Page Experience: een nieuwe factor als je hoog wilt scoren in Google

Page-Experience-Core-Web-Vitals-in-2021-meegewogen-voor-google-ranking

Google heeft op 11 november 2020 bekendgemaakt dat ‘Page Experience’ een rankingfactor wordt. Een nieuwe set statistieken om de snelheid en gebruikerservaring van websites te meten – Web Vitals – gaat een belangrijke rol spelen. Die statistieken gaan meewegen in hoe hoog je website of webpagina zal worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. De update zal plaatsvinden in mei 2021.

Sowieso een keer fijn: een algoritme-update die je niet overvalt, maar keurig – en ruim van te voren – door Google wordt aangekondigd. Dat Page Experience (of: pagina-ervaring) zo’n belangrijke rol gaat spelen in de ranking van Google, is overigens best logisch. Voor de gebruiker is de ervaring op een website immers AL-LES. Laadt de pagina snel? Kun je makkelijk vinden wat je zoekt? Is de pagina overzichtelijk? Of word je stapelgek en maak je dat je wegkomt.

Eerder al besloot Google ‘Dwell Time‘ mee te wegen in het beoordelen van de kwaliteit van webpagina’s. Dwell Time is de tijd die je als bezoeker doorbrengt op een website of webpagina. Een lange(re) Dwell Time is voor Google een aanwijzing dat je als bezoeker op een relevante pagina bent terechtgekomen. Immers, als je snel weer wegklikt, vond je waarschijnlijk niet wat je zocht. Het zoekresultaat is dan onvoldoende relevant geweest.

Google zegt het volgende over Page Experience:

Door goede pagina-ervaringen kunnen mensen meer gedaan krijgen en zijn ze intensiever betrokken. Een slechte pagina-ervaring daarentegen kan een persoon in de weg staan om de waardevolle informatie op een pagina te vinden.

Web Vitals

Begin mei 2020 kondigde Google Web Vitals aan: een grondig onderzochte reeks statistieken die je inzicht geeft in hoe je de gebruikerservaring van je site kunt verbeteren. Binnen die nieuwe statistieken is er een subset van statistieken, de zogenaamde Core Web Vitals. Deze gebruikersgerichte statistieken zijn de belangrijkste aspecten om de gebruikerservaring te kwantificeren. Hier moet je je als website-eigenaar vooral op concentreren. En het mooie is: Core Web Vitals zijn beschikbaar in alle Google-tools die de pagina-ervaring meten.

Voor 2020 heeft Google drie specifieke aandachtspunten vastgesteld:

  • Laadtijd
  • Interactiviteit
  • Visuale stabiliteit

Deze aandachtspunten komen overeen met drie nieuwe statistieken:

LCP (Largest Contentful Paint): deze statistiek geeft aan hoe lang het duurt voordat het grootste contentelement dat je op de webpagina ziet, is geladen.

FID (First Input Delay): de FID kijkt hoe lang het duurt voordat een browser reageert op een interactie die voor het eerst door de gebruiker is geactiveerd (bijvoorbeeld door op een button te klikken).

CLS (Cumulative Lay-out Shift): deze nieuwe statistiek meet het percentage van het scherm dat wordt beïnvloed door beweging. Met andere woorden: springen er elementen rond op je scherm?

De nieuwe Core Web Vitals zijn bedoeld om je te helpen om de pagina-ervaring van je site te verbeteren.

Deze kernstatistieken gaan veel verder dan de laadtijd van een website. Ze kijken bijvoorbeeld ook hoe lang het duurt voordat elementen klaar zijn voor gebruik. De Cumulative Lay-out Shift is de meest vooruitstrevende van het stel. Dit heeft niets met snelheid te maken, maar alles met het voorkomen van een slechte gebruikerservaring. Denk bijvoorbeeld aan het op een verkeerde knop drukken, omdat er op het laatste moment een advertentie of een pop-up in je scherm verschijnt. Voor de gebruiker een hinderlijke gebeurtenis.

Nieuwe statistieken worden toegevoegd aan bestaande rankingfactoren

De lancering van Web Vitals was op zichzelf al opmerkelijk, maar Google zet die nu dus ook in om de ranking van webpagina’s te bepalen. Het wordt onderdeel van de blackbox van Google met daarin naar schatting ruim 200 factoren die in meer of mindere mate meewegen bij het bepalen welke ranking een website krijgt.

Denk aan:
1. Mobielvriendelijkheid: is je site geoptimaliseerd voor mobiele telefoons?
2. HTTPS: gebruikt je website een beveiligde verbinding?
3. Interstitials: maakt je website gebruik van tussenpagina’s en pop-ups die vaak als hinderlijk worden ervaren?
4. Veilig browsen: is je site veilig voor bezoekers?
5. Etc.

 

De LCP-, FID- en CLS-statistieken worden hier dus straks aan toegevoegd. Bij elkaar houden deze factoren rekening met alles wat een gebruiker op een website ervaart. Dat bij elkaar vormt een beeld van de prestaties van je site.

Natuurlijk, de kwaliteit van de inhoud blijft het belangrijkste voor het scoren van een goede positie in Google. maar de prestaties en waargenomen ervaring van gebruikers gaan nu ook een rol spelen. Door deze statistieken toe te voegen, kan Google op basis van nog mer inzichten bepalen wat de kwaliteit van je website is.

Speel op tijd in op de nieuwe ontwikkelingen

Met deze ruime vooraankondiging door Google, kun je tijdig inspelen op de nieuwe rankingfactoren. Er zijn bovendien tal van nieuwe tools om grip te krijgen op hoe deze statistieken werken en hoe je jouw site kunt verbeteren met behulp van deze inzichten:

Lighthouse in DevTools
PageSpeed Insights
Chrome User Experience Report API
Experience section in DevTools Performance paneel
Search Console’s new Core Web Vitals report voor een samenvatting van hoe je site presteert
Web Vitals Chrome Extension voor snelle toegang tot statistieken vanuit de browser

Start met optimaliseren!

Vroeger was het optimaliseren van je site voor gebruikerservaring en snelheid een beetje als blind vliegen. Je kreeg nooit echt goede inzichten in wat wel en niet werkte. Google is daarin steeds transparanter. Page Experience is daarvan een goed voorbeeld. De Google-update vindt pas plaats in mei 2021, maar het testen en verbeteren van de Core Web Vitals van je website hoeft natuurlijk niet op zich te laten wachten!

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.