Meer conversies op je website? 10 verrassende tips

meer conversies op je website

Het is dé frustratie binnen tal van bedrijven en organisaties: er is veel geld gestoken in een website, maar die levert nauwelijks bezoekers op, laat staan nieuwe klanten. Herkenbaar? Dan is deze blog voor jou. Hierin leg ik je uit wat je kunt doen om je bezoekersaantallen te verhogen én meer conversies te genereren.

Website-optimalisatie

Vaak is het (laten) maken van een website één van de eerste stappen die je als bedrijf neemt. Het is tenslotte je online visitekaartje en dé manier om ook online nieuwe klanten te binnen te halen.

Hoewel het lanceren van een website een grote stap kan zijn, is het nog belangrijker om ervoor te zorgen dat je website op een efficiënte manier bezoekers trekt die je gemakkelijk laat converteren naar klanten.

Een uitgedacht en professioneel website-ontwerp verbetert de gebruikerservaring van je bezoekers, waardoor ze langer op je website blijven en eerder geneigd zullen zijn om tot een conversie over te gaan.

Denk daarom goed na over de structuur van je website en investeer in professioneel webdesign, zodat je de juiste indruk achterlaat bij je bezoekers. Zorg dat de lay-out duidelijk, aantrekkelijk en overzichtelijk is. Zelf niet handig hiermee? Schakel een webbureau in 😉

Wat is een conversie?

Een conversie is een bepaalde actie die de gebruiker uitvoert na het bezoeken van een website of webshop. Dit kan bijvoorbeeld het afronden van een aankoop zijn, het aanmaken van een account of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Het doel van een conversie is om de gebruiker te laten doen wat jij als webshop/website-eigenaar wilt dat ze doen.

1. Social proof

Social proof is een bekend psychologisch gegeven en wordt veel toegepast binnen marketing. Je hebt er ongetwijfeld van gehoord.

Social proof is het fenomeen waarbij mensen zich gedragen op basis van hoe anderen zich gedragen.

We doen het allemaal. Voordat je een online aankoop doet, eerst even de ⭐⭐ reviews checken. Wat zijn de ervaringen van klanten die je zijn voorgegaan. Is deze website/webshop of dit bedrijf wel betrouwbaar?

Hier kun je op je eigen website natuurlijk op inspelen. Deel reviews van je huidige klanten met je potentiële nieuwe klanten. Zo krijgen ze een goed beeld van de producten en/of diensten die je aanbiedt. Dit helpt ze te overtuigen om over te gaan tot aankoop. Resultaat: meer conversies.

2. Chatbots 🤖

Weleens gedacht aan een digitale assistent? Chatbots worden steeds vaker ingezet om vragen van bezoekers te beantwoorden.

De chatbots worden steeds slimmer en zijn in staat om op een natuurlijke manier vragen van bezoekers te beantwoorden en ze begeleiden in hun aankoopproces.

Een chatbot kun je inzetten voor vragen als:

💬 Naar welk product bent u op zoek?
💬 Wat is de levertijd?
💬 Hoe kan ik mijn bestelling volgen?

Product uitverkocht? Geen zorgen! De chatbot kan de bezoeker ook aanbevelingen doen voor gerelateerde producten. Zo kan een bezoeker alsnog overgaan tot aankoop. Meer conversies dus!

Een chatbot zorgt voor een hogere klanttevredenheid doordat je een gepersonaliseerde ervaring aan kunt bieden.

3. Gamification

Grote kans dat je hier nog niet eerder aan hebt gedacht: Gamification.

Gamification is een interessante manier om de bezoeker van je website meer te betrekken bij de producten of diensten op je website. En uiteindelijk te laten converteren natuurlijk.

En quiz is een goed voorbeeld van gamification. Test de kennis van je bezoeker over een product of een onderwerp en zorg voor een passende beloning voor hun deelname. Zo kun je bezoekers kortingen geven of een gratis proefperiode aanbieden.

Tja, een 🏆 prijs winnen…dat willen we allemaal!

Andere voorbeelden van gamification:

📈Progressiebalk
Laat zien hoe ver een bezoeker is met het voltooien van een proces.

📊Leaderboard
Laat zien hoe een bezoeker scoort t.o.v. andere bezoekers. Hier komt het competitie-element om de hoek kijken.

🏅Badges en beloningen
Beloon je bezoeker voor het doen van een aankoop. Bij een volgend bezoek kun je een nieuwe badge en een nieuwe beloning verwachten. Belangrijk om te zorgen voor terugkerende klanten.

Experimenteer er eens mee en je zult zien dat de betrokkenheid toeneemt en dat er meer conversies zullen plaatsvinden.

