Bovenaan In Google? Zo Schiet Je Naar Positie 1

bovenaan in google

Jouw website bovenaan in Google op belangrijke zoekwoorden – het is dé uitdaging voor elke onderneming die serieus aan de slag wil met online marketing.

Immers, hoe hoger je scoort in Google des te vaker kom je in beeld bij mensen die geïnteresseerd zijn in jouw dienstverlening en producten.

Het levert meer kliks op naar je website en daarmee de kans op meer omzet en dus winst voor je onderneming.

De hamvraag is: wat moet je doen als je bovenaan in Google wilt staan?

Welke methoden zijn er om jouw website topposities te laten bereiken in de belangrijkste zoekmachines (Google, heel lang niets, Bing, Yahoo, etc)?

Er zijn grofweg twee manieren om dit te bereiken.

  1. Een snelle, al snel kostbare methode die werkt zolang je betaalt (SEA)
  2. Een gestage, minder kostbare methode die langer effect heeft, ook als je geen inspanning meer levert of niet meer betaalt (SEO)

In dit artikel behandelen we beide methoden.

Search Engine Advertising (SEA)

Zoekmachines bieden bovenaan en onderaan een pagina met zoekresultaten ruimte voor advertenties.

Google biedt – op het moment van schrijven – ruimte voor maximaal 4 tekstadvertenties bovenaan de pagina en 3 tekstadvertenties onderaan de pagina.

Adverteren in zoekmachines heeft diverse voordelen:

  • Je ziet snel resultaat. Na het opzetten en activeren van een gerichte campagne kun je snel zichtbaar zijn bovenaan in Google.
  • Je kunt je product of dienst snel testen op je doelgroep door deze vrijwel direct in beeld te brengen bij potentiële afnemers.
  • Je kunt je webpagina’s snel testen, omdat je er echt verkeer naartoe kunt leiden
  • Je kunt experimenteren met advertentieteksten en zo al snel bepalen welke zoekwoorden en aanbiedingen het beste converteren.
  • Een succesvolle campagne levert meer op dan dat het je kost. Je kunt dus al snel geld gaan verdienen als je advertentiecampagne voldoende geoptimaliseerd is.
  • Je kunt snel wereldwijd adverteren met jouw diensten en producten

Naast tekstadvertenties biedt Google je in de zoekmachine ook de mogelijkheid om te adverteren via Google Shopping, waarbij je afbeeldingen van de producten in je webshop kunt inzetten en prijzen kunt tonen.

Het opzetten van dit type advertenties is wel aanzienlijk bewerkelijker en vraagt de nodige (technische) kennis.

Ons advies: laat dit door een Google Shopping-expert uitvoeren. Het scheelt je veel tijd en frustratie en betaalt zich gegarandeerd terug. Goed opgezette advertentie verschijnen bovenaan in Google.

Ook het goed opzetten van de tekstadvertenties in Google vraagt overigens om de nodige kennis, ervaring en geduld.

Wie begint met adverteren in Google slaat vaak veel euro’s stuk en haakt na verloop van tijd teleurgesteld en vertwijfeld af. Wat doe ik niet goed?!

Begrijpelijk, het is ook best complex geworden als je je voor het eerst onderdompelt in alle mogelijkheden die Google Ads biedt.

Wij helpen organisaties om advertentiecampagnes voor zoekmachines slim en gestructureerd op te zetten. Dat houdt onder andere in dat we jouw campagnes overzichtelijk indelen en onderverdelen in advertentiegroepen met daaronder weer diverse advertenties.

Als je bijvoorbeeld een website voor sportkleding hebt, zou je op campagneniveau kunnen kiezen voor dameskleding, op advertentiegroepniveau voor hockeykleding en vervolgens diverse advertenties kunnen maken die zich mogelijk nog heel specifiek richten op verschillende producten binnen dit segment, denk aan hockeyshirts, hockeyrokjes, hockeykousen, etc.

Maar je zou dit ook kunnen doen als jouw organisatie bestaat uit meerdere vestigingen, misschien wel in meerdere landen. Het is dan prettig om je campagnes overzichtelijk te kunnen inrichten en afzonderlijke advertentiebudgetten te kunnen instellen per vestiging of regio.

