onderwerpen (YMYL) gaat. Denk aan inhoud die medische, juridische, veiligheids- of financiële informatie biedt. Expertise verwijst naar de geloofwaardigheid en ervaring van je auteur(s). Als bezoekers op jouw website terechtkomen, vinden ze dan inhoud die is geschreven door betrouwbare en ervaren auteurs? Om jouw expertise te tonen, kun je bijvoorbeeld korte auteursbiografieën in je website opnemen. Autoriteit heeft in feite te maken met jouw online reputatie en de erkenning die je krijgt. Dat is nog een reden waarom het belangrijk is om gezaghebbende bronnen terug te laten linken naar jouw content. Vertrouwen (Trust) heeft veel te maken met de andere twee componenten. Als je hebt aangetoond dat je gekwalificeerd bent om over jouw onderwerp te schrijven en andere bronnen zich tot je wenden voor de waarde die jij biedt, beschouwt Google je als betrouwbaar. Veel van de andere strategieën die ik in deze blog beschrijf, kunnen bijdragen om je E.A.T.-score te verbeteren. Artikelen van hoge kwaliteit helpen je bijvoorbeeld om jouw expertise in een bepaalde niche aan te tonen. Ook zet het jouw bedrijf neer als een gezaghebbende autoriteit op dat terrein.

Verlaag je bouncerate

De bouncerate geeft aan hoeveel procent van je bezoekers slechts één pagina van je website bekeek om vervolgens de website weer te verlaten. Vaak wordt de bouncerate uitgelegd als het percentage bezoekers dat meteen je website weer verlaat, dus zonder de content op de pagina te lezen. Dat is echter geen correcte uitleg; de bouncerate zegt namelijk niets over de tijd die iemand op je pagina doorbrengt. Het is wél zo dat als een bezoeker op je website terechtkomt, alleen die pagina bekijkt en na enkele seconden van de website wegklikt, dit niet bevorderlijk is voor je positie in de zoekmachine op het gekozen zoekwoord. Voor zoekmachines is dit een indicatie dat gebruikers niet het juiste resultaat hebben gevonden toen ze naar je website doorklikten. Je kunt dus stellen dat een lager bouncepercentage aantoont dat gebruikers op de juiste website terecht zijn gekomen. Een laag bouncepercentage is dus beter voor je posities in Google. Als je dit percentage wilt verbeteren, helpt het als je belangrijke informatie direct in beeld brengt. Ook een inhoudsopgave kan helpen om makkelijker de juiste gegevens te vinden. Daarnaast is het essentieel dat je visuele elementen zoals afbeeldingen, infographics en video’s toevoegt om je webpagina aantrekkelijker te maken voor bezoekers.

Video!

Tekst blijft extreem belangrijk voor zoekmachines. Stop dus vooral niet met het publiceren van artikelen, blogs, landingspagina’s, etc. op jouw website. Mits je de kwaliteit ervan bewaakt. Maar ook video is een geweldige manier om verkeer naar je website te leiden. Sterker nog, je vindt tegenwoordig bijna steevast video’s in de zoekresultaten na het intypen van een zoekopdracht. Maak dus van die mogelijkheid gebruik. Gooi de schroom van je af. Kies eens video in plaats van een blog. Of gebruik video als aanvulling op geschreven content. Je zult versteld staan van de extra aandacht die je ermee genereert.

Plaatjes

Mensen zijn visueel ingestelde wezens. We nemen visuele informatie maar liefst 600.000 (!) keer sneller op dan tekst. Niet zo gek dus dat content met visuele aspecten een groter publiek bereikt dan tekst. En visuele content delen we ook sneller op sociale platformen. Maar liefst 90 procent van de informatie die naar onze hersenen wordt verstuurd is dan ook visueel. Gebruik dus afbeeldingen en infographics om de inhoud van je webpagina’s aantrekkelijker te maken en informatie op een visuele manier te delen.

Alt-teksten

Er is één nadeel aan die aantrekkelijke plaatjes: zoekmachines zijn intelligent, maar hebben moeite met het lezen van de inhoud ervan. Om toch betekenis te geven aan afbeeldingen kun je een zogenaamde ‘alt-tekst’ meegeven aan een plaatje. In de meeste CMS’en van websites is dit een vaste optie bij het toevoegen van foto’s. Door een goede beschrijvende alt-tekst mee te geven, begrijpen zoekmachines wat de inhoud van een afbeelding is. De alt-tekst heeft ook nog een alternatieve functie; als een afbeelding niet wordt geladen, kan de alt-tekst worden weergegeven, zodat je als bezoeker toch weet wat je had moeten zien.