4. Breingeheimen

Niets zo wonderlijk als ons brein. En dat is waar neuromarketing om de hoek komt kijken.

Neuromarketing is een fascinerende techniek die wetenschappelijk onderzoekt hoe ons brein werkt.

Door neuromarketing kan er precies in kaart worden gebracht welke (onbewuste) processen een consument doorloopt om een aankoop te doen.

Wil jij het verschil maken? Dan is het de moeite waard om neuromarketing onder de 🔎 loep te nemen.

Er is software beschikbaar waarmee je een heatmap kunt laten maken van je website.

Zo’n heatmap geeft je heel veel informatie over het gedrag van je bezoekers op je website. Je kunt precies zien welk deel van je website het meest wordt bekeken en waar vaak op wordt geklikt. Wordt er op een bepaalde knop niet of nauwelijks geklikt, dan is het goed om deze te verplaatsen of te vervangen door een andere call to action.

Met deze kennis kun je je website optimaliseren, met als doel natuurlijk om meer conversies te krijgen.

Heatmap van Smartlook

Meer conversies met behulp van een heatmap.
bron: smartlook.com

5. Emotionele marketing

Je denkt een rationele afweging te maken, maar de waarheid is dat de meeste aankopen worden gedaan op basis van emoties en gevoelens.

Geen nieuw fenomeen, maar wel belangrijk om rekening mee te houden bij het inrichten van je website

Bij emotionele marketing gaat het niet zo zeer om de producten of diensten die je verkoopt. Het draait veel meer om het gevoel dat een klant heeft bij het merk. Door emotionele marketing probeer je een band te creëren en die vervolgens te versterken.

Je kunt de band met klanten en jouw merk vergroten door in te spelen op emoties als nostalgie, inspiratie, geluk en motivatie. Zorg dat je middelen zoals verhalen, beelden en video’s inzet. Dit versnelt en verbetert de band die je wilt opbouwen, met meer conversies in het vooruitzicht.

6. Heldere navigatie

Duidelijke navigatie is de basis voor een gebruiksvriendelijke website en daarmee een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van je website. Bezoekers moeten snel en gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken, anders zijn ze met één klik weer weg. Houd je hoofdmenu overzichtelijk en beperk de hoeveelheid subkoppen.

Heb je een webshop?

Zorg dan voor duidelijke categorieën en filters. Wat ook helpt: een zoekfunctie. Kan je bezoeker zo 1-2-3- niet vinden wat hij zoekt, dan biedt een zoekmogelijkheid uitkomst.

7. Need for speed 🚀

De snelheid van je website is cruciaal als je meer conversies wilt genereren. Bezoekers hebben het geduld van een kind op pakjesavond en zijn in een nanoseconde weer vertrokken als je website traag laadt.

Zorg dus dat de laadsnelheid van je website in orde is, door bijvoorbeeld gebruik te maken van een Content Delivery Network (CDN). Dit is een netwerk van servers die zijn verspreid over verschillende locaties wereldwijd en die samenwerken om content (afbeeldingen, video’s, HTML-pagina’s, enz.) sneller en efficiënter te leveren aan gebruikers.

Als een gebruiker een aanvraag doet voor een bepaald stuk content, wordt deze aanvraag geleid naar de server die het dichtst bij de gebruiker staat, in plaats van naar een centrale server. Dit verkort de laadtijd van de website en vermindert de hoeveelheid verkeer op een centrale server. CDN’s zijn populair voor websites met veel verkeer, zoals e-commerce sites, streamingdiensten en nieuwssites.

Een ander mogelijkheid die vaak soelaas biedt, is de optimalisatie van afbeeldingen op een website. Het gebeurt nogal eens dat (niet-technische) webbeheerders grote afbeeldingen (van meerdere MB’s) op websites plaatsen. Dit werkt onnodig vertragend.

Een foto op een site hoeft eigenlijk nooit groter te zijn dan 500 kB. Maar voor de meeste foto’s op websites zit je tussen de 20 en 200 kB al goed. Headerfoto’s met een breedte van 1920 pixels en een bestandsgrootte tussen de 150 en 400 kB zijn vaak van een prima kwaliteit.

Door de snelheid van je website te verhogen, raken bezoekers minder snel geïrriteerd en blijven ze langer op je website. Kortom, de kans op een conversie wordt groter.

Een andere manier om de snelheid van je website te verhogen, is door overbodige elementen te verwijderen. Denk aan het verwijderen van onnodige plugins of scripts. Hoe minder code, hoe beter. Je website wordt sneller en de gebruikerservaring prettiger.

Wil je weten hoe snel jouw website laadt op zowel mobiele devices als op een desktopcomputer? Check de gratis tool van Google: Pagespeed Insights.