Daarnaast heb je echter nog tal van zaken die je binnen de advertentieomgeving van Google (en andere zoekmachines) kunt instellen, zodat je jouw doelgroep zo goed mogelijk bereikt.

Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van sitelinks en highlights waarmee je bepaalde USP’s of andere diensten en producten onder de aandacht brengt.

En wat dacht je van de mogelijkheid om doelgroepsegmenten toe te voegen, locaties in te stellen en demografische gegevens te bewerken, zodat jouw advertentie zo gericht mogelijk wordt weergegeven?

Of de mogelijkheid om bodaanpassingen te doen om je concurrent te slim af te zijn of bepaalde advertenties alleen te vertonen op bepaalde dagen en tijdstippen?

Als je gaat adverteren in zoekmachines zijn er heel veel mogelijkheden. Wij helpen onze klanten graag met het opzetten van sterke en succesvolle advertentiecampagnes die echt resultaat opleveren. Dat vraagt wel om geduld en het vertrouwen dat het optimaliseren van een advertentiecampagne tijd nodig heeft om optimaal te gaan renderen.

Een belangrijk onderdeel van een succesvolle advertentiecampagne in Google is de advertentietekst. Je kunt een prachtig product hebben, maar als je advertentietekst knudde is, verkoop je geen pepernoot. Zo simpel is het.

Zorg dus altijd dat je je teksten laat produceren door een ervaren copywriter die begrijpt wat jouw bedrijf verkoopt en die begrijpt hoe je dit kunt omzetten naar sterke advertentieteksten die voor kliks en conversie zorgen.

In het verlengde hiervan geldt dit dus ook voor de content van je website. Zorg dat die ook op orde is, goed gestructureerd en leesbaar, gericht op een conversie.

Voor organisaties die diensten of dure producten leveren: richt je in eerste instantie op microconversies. In markten met veel concurrentie is het lastig om rechtstreeks vanuit je advertentiecampagne een opdracht of verkoop te scoren. Probeer je in plaats daarvan te richten op het verzamelen van gegevens van prospects.

Vraag bijvoorbeeld om een naam en e-mailadres van iemand in ruil voor bijvoorbeeld een ‘E-book met 9 marketingtips voor advocatenkantoren’. Een e-mailadres kun je vervolgens toevoegen aan een geautomatiseerde e-mailmarketingcampagne waarmee je je prospect gedurende een bepaalde periode gerichte follow-ups stuurt en hem zo op een later moment in de ‘customer journey’ alsnog laat converteren tot een klant.

Tot zover even het adverteren in Google.

Want minstens zo interessant is en op termijn vaak de winnende, want voordeligste, strategie, is SEO, oftewel Search Engine Optimization.

Of op z’n Nederlands: zoekmachineoptimalisatie.

Search Engine Optimization

SEO behelst alle inspanningen die bijdragen aan het bereiken van een positie bovenaan in Google op zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw website/organisatie.

Hoe je dat het beste kunt doen, is een vraag die veel organisaties bezighoudt en waar ook veel elementen een rol spelen.

Hieronder geven een overzicht van elementen die een belangrijke voorwaarde zijn om hoge posities in zoekmachines te gooien.

1. Creëer kwalitatieve content die prettig leesbaar en relevant is

Mensen zoeken antwoorden op vragen. Dat is waar een zoekmachine voor bedoeld is.

Wil jij bovenaan in Google komen met jouw content, dan is het jouw taak om die vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Maak je er dus niet met een jantje-van-leiden vanaf als je aan de slag gaat met jouw teksten, maar schrijf kwalitatief sterke, aantrekkelijke teksten die prettig leesbaar zijn en de vragen van jouw doelgroep zo goed mogelijk beantwoorden. Dat is de basis.

Let daarbij op de lengte van je content.

Google houdt van flinke lappen tekst, mits ze inhoudelijk relevant zijn.

Vaak geven SEO-plugins als advies een minimale lengte aan van 300 woorden, maar de praktijk leert dat je eerder aan een artikel van 2000 woorden moet denken, wil je op belangrijke en populaire zoekwoorden serieus meedingen naar een positie bovenaan in Google.

