Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt verbod op Google Analytics. Wat nu?

Google Analytics verbod

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat het gebruik van Google Analytics mogelijk verbieden. Dat staat te lezen op hun website.

Het bericht volgt op de uitspraak van de Oostenrijkse privacytoezichthouder dat Google Analytics in strijd is met de Europese wetgeving rondom privacy (GDPR/AVG). Op dit moment onderzoekt AP of Google in overtreding is. Het zou erom gaan dat bij het gebruik van Google Analytics data naar de Google-servers in de VS worden gestuurd. Dat is in strijd met de GDPR/AVG .

Grote gevolgen

Een AP-woordvoerder verwacht dat de Nederlandse privacywaakhond in het eerste kwartaal van 2022 uitsluitsel kan geven. Als een verbod wordt opgelegd, heeft dit grote gevolgen voor talloze website-eigenaren en online markteers in Nederland. Google Analytics levert immers een schat aan data en inzichten die websitebeheerders en marketeers kunnen inzetten voor marketingdoeleinden. Bij een mogelijk verbod op Googe Analytics is ook het anoniem verzamelen van gegevens – door IP-adressen te anonimiseren – verleden tijd.

Niet veilig

ICT-jurist en privacy-expert Arnoud Engelfried laat in een reactie weten dat de Autoriteit Persoonsgegevens een punt heeft. “Met Google Analytics zorg je ervoor dat een Amerikaans bedrijf informatie over jouw bezoekers te weten komt. Dat valt formeel onder het kopje ‘Doorgifte naar een niet-veilig land’ uit de AVG. En die is daar streng in. Dat mag niet, tenzij er een verdrag met dat land is of er aparte toestemming door de bezoekers is gegeven. Aan geen van beide is voldaan, dus het mag niet.”

Met Google Analytics zorg je ervoor dat een Amerikaans bedrijf informatie over jouw bezoekers te weten komt.

Engelfriet verwacht dat de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens niet anders zal oordelen dan de Oostenrijkse. “De Europese wetgeving (AVG) is hetzelfde, de interpretatie is gelijkgetrokken en toezichthouders hebben regelmatig overleg.” Op zich is de focus op privacy een goede ontwikkeling. En anticiperend op Europese sancties zal Google mogelijk snel in actie komen om privacyproblemen op te lossen. Bijvoorbeeld door datacenters in Europa neer te zetten, zodat gegevens niet naar de VS worden gestuurd of door aan te sturen op aangepaste verdragen met de EU.

Google Analytics alternatieven

We kunnen nagelbijtend afwachten wat de Autoriteit Persoonsgegevens zal gaan beslissen over de toekomst van Google Analytics, maar het is verstandiger om alvast te kijken naar alternatieven die voldoen aan GDPR-wetgeving. Zo voorkom je dat je straks achter de feiten aanloopt. Hieronder een aantal aanbieders van analyticstools die hun privacy op orde hebben:

  1. Fathom. Dit Canadese bedrijf slaat de websitegegevens van klanten op in Duitsland en is daarmee ook GDPR-compliant. Voor 100.000 maandelijkse ‘page views’ betaal je bij Fathom $14 per maand.
  2. PiwikPro. De Core-versie van PiwikPro beschikt over alle functies van Analytics, Tag Manager en Consent Manager. Veilige EU-cloudhosting en tot 500.000 acties per maand.
  3. Mixpanel Analytics. Mixpanel is gebaseerd in de VS, maar de data van Europese gebruikers worden opgeslagen in een Nederlands datacenter. Bovendien is het gratis te gebruiken tot 100.000 ‘tracked users’ per maand. Daar kunnen de meeste website-eigenaren wel mee vooruit.
  4. Matomo. Ook deze analyticstool is gratis te gebruiken, op voorwaarde dat je die installeert op een eigen server. Als je voor een cloud-oplossing kiest, betaal je € 19 per maand.

Een overstap naar een alternatief voor Google Analytics brengt wellicht kosten met zich mee, maar heeft ook voordelen. De concurrerende tools beschikken over nieuwe features en integratiemogelijkheden. Denk aan heatmaps, sessie-opnames en analyse van formulieren die precies laten zien hoe bezoekers zich op jouw webpagina gedragen, maar ook slimme koppelingen met het Content Management Systeem van jouw website. Bovendien blijf je te allen tijde eigenaar van jouw data. Mijn tip aan jou: ga alvast aan de slag met het verkennen van een alternatief voor Google Analytics. Als er een verbod op Google Analytics volgt, ben je voorbereid en tast je niet plotseling in het duister over jouw webstatistieken. Houd er rekening mee dat privacy een belangrijk thema blijft en dat Google stappen zal moeten zetten om aan wetgeving te voldoen. Ook wij verkennen welke tool het beste alternatief voor ons biedt. Het mooie is dat een keuze voor een van de genoemde alternatieven er meteen voor zorgt dat je die hinderlijke cookiemelding op je website kan verwijderen. Die is dan niet meer nodig.

 

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.