Meer conversies plaatje met raket

8. Responsive design

Met de explosie in de afgelopen jaren van het aantal mobiele gebruikers, is het een no-brainer dat het belangrijk is dat je website op elk apparaat op de juiste manier wordt weergegeven. Ontwerp je website dus niet alleen voor een desktop, maar denk ook na over de weergave op tabletcomputers en smartphones. Sterker nog: steeds vaker ontwerpen webdesigners mobile first.

Een overzichtje:

  • 60,3% van de wereldwijde online bezoeken komt van mobiel
  • 37,7% van de wereldwijde online bezoeken komt van desktop
  • 2% van de wereldwijde online bezoeken komt van tablets
Statistieken mobiel vs desktop van Statcounter

Wat zeggen de cijfers?
bron: statcounter.com

Deze cijfers spreken voor zich en de verwachting is dat mobiel gebruik verder zal toenemen.

Een responsief ontwerp zorgt ervoor dat een website op elk apparaat goed wordt weergegeven, waardoor de gebruikerservaring op elk apparaat optimaal is. Dit kan door bijvoorbeeld gebruik te maken van een responsief websitethema of door de website aan te passen aan verschillende schermformaten.

9. A/B(/C/D)-testing

Ben je niet zeker of iets werkt? Test het.

A/B-testing is een efficiënte manier om te bepalen wat op je website werkt en wat niet. Door verschillende varianten van webpagina’s of website-onderdelen te testen, kun je bepalen welke elementen de conversies verhogen en welke die juist verzwakken. Hierdoor kun je gerichter werken aan de optimalisatie van je website.

Hoe test je?

Ben je nieuwsgierig of de tekst op een bepaalde button (een zogenaamde Call to Action) effect heeft? Maak dan een variant van die pagina en leid een deel van je bezoekers naar de aangepaste versie waarop je de buttontekst hebt aangepast. Vergelijk na een bepaalde periode het aantal bezoekers aan beide pagina’s met behulp van analyticsprogramma’s en bekijk op welke pagina het vaakst actie werd ondernomen.

Zo kun je teksten, kleuren, indelingen en volledige webpagina’s aanpassen om te ontdekken wat het beste werkt. Uiteraard kun je verder gaan dan een A/B-test. Soms is het handig om ook een derde en vierde variant te testen. Zorg in elk geval altijd dat je één duidelijke variant aanbrengt, zodat je meer conversies (of minder) echt kunt toeschrijven aan die wijziging.

10. Analyseren, luisteren, verbeteren

Je website is een organisch gebeuren. Het is nooit helemaal af. Idealiter post je met enige regelmaat een nieuwsbericht en pas je de inhoud aan op veranderende omstandigheden en wijzigende diensten en/of producten. Het is belangrijk om regelmatig de prestaties van je website te analyseren en te kijken waar je verbeteringen kunt aanbrengen. Door gericht te werken aan de optimalisatie van je website, kun je je organisatie en je omzet laten groeien.

Met tools als Google Analytics en Google Search Console kun je de prestaties van je website monitoren. Monitor bijvoorbeeld het aantal bezoekers, bezochte webpagina’s en hoe lang bezoekers op je website blijven. Zo kun je gericht werken aan de optimalisatie van de website en je richten op nog meer conversies.

Vraag feedback van je bezoekers. Hoe ervaren ze je website? Wat kan er beter? Stel bijvoorbeeld een korte enquête in als pop-up op je website. Of stuur je bestaande klanten per e-mail een korte vragenlijst. Zo verhelp je blinde vlekken en verbeter je je website en daarmee de ervaring van je gebruikers.

Ook meer conversies?

Het verhogen van de conversieratio op je website hangt dus af van veel factoren. Kies voor professioneel webdesign, een duidelijke navigatie, korte laadtijden, een responsief ontwerp, maak een emotionele connectie met je bezoekers en test zoveel mogelijk of de dingen die je hebt bedacht ook echt werken. Zo verbeter je de ervaring van je websitebezoekers en zal je meer conversies krijgen.

Maar een belangrijke stap die voorafgaat aan conversie is ervoor zorgen dat bezoekers je website ook daadwerkelijk weten te vinden. Dat kun je op allerlei manieren bereiken.

Een beproefde methode is ervoor zorgen dat je hoge posities bereikt in zoekmachines, zoals Google. De werkzaamheden die daarbij horen, noemen we Search Engine Optimization (SEO). Lees er meer over in onze blog over het schrijven van SEO-content en in onze SEO-gids 2023.

Wil jij je huidige website optimaliseren of misschien een compleet nieuwe website laten ontwerpen? Wij denken graag met je mee!

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.