Vind je het lastig om zulke lange teksten te schrijven?

Kijk dan eens wat de beste zoekresultaten zijn op het zoekwoord waarvoor jij content wilt gaan maken.

Gebruik deze resultaten ter inspiratie voor jouw eigen tekst. Dit wordt de skyscrapertechniek genoemd.

Verbouw de oorspronkelijke teksten, voeg informatie van verschillende bronnen toe aan jouw verhaal, speel met de volgorde en maak er een eigen en uniek artikel van.

Dupliceer nooit klakkeloos de content van een ander.

Afgezien van het feit dat het niet netjes is, zal Google het ook niet belonen en meestal beoordelen als duplicated content.

De oorspronkelijke content wint het in dat geval vaak van de kopie. Simpelweg, omdat de oorspronkelijk content al goed rankt en ook een goed linkprofiel heeft opgebouwd. Het zal je niet lukken om het origineel met een simpele kopie te verslaan.

2. Wees specifiek

Bouw de teksten van je pagina’s op rondom een specifieke vraag, een zoekwoord of een combinatie van zoekwoorden. Zorg ervoor dat dat de focus is van jouw volledige landingspagina, zodat je daadwerkelijk op dat focuszoekwoord kunt gaan ranken. Probeer dus niet tegelijkertijd andere zoekwoorden in je teksten te fietsen in de hoop dat je daarmee op meerdere zoekwoorden gaat scoren. Focus.

Wel kun je bij het schrijven van je teksten synoniemen, beschrijvingen en gerelateerde zoekwoorden gebruiken die het onderwerp verder verduidelijken en meer context geven aan de inhoud van je webpagina. Je optimaliseert op die manier voor semantische zoekopdrachten van internetgebruikers die dezelfde zoekintentie hebben.

3. Structuur en tussenkopjes

Zoekmachines zijn dol op structuur.

Die breng je onder andere aan door je tekst in een logische volgorde op te bouwen. Dat geeft rust, overzicht en duidelijkheid aan je verhaal.

Kopjes en tussenkopjes zijn daarbij een handig hulpmiddel. Zet een sterke kop bovenaan je tekst en knip je alinea’s op door ze te voorzien van witregels en tussenkopjes. Op die manier navigeert je bezoeker gemakkelijk door jouw verhaal.

Door kopjes de juiste tags mee te geven (H1, H2, H3, etc.) laat je zoekmachines bovendien weten hoe de structuur van de tekst is opgebouwd. De H1 geeft het onderwerp aan van je tekst; de H2 beschrijft een subonderwerp daarvan, een H3 is weer een subonderwerp van de H2. De H1 gebruik je in je tekst slechts één keer (als titel). H2’s, H3’s etc. kunnen vaker voorkomen, afhankelijk van de lengte en structuur van je tekst.

Zorg dat je je tussenkoppen kort houdt en aantrekkelijk maakt om te lezen.

4. Gebruik afbeeldingen

Om de leesbaarheid van je webpagina’s te vergroten, is het belangrijk om afbeeldingen toe te voegen. Open met een opvallende afbeelding die de aandacht trekt. Maar gebruik bij lange teksten ook verderop in de tekst afbeeldingen om de lange stroom aan woorden te ‘breken’ en de lezer even op adempauze te laten komen. Je zult zien dat bezoekers het daardoor langer uithouden op je webpagina. En dat komt je SEO-score weer ten goede.

Niet vergeten: voorzie elke afbeelding van een zogenaamde alt-tekst. De alt-tekst is een beschrijving van wat de afbeelding laat zien. Maak hier slim gebruik van door de beschrijving te laten aansluiten bij het onderwerp van je blog of webpagina. Ook dit zal de vindbaarheid van je webpagina en je positie in zoekmachines weer ten goede komen.

Gebruik dus nooit IMG2067.jpg, maar gebruik ‘zwarte voetbalsokken heren’.

5. Let op techniek

Je kunt geweldige webpagina’s maken met waardevolle en informatieve teksten, maar als de techniek van je website je in de steek laat, ben je gezien. Zorg dus altijd dat je website technisch tiptop in orde is.