Verbeter je lokale vindbaarheid

Google stemt bij veel zoekopdrachten de resultaten af op lokale aanwezigheid. Voorbeeldje. Je woont in Tilburg en zoekt op ‘tuincentrum’. Google laat dan – afgezien van de advertenties – als eerste tuincentra zien die in Tilburg zijn gevestigd. Als eigenaar van een tuincentrum is het dus zaak een positie te veroveren tussen die eerste resultaten. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-profiel. Met de gegevens die je hier invult, kun je precies bepalen hoe jouw bedrijf wordt vertoond in de Google zoekresultaten en in Google Maps. Geef aan wat voor diensten of producten je levert, gebruik foto’s van je bedrijf en producten, voeg openingstijden toe en bied klanten de mogelijkheid om een review achter te laten. Al deze informatie kan Google gebruiken om jouw bedrijf beter zichtbaar te maken in de SERP (zoekresultaten). Als jouw Google Mijn Bedrijf-profiel nauw aansluit bij datgene waar jouw doelgroep naar zoekt, zal Google het gemakkelijker vinden om je profiel aan de juiste zoekopdrachten te koppelen.

Boilerplate

In 2021 was de heersende opvatting nog dat je vooral geen boilerplate achter de titel van je webpagina moest plaatsen. Slecht voor je SEO. Boilerplates zijn terugkerende, niet-unieke teksten en codes in websites. Een voorbeeld is de naam van je website achter elke titel van een webpagina. In 2022 mag die boilerplate weer in ere worden hersteld. Google merkt het niet langer aan als duplicate content en negeert deze teksten grotendeels. Er is dus geen nadelig effect voor je SEO. Ondertussen helpen boilerplates wel mooi bij het verhogen van je naams- of merkbekendheid.

Keep it simple

Het is een valkuil waar men vaak onbewust instapt: te veel informatie willen presenteren op je website. Het resulteert vaak in een bont webmenu met te veel tabs en submenu’s, waardoor je als bezoeker al snel het spoor bijster raakt. Ook hier geldt: Keep it simple! Houd het menu compact. Kijk of je thema’s kunt samenvoegen in een overstijgende categorie. En wees zuinig in het aantal items in submenu’s. Ben je bang dat mensen bepaalde informatie niet kunnen vinden? Met een zoekfunctie aan het einde van je menubalk los je dit probleem makkelijk op. Wie er niet uitkomt, kan altijd een websitebrede zoekopdracht invoeren zodat men toch bij het gewenste resultaat uitkomt. O, en houd de menuteksten simpel te begrijpen. Talk to the monkey brain. Waarom is dit belangrijk? Google weegt mee hoe lang bezoekers op je website blijven (Dwell Time). Hoe langer een bezoeker op je website is, des te beter dat is. Het is namelijk een indicatie dat je bezoeker op de juiste website of webpagina is terechtgekomen. Houd hier dus rekening mee.

Misschien wel de belangrijkste pagina op je website

Deze pagina steekt er op veel websites vaak met kop en schouders bovenuit. Waar mensen ook op je website binnenkomen, ze moeten even langs die ene pagina. Weet je het al? Het is de Over ons-pagina. Nieuwsgierig als we zijn, willen we graag weten welke gezichten er schuilgaan achter het team van een bedrijf. En dus is de Over ons-pagina vaak een populaire pagina binnen een website. Besteed hier dus aandacht aan. Niet alleen zorgt het voor vertrouwen bij je potentiële klanten. Ook Google hecht waarde aan transparantie en neemt het mee in de E.A.T.-score.

Home sweet home

Je Homepage is misschien niet altijd de belangrijkste pagina op je website. Misschien besteed je meer aandacht aan je shop of je diensten- en productenpagina’s. Maar hoe sterker je homepage is, des te groter de kans dat bezoekers vanuit zoekmachines direct op je homepage terechtkomen. En dat heeft een positief effect op de autoriteit van je website als geheel. Maak daarom tijd voor je homepage en zorg ervoor dat die zo optimaal mogelijk is ingericht. Vergeet daarbij niet je belangrijkste zoektermen in de pagina te verwerken.

Stay social

Social media maken volgens Google geen onderdeel uit van je SEO-score. Maar het gebruik ervan verbetert natuurlijk wel je zichtbaarheid online. Als je sterke content via social media verspreidt, vergroot je het aantal bezoekers naar je website. En meer bezoekers op je website betekent dat je beter in beeld blijft van je doelgroep, top of mind bent en vaker over de tong gaat. Blijf dus actief op social media en blijf vooral linken naar je website.

Geinspireerd?

Neem contact op met ons! Of laat je verder inspireren door onze andere nieuwsartikelen.