De Ultieme SEO Gids 2018

Google Friendly webdesign

Dit is dé ultieme SEO-gids als je de zoekresultaten van Google wilt domineren in 2018. Gebaseerd op het grondige werk van Brian Dean van Backlinko. In deze blog geen vage voorspellingen voor SEO in 2018, maar een overzicht van beproefde strategieën. SEO-tips die DIRECT werken en je topresultaten kunnen opleveren in 2018. Wil jij aan de slag met SEO in 2018? Dan is dit hét SEO-overzicht. NIEUW: De Ultieme SEO Gids 2022

1. RankBrain & Gedrag

2. Word een CTR-held

3. Samenhangende content

4. Mobiel gaat voor

5. Maak video’s

6. Let op Voice Search

7. Content & Links

 

Hoofdstuk 1

PONCK maakt uw bedrijf beter zichtbaar én vindbaar online!  Google kondigde in 2016 aan dat RankBrain het op twee na belangrijkste rankingsignaal was:

Al in een paar maanden na de uitrol is RankBrain het nummer-3 rankingsignaal geworden als het gaat om het bepalen van een zoekresultaat.

Terwijl Google verder werkt aan het verfijnen van het algoritme wordt RankBrain nog belangrijker in 2018. De vraag is: Wat is RankBrain precies? En hoe kun je jouw website ervoor optimaliseren? RankBrain is een zelflerend systeem of algoritme dat Google helpt om zoekopdrachten te interpreteren. Op basis daarvan kunnen zoekresultaten beter worden gerangschikt. Klinkt ingewikkeld? Valt wel mee. RankBrain bekijkt simpelweg hoe gebruikers reageren op zoekresultaten. Hoe beter de intereactie met een zoekresultaat, hoe hoger de ranking zal worden. Voorbeeldje. Stel je typt in Google in “hoe bak ik een worteltaart”. Je vindt het vijfde zoekresultaat er aantrekkelijk uitzien. Instinctief klik je op de link. WOW! Geweldig artikel! Met alle informatie die je zocht. Plus het perfecte recept om zelf een heerlijke worteltaart te bakken. Je neemt alle informatie uitgebreid in je op. RankBrain registreert dit. Als meer bezoekers langdurig op deze pagina verblijven, is dat een signaal dat er waardevolle content wordt geboden. Grote kans dat het resultaat een of meer plaatsen gaat stijgen in de ranking. Maar het werkt natuurlijk ook andersom. Stel, je klikt op het nummer-1-resultaat en de content is ronduit HUIVERINGWEKKEND. Zo slecht. Binnen enkele seconden klik je weg. Als meer mensen er zo over denken, registreert RankBrain dit ook. Dit zal ertoe leiden dat de pagina gaat zakken in de rankings. RankBrain focust dus op twee dingen:

  1. Hoeveel tijd brengt iemand door op je pagina (Dwell Time of: Verblijftijd)
  2. Het percentage mensen dat op jouw resultaat klikt (Click Through Rate of: CTR)

Laten we beide eens bekijken: Verblijftijd (Dwell Time) is de tijd die iemand na een zoekopdracht in Google op deze gekozen pagina verblijft. verblijftijd-google-dwell-time RankBrain vindt dit een zeer belangrijk rankingsignaal. Het hoofd van Google Canada zei in september tijdens een meeting in Toronto dat de zelflerende Google-machines in de gaten houden hoe lang iemand op een pagina blijft en of ze weer terugklikken naar de zoekresultaten. Recent onderzoek door SearchMetrics bevestigt dit. Volgens hen is de gemiddelde verblijftijd voor een top-10 Google-resultaat 3 minuten en 10 seconden. Als je regelmatig je Google Analytics checkt, weet je dat dat een prima score is. En het is niet vreemd dat pagina’s die een lange verblijftijd hebben, hoog scoren. Sterker nog, RankBrain beloont dergelijke pagina’s juist met een hogere positie. Het is ook logisch. Als je lang op een pagina bent, vind je de content blijkbaar de moeite waard. En als veel andere mensen er net zo over denken, zal Google dit belonen met een hogere notering in de zoekresultaten. Als jij ervoor wilt zorgen dat mensen langer op je website blijven, moet je deze video even kijken:

 

Google engineer Paul Haahr toverde tijdens een conferentie onderstaande slide op het scherm: Deze slide vertelt het volgende: “RankBrain geeft pagina’s soms een hogere ranking dan ze verdienen. En als zo’n pagina een bovengemiddelde hoeveelheid kliks krijgt (Click Through Rate, CTR), beschouwen we dat als een signaal dat de pagina een permanente rankingboost moet krijgen.” Geen verrassing, toch? Immers, als er niet op je zoekresultaat wordt geklikt, waarom zou Google het dan hoog in de zoekresultaten houden? En wanneer er als een wilde op jouw pagina wordt geklikt, is het juist onlogisch om deze op positie 10 te laten bungelen.

Hoofdstuk 2

PONCK maakt uw bedrijf beter zichtbaar én vindbaar online!  Als je Google wilt domineren in 2018 zul je een Click Through Rate-Held moeten worden. Ja, vanwege RankBrain. Maar ook om deze redenen: Adwords-advertenties, Google Shopping, antwoordboxen, gerelateerde zoekopdrachten, etc. gaan ten koste van kliks op organische zoekresultaten. Uit onderzoek blijkt dat de organische CTR sinds 2015 met maar liefst 37 procent (!) is gedaald. Waarom Google dit doet, moge duidelijk zijn: shitloads of money. Als je wilt opvallen, zul je alle zeilen bij moeten zetten. Jouw vertoning moet SCHREEUWEN om aandacht. Zo niet, dan word je keihard genegeerd.

Hoofdstuk 3

Vroeger werkte Google zo. Het keek naar je pagina en telde hoe vaak je een specifiek keyword had gebruikt. Er werd voor 100% gefocust op de inhoud van je webpagina. De Google spider kwam dus op je website terecht en bekeek of je keyword voorkwam in je:

  • Title tag
  • URL
  • ALT text van je afbeelding
  • Description tag
  • H1 tag

En… dat gebeurt nog steeds. Maar, Google is inmiddels veel slimmer dan dat. Inmiddels kijken ze niet uitsluitend meer naar de content, maar zoomen ze in op de context van je pagina. Wat bedoel ik hiermee? Google’s nummer-1 taak is om gebruikers het BESTE zoekresultaat te tonen. In veel gevallen is dat niet de pagina waar een keyword simpelweg het vaakst in voorkomt. De beste pagina’s gaan juist dieper in op een volledig onderwerp. Als de content van een pagina volledig is en de diepte in gaat, krijgt iemand die een zoekopdracht invoert in Google waardevolle content. Een Google-zoekopdracht levert dus alles wat je wilt op één plek. Recent onderzoek van Brian Dean van Backlinko toont aan dat diepgaande informatie over een onderwerp meestal het beste scoort in Google. ‘Hoe schrijf je waardevolle, diepgaande content?’  Hoe schrijf je het soort content waar Google dol op is? Begin met content die ten minste 2000 woorden bevat. Dat geeft je de ruimte om alles wat een Google-gebruiker wil weten over een onderwerp te behandelen. Onderzoek toont bovendien aan dat pagina’s met veel content (denk aan ultieme handleidingen en uitgebreide blogposts) hoger ranken in Google dan korte artikelen: ls je 2000 woorden uit je pen hebt gewrongen, is het tijd om LSI-keywords aan je artikel toe te voegen. Wat zijn LSI-keywords? LSI staat voor Latent Semantic Indexing. LSI-keywords zijn woorden en zinnen die sterk verwant zijn met het onderwerp van je pagina. Zoekmachines gebruiken in hun analyse Latent Semantic Indexing. Dit houdt in dat ze per keyword de pagina’s niet alleen ranken op dat woord, maar ook op termen en woorden die er logisch mee samenhangen. Zo zorgen ze ervoor dat pagina’s die de juiste context meegeven, hoger in de zoekresultanten komen te staan. Stel, je hebt net een artikel geschreven over: Chinees voor beginners LSI-keywords zijn dan bijvoorbeeld:

  • mandarijn
  • cursus
  • avondonderwijs
  • chinese karakters

Als Google deze LSI-keywords op jouw pagina tegenkomt, denkt het: “TE GEK! Deze pagina behandelt het onderwerp zo te zien erg volledig!” Hoe vind je LSI-keywords? Er zijn drie simpele manieren om LSI-keywords te vinden: Nr 1. Gebruik een handige, gratis tool zoals LSI Graph. Tik je keyword in de zoekbalk en LSI Graph genereert een verzameling zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw keyword. Voeg de woorden toe die passen bij jouw content en verweef ze met je tekst. Nr 2. Gebruik de  voorzetjes van Google. Zoek naar jouw keyword. Bekijk vervolgens de ‘Gerelateerde zoekopdrachten…’ die Google voorschotelt onderaan de pagina met zoekresultaten. De vetgedrukte woorden zijn LSI-keywords. Tot slot: je kunt de Google Zoekwoordplanner gebruiken om LSI-keyword ideeën op te doen. Wat moet je doen? Open Google Zoekwoordplanner. Kies voor ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie. Vul je zoekwoord in. Klik op de button ‘Ideeën opvragen’  Scan de resultaten. Veel daarvan zijn LSI-keywords.

Hoofdstuk 4

 In 2016 heeft Google aangekondigd dat ze overstappen op een ‘Mobile-first-index’. Met andere woorden – de mobiele versie van je website wordt beschouwd als de ‘echte’ versie. Zelfs als iemand vanaf een desktop zoekt. Deze wijziging ligt voor de hand. Inmiddels wordt 60% van de zoekopdrachten gedaan vanaf een mobiel apparaat (smartphone of tabletcomputer). Dit percentage zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. Hoewel de Google Mobile-first-index nog niet live is, zal het niet lang meer duren. Zorg dus dat je er klaar voor bent. Op sommige websites zie je dat content wordt verborgen. Je moet dan een lees-meer-knop aanklikken om verder te lezen. Dat wordt een GROOT probleem als Google het mobile-first-algoritme activeert. Zodra Google mobile-first inschakelt, beschouwen ze de mobiele versie van jouw website als de ‘echte’ versie. De verborgen content wordt dan voor 100% genegeerd. Wil je niet. Het is dus key dat je 100% van je desktopcontent ook zichtbaar maakt voor de ‘mobiele brigade’. Voorbeeldje: Als je dit bericht over Google Posts op je iPhone bekijkt, krijg je dezelfde ervaring als wanneer je de pagina opent op een dekstop:  Zoals je ziet, geen verborgen teksten, knoppen of uitklapmenu’s. Je hebt alles direct in beeld. Op advies van Google 🙂 Heb je een mobiele versie van je website? Google adviseert je om over te stappen naar een responsive ontwerp. Doen wij ook. Veel websites zijn technisch oké voor een smartphone of tabletcomputer… maar ze zijn VER-SCHRIK-KE-LIJK in gebruik. Zoals gezegd, RankBrain meet nauwkeurig hoe een Google-gebruiker de interactie met jouw website ervaart. En als blijkt dat mensen het lastig vinden om jouw website te gebruiken, klikken ze op de ‘back-button’ en zijn ze in no time weer vertrokken. Hoe weet je of jouw website geschikt is voor mobiel? Ik raad je aan om de handige Mobile-Friendly Test tool van Google te gebruiken. Typ je URL in en deze tool laat direct zien hoe mobielvriendelijk jouw website is. Je krijgt zelfs aanbevelingen die je helpen om je pagina nog beter geschikt te maken voor mobiel: Hoofdstuk 5