Een belangrijke voorwaarde is bijvoorbeeld dat je website snel laadt. Vrijwel niemand heeft nog het geduld om langer dan een aantal seconden te wachten voordat een website of webpagina is geladen.

Met een simpel muisklik of tik zijn ze op weg naar de website van je concurrent.

Ben je benieuwd hoe jouw website scoort op het gebied van snelheid? Via tools.pingdom.com kun je testen hoe snel jouw website of webpagina laadt en of er werk aan de winkel is.

Werkt jouw website met plugins? Zorg dan ook dat deze regelmatig worden geüpdatet naar de nieuwste versies, evenals de software van de server en die van het CMS van de website zelf.

Als de techniek hapert, heeft dit vaak grote gevolgen voor de gebruikerservaring van je bezoekers. En dat heeft weer invloed op hoe hoog je scoort in zoekmachines.

Een paar andere technische puntjes die je niet moet laten liggen, wil ook nog even aanstippen:

Robots.txt

Een belangrijk bestandje binnen je website is het robots.txt-bestand. Dit is een klein tekstbestandje die het mogelijk maakt om zoekmachinerobots al dan niet toe te laten op bepaalde delen van je website.

Hiermee geef je aan welke delen van je website in zoekresultaten mogen verschijnen en welke niet. Dit protocol kan ook worden gebruikt om bepaalde zoekmachines te weren op je website. Denk bijvoorbeeld aan de Chinese zoekmachine Baidu. Als je met jouw houtzagerij in Putten niet bepaald zit te wachten op China, kun je specifieke webspiders, zoals Baidu, blokkeren om jouw website te crawlen. Dit komt ook de laadtijd van je website weer ten goede.

Meer weten over hoe je je robots.txt-file aanmaakt en toepast. Kijk eens op deze pagina.

Sitemap

Een sitemap is een lijst met alle pagina’s van je website. We onderscheiden twee soorten, een sitemap voor de bezoekers van je website en een sitemap voor zoekmachines.

Sitemap voor websitebezoekers
Een sitemap voor bezoekers geeft bezoekers van jouw website een overzicht van alle pagina’s die op je website staan. Het is veel uitgebreider dan het gewone navigatiemenu, omdat lang niet alle pagina’s onderdeel zijn van je hoofdmenu. Via de sitemap kunnen bezoekers deze overige pagina’s makkelijker benaderen. Een sitemap voor bezoekers wordt ook wel een HTML-sitemap genoemd. Je vindt de link naar een HTML-sitemap meestal in de footer van een website.

Sitemap voor zoekmachines
Een sitemap voor zoekmachines is over het algemeen niet zichtbaar voor bezoekers. Deze sitemap voor zoekmachines noemen we ook wel een XML-sitemap en is speciaal gemaakt om leesbaar te zijn voor zoekmachines. Een XML-sitemap komt de vindbaarheid van je website ten goede.

301-verwijzing

Het wordt zeer regelmatig vergeten, omdat men er simpelweg niet van op de hoogte is, maar 301-verwijzingen zijn een zeer belangrijk onderdeel van je SEO-strategie en dus voor je vindbaarheid in Google.

Een 301-verwijzing, ook wel een 301-redirect, is een permanente doorverwijzing van de ene naar de andere webpagina. Met een 301-verwijzing geef je aan dat de oude pagina niet of niet meer bestaat. Voor Google is dit het teken dat deze pagina niet meer geïndexeerd hoeft te worden en de autoriteit van een pagina mag worden doorgegeven aan de pagina waar de 301-redirect naar verwijst. De oude pagina zal na verloop van tijd uit de rankings van Google verdwijnen en worden vervangen door de pagina waarnaar wordt verwezen. Eigenlijk is een 301-verwijzing dus gewoon een verhuisbericht.

Hoe maak je een 301-verwijzing?
De meeste moderne Content Management Systemen (CMS) zijn uitgerust of aan te vullen met de mogelijkheid om een 301-redirect in te stellen. Vaak is het zelfs standaard en kun je zonder technische kennis gemakkelijk een 301-redirect instellen. Kom je er niet uit? Stuur ons een berichtje en we helpen je verder.

