Theme marker 2 PONCK The Web Company

Leestijd: 5 minuten

Auteur:

Leestijd: 5 minuten

Auteur:

De 80/20-regel: Gamechanger voor je marketing

De 80/20-regel is een opmerkelijke wetmatigheid. Deze regel stelt dat 80% van je resultaten het gevolg is van 20% van je inspanningen. In deze blog vertel ik je meer over de 80/20-regel en hoe je er je voordeel mee kunt doen in jouw organisatie en marketing.

De 80/20-regel wordt ook wel het Pareto-principe genoemd. Dat zit zo. Het Pareto-principe is vernoemd naar de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die het in het begin van de 20e eeuw ontdekte.

Pareto was op zoek naar een manier om de verdeling van inkomens en bezittingen te analyseren en ontdekte dat ongeveer 80% van de bezittingen in handen was van 20% van de bevolking. Hij besefte later dat deze verhouding ook van toepassing was op allerlei andere terreinen.

Een paar voorbeelden:

80% van het afval wordt veroorzaakt door 20% van de mensen.

80% van de verkeersdrukte wordt veroorzaakt door 20% van de wegen.

80% van het energieverbruik wordt veroorzaakt door 20% van de apparaten in je huis

De 80/20-regel in organisaties

Je ziet de 80/20-regel ook in allerlei vormen terug in organisaties:

80% van de klachten komt van 20% van de klanten

80% van de omzetcijfers komt van 20% van de producten

80% van de fouten wordt veroorzaakt door 20% van de processen

Herken de 80/20-regel in jouw bedrijf, handel ernaar en het kan een enorme impact hebben op jouw organisatie. Als je je richt op de meest impactvolle 20% van je inspanningen kun je eindeloos meer succes boeken.

Je wordt veel efficiënter

Hoeveel tijd gaat er binnen jouw organisatie verloren aan zaken die weinig tot niets opleveren? Breng het in kaart en maak gedurfde keuzes. Schrap energielekken, producten en diensten die niets opleveren, werkzaamheden die tijdrovend, niet-essentieel en onrendabel zijn en focus op je bestsellers! Je zult zien dat je bedrijf veel efficiënter gaat opereren.

Je boekt meer resultaat met minder inspanning

Het directe gevolg van meer efficiëntie is dat je als organisatie meer rendement haalt uit je inspanningen en investeringen. Door je te concentreren op de activiteiten die de grootste impact hebben op je bedrijf zul je sneller én veel makkelijker groeien. Zo benut je je middelen beter en realiseer je een hogere omzet.

Je creëert een gezonde werk-privé balans

De 80/20-regel geeft focus en rust. Als je weet welke 20% binnen jouw organisatie voor de meeste impact zorgt, kun je je daar volledig op gaan richten. De overige 80% laat je afvloeien of langzaam opdrogen door je prioriteiten te verleggen. Als CEO of ondernemer met een volledig scheefgegroeide werk-privébalans zul je merken dat er ruimte ontstaat in je hoofd voor andere zaken, omdat je 80% van je activiteiten geen aandacht meer hoeft te geven. Meer rust, meer ruimte, minder stress.

Hoe kun je de 80/20-regel toepassen binnen jouw marketing?

De 80/20-regel helpt je ook om keuzes te maken in je marketingactiviteiten. Ook hier zien we vaak het Pareto-principe in werking.

Identificeer je verkeer

Analyseer waar de bezoekers van je website vandaan komen. Breng in kaart welke bronnen 80% van het verkeer naar je website genereren en focus je op die kanalen en platforms.

Identificeer waardevolle klanten

Segmenteer je klanten. Identificeer de 20% die verantwoordelijk is voor 80% van je inkomsten. Richt je marketinginspanningen op hen. Gebruik bijvoorbeeld e-mailmarketing, retargeting of pas de website-ervaring aan voor terugkerende bezoekers.

Identificeer waardeloze inspanningen

Welke investeringen leveren geld op en welke kosten je vooral geld? Meet regelmatig de resultaten van je online marketing-inspanningen en kiep onrendabele activiteiten en campagnes overboord. Gebruik het Pareto-principe om knopen door te hakken en focus op zaken die je verder brengen.

Identificeer goed scorende content

De 80/20-regel kan ook worden toegepast op contentcreatie. Analyseer welke content op de meeste interactie (engagement) kan rekenen en dus voor 80% van de betrokkenheid zorgt en daadwerkelijke resultaten oplevert. Focus op deze contentvormen.

De 80/20-regel is natuurlijk niet altijd strikt toepasbaar en de percentages kunnen iets afwijken, maar het principe geeft vaak een goede indicatie van verhoudingen binnen allerlei systemen en organisaties.

Kun jij voorbeelden van de 80/20-regel ontdekken in jouw organisatie?

Ook meer effect uit je marketing?

Heb jij het idee dat jouw marketing effectiever kan? Dat je meer rendement kunt halen uit je website, advertentiecampagnes, social media en je bestaande klantenkring? Wij maken graag een analyse van de huidige situatie en denken mee over verbetermogelijkheden om jouw organisatie beter op de kaart te zetten.

Interesse? Neem contact op.

Meer nieuws