De 80/20-regel is een opmerkelijke wetmatigheid. Deze regel stelt dat 80% van je resultaten het gevolg is van 20% van je inspanningen. In deze blog vertel ik je meer over de 80/20-regel en hoe je er je voordeel mee kunt doen in jouw organisatie en marketing.
De 80/20-regel wordt ook wel het Pareto-principe genoemd. Dat zit zo. Het Pareto-principe is vernoemd naar de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die het in het begin van de 20e eeuw ontdekte.
Pareto was op zoek naar een manier om de verdeling van inkomens en bezittingen te analyseren en ontdekte dat ongeveer 80% van de bezittingen in handen was van 20% van de bevolking. Hij besefte later dat deze verhouding ook van toepassing was op allerlei andere terreinen.
Een paar voorbeelden:
Herken de 80/20-regel in jouw bedrijf, handel ernaar en het kan een enorme impact hebben op jouw organisatie. Als je je richt op de meest impactvolle 20% van je inspanningen kun je eindeloos meer succes boeken.
Hoe kun je de 80/20-regel toepassen binnen jouw marketing?
De 80/20-regel helpt je ook om keuzes te maken in je marketingactiviteiten. Ook hier zien we vaak het Pareto-principe in werking.
De 80/20-regel is natuurlijk niet altijd strikt toepasbaar en de percentages kunnen iets afwijken, maar het principe geeft vaak een goede indicatie van verhoudingen binnen allerlei systemen en organisaties.
Kun jij voorbeelden van de 80/20-regel ontdekken in jouw organisatie?
Ook meer effect uit je marketing?
Heb jij het idee dat jouw marketing effectiever kan? Dat je meer rendement kunt halen uit je website, advertentiecampagnes, social media en je bestaande klantenkring? Wij maken graag een analyse van de huidige situatie en denken mee over verbetermogelijkheden om jouw organisatie beter op de kaart te zetten.
Interesse? Neem contact op.