404-pagina

Toegegeven, het is niet een onderdeel van SEO, maar na de 301, schoot-ie me als vanzelf te binnen. De 404-pagina is de pagina waarop je landt als je een oude of niet-bestaande webpagina wilt bezoeken en er is – als het om een oude URL gaat – geen 301-verwijzing ingesteld. De website leidt je dan naar een 404-pagina.

Standaard zijn dit vrij saaie pagina. Met als risico dat mensen afhaken en terugkeren naar de zoekresultaten.

Tip: Maak wat leuks van je 404-pagina en zorg ervoor dat bezoekers op je 404-pagina verder zoeken naar datgene wat ze hoopten te vinden.

6. Linkbuilding

Als het gaat om de invloed ervan op je posities in zoekmachines staat deze SEO-factor eigenlijk te laag in dit rijtje: linkbuilding is namelijk een top-3 rankingfactor in zoekmachines. En dat is volledig begrijpelijk.

Het aantal links naar jouw website of webpagina is namelijk een extreem belangrijke indicator van de waarde ervan.

Je doet er dus verstandig aan om te werken aan een natuurlijke groei van de hoeveelheid links naar jouw website. Een beproefde manier om dat te doen, is door sterke content te maken.

Publiceer met regelmaat nieuwe content op je website en breng je connecties via social media op de hoogte van je publicatie.

Met een beetje geluk delen zij jouw content of posten ze zelf een bericht met een link naar jouw bijdrage.

Anderen buiten jouw direct netwerk pikken dit mogelijk ook weer op en kunnen op hun beurt linken naar jouw content.

En zo groeit het aantal links naar je website gestaag.

En daarmee je positie in Google en andere zoekmachines.

7. Social Media

Social Media zijn de perfecte manier om nieuwe content snel onder de aandacht van je publiek te brengen. Zorg dus dat je nieuwe berichten ook altijd deelt via belangrijke social media-kanalen als LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, e.d.

Op die manier vergroot je je fanbase en zorg je meteen voor extra links naar je content.
Let erop dat je op de diverse platforms je toon afstemt op je publiek. Op LinkedIn moet die wellicht iets zakelijker zijn, dan op Instagram. Als je dit goed doet, kun je je bereik snel laten groeien.

Zorg er ook altijd voor dat mensen jouw content ook weer makkelijk kunnen delen met hun netwerk.

Tip: nodig mensen expliciet uit om te reageren op jouw post. Stel een vraag, geef iets weg of daag ze uit om iets te doen. Let’s go viral!

Door het liken en het plaatsen van reacties groeit de bekendheid van je bedrijf bij (nieuwe) volgers op social media. Deze volgers blijven op de hoogte en raken steeds meer betrokken bij je activiteiten.

Meer bekendheid zorgt ook veer zoekopdrachten naar je bedrijfsnaam. Voor Google een signaal dat jouw bedrijf een steeds belangrijkere rol in de branche inneemt. En dat is uitstekend nieuws voor je positie in zoekmachines.

Kortom: laat je zien!

Tot slot: in dit artikel hebben we een groot aantal zaken behandeld die je helpen om bovenaan in Google te komen. Het zijn belangrijke aandachtspunten, maar de lijst is zeker niet volledig.

Onthoud in elk geval het volgende:

SEO is geen sprint. Het is een marathon.

Het vraagt om uithoudingsvermogen en toewijding.

Zorg dat je daarbij systematisch en slim te werk gaat:

  • Bepaal vooraf wie je doelgroep is
  • Identificeer belangrijk zoekgedrag
  • Check je concurrentie
  • Maak een aanvalsplan
  • Doe een nulmeting

Daarna draait alles om: ‘EXECUTION. EXECUTION. EXECUTION.’

Onze ervaring is dat je in een periode van 3 tot 6 maanden (maar vaak ook veel sneller) echt resultaten gaat zien van je werk.

En het mooie is dat je daarvan vaak erg lang de vruchten kunt plukken.

Sommige artikelen staan jarenlang bovenaan in Google, zonder dat je daar nog iets voor hoeft te doen.

Zorg er in elk geval altijd voor dat je je content met zorg produceert, zodat het echt waardevol is. Die extra inspanning is meer dan de moeite waard.

Veel succes!