Google BERT algoritme update

BERT: De Grootste Algoritme-Update Van Google Sinds RankBrain!

De blackbox van de Google zoekmachine is een nieuw algoritme rijker: BERT. Het is de meest ingrijpende verandering sinds de introductie van RankBrain – vier jaar geleden. Volgens het techbedrijf zal de wijziging effect hebben op 1 op de 10 zoekopdrachten. Dat meldt Search Engine Land.

BERT – kort voor: Bidirectional Encoder Representations from Transformers (🤔) – helpt computers om taal te interpreteren op de manier waarop mensen dat doen. BERT begrijpt nuances en de context van woorden in zoekopdrachten beter, zodat het ook meer relevante resultaten kan serveren. Google gebruikt de slimme software ook om featured snippets beter te laten aansluiten op de zoekopdrachten van gebruikers.

Waarom BERT?

Het nieuwe algoritme helpt Google om langere zoekopdrachten (longtail) beter te begrijpen. Voorbeeldje van een zoekopdracht waar Google voorheen nog weleens van in de war raakte:

2019 brazil traveler to usa need a visa’

Dankzij BERT begrijpt Google de betekenis van het belangrijke woordje ‘to’ in deze zoekopdracht nu beter. Eerder herkende Google het gewicht van dit woord niet en gaf het ook resultaten over Amerikaanse inwoners die naar Brazilië willen reizen (in plaats van andersom).

bert-google-voorbeeld-gewijzigd-zoekresultaat

Noot: Dit voorbeeld is illustratief en levert mogelijk afwijkende resultaten op in een live-omgeving.

 

Wat betekent dit voor RankBrain?

Met RankBrain zette Google voor het eerst kunstmatige intelligentie in om zoekopdrachten beter te doorgronden. Dit algoritme onderzoekt zowel de zoekopdracht als de inhoud van webpagina’s in de index van Google om beter te begrijpen wat de betekenis van de woorden is.

BERT vervangt RankBrain niet – het is een aanvullende methode om de inhoud van zoekopdrachten te snappen. RankBrain kan en zal nog steeds worden gebruikt voor sommige vragen. Maar als Google denkt dat het een zoekopdracht beter kan begrijpen met behulp van BERT, zal het dat gebruiken. In feite kunnen bij een enkele zoekopdracht zowel BERT als RankBrain worden toegepast om de query te begrijpen.

 

With BERT, Search is able to grasp this nuance and know that the very common word “to” actually matters a lot here, and we can provide a much more relevant result for this query
– Google

 

Is BERT al actief in Nederland?

Afgelopen week rolde Google BERT uit voor Engelse taalgebieden. Op termijn volgt ook de introductie in Nederland en andere taalgebieden. Hoewel Google beweert dat de introductie effect zal hebben op een op de tien zoekopdrachten zien de meeste website-eigenaren nog weinig wijzigingen. Ook vooraanstaande tracking tools laten nog weinig impact zien. De verklaring hiervoor is dat deze tools overwegend posities checken voor korte (short-tail) zoekopdrachten. BERT heeft als gezegd meer invloed op de long-tail queries.

BERT-effect-op-zoekresulaten

Kan ik mijn website optimaliseren voor BERT?

Grote algoritme-updates dagen SEO-specialisten vaak uit om creatief in te spelen op de nieuwe werkelijkheid. Google stelt echter dat er niet echt mogelijkheden zijn om je webpagina’s te optimaliseren voor BERT. Het werkt eerder zo dat het algoritme steeds beter begrijpt wat de intentie is van lange zoekwoordcombinaties.

Dat Google hierop inspeelt, geeft wel aan dat steeds meer gebruikers op die manier zoekopdrachten plaatsen in de zoekmachine. Zo bezien, is het wél interessant om in te spelen op dergelijk zoekgedrag. Als SEO-specialist of contentcreator hoef je je ook minder druk te maken over het ‘schrijven voor machines’ – Google begrijpt immers steeds beter wat je bedoelt. Het uitgangspunt moet blijven: schrijf GE-WEL-DI-GE content en richt die op ECHTE mensen!