Google MUM-update

Google’s Nieuwe Algoritme-Update (MUM) 1000X Beter Dan Voorganger! 👀

Kan Google nóg beter begrijpen waarnaar je op zoek bent? Jep. Met de Multitask Unified Model (MUM)-update zet ’s werelds grootste zoekmachine een volgende stap om te voldoen aan moderne zoekvragen van gebruikers.

Vergeet de ingrijpende BERT-update van twee jaar geleden, MUM gaat een stap verder en trotseert een aantal belangrijke hobbels: geografische en taalbarrières plus het gebrek aan intuïtie.

Met Google’s MUM hoef je niet langer meerdere zoekopdrachten uit te voeren en zoekresultaten te vergelijken om tot een dieper inzicht te komen. MUM heeft het vermogen om je achterliggende zoekvragen te begrijpen en een compleet antwoord te geven.

Het nieuwe algoritme is opnieuw een spectaculaire verbetering van zijn voorganger. MUM begrijp 75 verschillende talen, wat inhoudt dat het zoekresultaten kan bundelen om zo antwoord te geven op de meest complexe vragen en die vervolgens kan weergeven in je eigen taal.

Ook is het nieuwe algoritme beter in staat om naast tekst, afbeeldingen, video’s en podcasts te begrijpen op een manier die eerder niet mogelijk was.

Opwindende stap

Het nieuwe algoritme is zeker nog niet zonder hick-ups, maar de nieuwe ontwikkeling is zondermeer een opwindende stap. Bovendien wordt er hard gewerkt aan het realiseren van een optimale gebruikerservaring:

  • Menselijke beoordelaars leggen de zoekresultaten langs de strenge meetlat van Google’s General Guidelines.
  • Net als bij de BERT-update in 2019 ondergaat MUM hetzelfde kwaliteitsproces voor zoekmodellen.

MUM is supersnel – 1000x krachtiger dan voorganger BERT –, verreikend en grondiger vergeleken met eerdere updates van de zoekmachine. Binnen enkele seconden vergelijkt het een duizelingwekkende hoeveelheid informatie en presenteert relevante en zeer nauwkeurige antwoorden aan de gebruiker.

Voordelen van MUM-update

Stel je wilt een exotische reis naar Japan boeken. Dan heb je waarschijnlijk nogal wat vragen. Hoe kun je er bijvoorbeeld het beste komen? Welke verblijfsmogelijkheden zijn er op jouw bestemming? Hoe kun je ter plekke het beste reizen? Zijn er gebruiken waar je rekening mee moet houden? Heb je vaccinaties nodig? Hoe is het weer in de periode dat je erheen gaat? Etc.

De Google MUM-update is bedoeld om je in één keer toegang te geven tot veel meer beschikbare informatie. Door resultaten in andere talen mee te nemen, wordt een schat aan lokale informatie beschikbaar en vervolgens gepresenteerd in je eigen taal.

Het wordt ook makkelijker om een afbeelding, video of webpagina op te nemen in je zoekopdracht. Dit zorgt voor een betere toegang tot internationale inhoud die eerdere zoekmachines niet zouden hebben herkend.

Wat betekent de MUM-update voor zoekresultaten?

Zoekopdrachten worden niet langer beperkt door de woorden die we kiezen. Gebruikers van de zoekmachine kunnen specifiekere antwoorden op vragen uitlokken door een afbeelding, video of webpagina op te nemen in hun zoekopdracht. Dit zorgt voor een betere toegang tot internationale inhoud die eerdere zoekmachines niet zouden hebben herkend.

Op het gebied van SEO en digitale marketing betekent dit dat taal niet als enige een rol speelt en dat zoekresultaten die eerder niet in beeld zouden komen nu ook naar voren kunnen komen. En ja, dat zorgt dus ook voor meer concurrentie.

Content moet dus beter zijn dan een paar geplaatste trefwoorden om overal in pagerankings te komen en optimaal gebruik te maken van multimediaformaten waar Google MUM naar kijkt. Eindgebruikers staan ​​centraal bij MUM en dat moet voorop staan ​​in hoe contentmarketeers en SEO’s werken.

Dankzij de MUM-update kan jouw content concurreren met bijdragen van over de hele wereld.

Wat betekent MUM voor SEO?

Hoewel de fundamenten van SEO intact blijven, zal de MUM-update ongetwijfeld invloed hebben op de manier waarop we over SEO nadenken en websites inrichten. Wat moet je doen?

  • Creëer inhoud die van hoge kwaliteit is en ruimte biedt om te worden gekoppeld aan gerelateerde onderwerpen. Je content moet vragen beantwoorden en de juiste toegevoegde waarde bieden, inclusief passend gebruik van multimediaformaten zodat MUM jou opmerkt. Geschreven inhoud (blogs, artikelen) is nog steeds een belangrijke speler in het trekken van aandacht. Ondersteun dit waar mogelijk met podcasts, afbeeldingen, audio en video-inhoud.
  • Google MUM herkent relevante informatie en voegt deze toe aan relevante zoekresultaten. Dankzij de MUM-update kan jouw content concurreren met bijdragen van over de hele wereld. En hoewel MUM taalbarrières wegneemt, kan het toch raadzaam zijn om meertalige SEO onderdeel te laten uitmaken van je SEO-strategie. Dit heeft een enorme invloed op de lokale kracht van je inhoud, dus gebruik het in je voordeel en vergroot jouw lokale relevantie.
  • Produceer content die je naamsbekendheid en loyaliteit vergroot met behulp van informatieve, boeiende teksten, afbeeldingen en andere media. Vergeet ook niet om gestructureerde gegevens (structured data) aan je pagina toe te voegen die informatie bieden over het type inhoud.

Moet je vrezen voor ingrijpende positiewijzigingen van jouw website in de zoekresultaten? Waarschijnlijk valt dat wel mee. Het uitgangspunt is dat je blijft werken aan betrouwbare informatie waarmee je je expertise en autoriteit vergroot. Kwalitatieve, relevante en waardevolle inhoud voor je eindgebruikeris produceren, is de beste manier om een notering te krijgen in de zoekresultaten. De MUM-update zal meer concurrentie opleveren, maar tegelijkertijd je potentiële publiek vergroten.

Conclusie

De MUM-update van Google is een volgende stap in het begrijpen van onze zoekintenties en overstijgt taalgrenzen. Het zal de zoekresultaten uiteindelijk completer en omvangrijker maken. Hoe lang het duurt voordat we deze update daadwerkelijk gaan ervaren, is lastig in te schatten. Feit is dat technologie en innovatie niet graag stilstaan. Houd je zoekresultaten dus goed in de gaten!