 Online video EXPLODEERT momenteel. En het wordt nog gekker. Volgens Cisco zal online video goed zijn voor 80% van al het verkeer in 2021. 80%! En daarmee is de honger naar video waarschijnlijk nog niet gestild. Hoewel er meer video’s worden gepubliceerd dan ooit tevoren stelt HubSpot dat43 procent van de mensenmeer videocontent willen zien. Samenvattend: Als je geen video inzet voor je bedrijf, mis je de boot. Zo benut je de SEO-voordelen van video in 2018: YouTube is al ‘s werelds op één na grootste zoekmachine (na Google). En het platform groeit als kool. Echt mega. Volgens The Huffington Post brengen we 60 procent meer tijd door op YouTube dan een jaar geleden. Steeds meer mensen zoeken op YouTube… en slaan Google gewoon over. Dat geeft te denken. Dus als je meer verkeer wilt vanuit SEO in 2018, maak en optimaliseer dan content speciaal voor YouTube. Het is een zoekmachine die te groot is om te negeren. En het goede nieuws: de meeste bedrijven zijn te lui (of te verlegen) om video’s te produceren. De competitie is dus beperkt. Het is dus vrij makkelijk om je video’s onder de aandacht te brengen – ervan uitgaande dat je weet wat je doet 🙂 Voorbeeldje. Het YouTube-kanaal van Brian Dean telt nog geen 20 video’s. Maar die zijn in totaal goed voor meer dan 100.000 views (!) per maand. Met dergelijke aantallen levert dit ook veel bezoekers aan zijn website op. En dat zorgt weer voo nieuwe leads en klanten. En het wordt nog beter. Als je video’s publiceert die zijn geoptimaliseerd voor vindbaarheid door zoekmachines, neemt jouw Google-vastgoed als het ware toe. Hoe dat zit? Om te beginnen bevat 55 procent van alle Google-zoekresultaten ten minste één video. Bijna al die video’s staan op YouTube. En, mocht je het gemist hebben, YouTube = Google. In 2018 zal video een nog grotere rol gaan spelen in de zoekresultaten. Sterker nog, Google mixt nu al videoresultaten door Google Afbeeldingen. Kijk maar:  Mensen zijn lui. Ze kijken liever video dan dat ze lezen. Voorschotelen dus. Het is slim om video te embedden in je blogpost. Dat betekent namelijk ook een serieuze boost voor de tijd dat bezoekers op je website zijn. Check dit voorbeeld:

Hoofdstuk 6

Gaat Voice Search de volgende grote wijziging teweegbrengen in het SEO-landschap? Nou, dat valt nog te bezien. Maar we houden het in de gaten, want de populariteit van Voice Search groeit BIZAR snel. Voorbeeldje. Check even deze opmerkelijke feiten:

Met die wetenschap is het interessant om je content te optimaliseren voor Voice Search. Dat doen wij dus ook 🙂 Voice Search staat nog in de kinderschoenen. Maar, er zijn een aantal dingen die we al WEL weten over Voice Search… en hoe we zorgen voor vindbaarheid.

Nummer 1 Ten eerste, jouw content MOET op pagina 1 staan.

Het ligt voor de hand, maar ik noem het voor de zekerheid.

Nummer 2 in SEO – nope nr. 1 Ten tweede, het helpt (beaucoup) als jouw content wordt gebruikt in een Aanbevolen Fragment (Featured Snippet), zoals deze:

 Google’s algoritme heeft al een makkelijk fragmentje samengesteld. En uit tests blijkt dat Google Voice Search en Siri met name de teksten in deze Aanbevolen Fragmenten oplepelen.

nummer 3 in SEO? Nope, nummer 1

Neem een vraag (en antwoord) op in je content

Het merendeel van de Voice Searches bevat een vraag (‘Wie won de Eredivisie voetbal in seizoen 2016-2017?’ of ‘Van wie was de hit Blue (Da Ba Dee)?’) Als dat het geval is kiest Google meestal voor een pagina die a) de vraag en b) het antwoord bevat.

Hoofdstuk 7

 Dat gezegd hebbende… SEO gaat nog altijd in grote mate over content en links. Zonder geweldige content zul je nooit links krijgen. En zonder links, bereik je nooit de eerste pagina van Google. En als je niet op de eerste pagina van Google staat, doen RankBrain, Voice Search en Mobile-first er niet eens toe. Deze factoren komen pas om de hoek kijken als je al goede posities hebt ingenomen. Het zijn de puntjes op de i. Daar waar de strijd om de felst begeerde posities in Google het hevigst is.  En een analyse van ruim 1 miljoen Google zoekresultaten door Backlinko toont aan dat het aantal backlinks meer dan wat dan ook bepalend is voor de ranking van een webpagina. shadow=’no-shadow’  Samengevat: content en links vormen de nog steeds de basis voor SEO in 2018. Heb je dat gefixt? Dan is het tijd om je website te optimaliseren voor de nieuwste trends op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Veel succes! – Wim Glas

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.