In 16 stappen naar de perfecte SEO-pagina

SEO-pagina schrijven

Hoe zorg je ervoor dat jouw content hoog scoort in zoekmachines? In deze blog leg ik je uit hoe je de perfecte SEO-pagina maakt, waarmee je echt kans maakt om hoge ogen te gooien in Google en andere zoekmachines. Volg onze 16 stappen en word veel beter vindbaar online!

1. Bepaal je doelgroep

Voordat je ook maar een letter op papier zet, is het goed om je af te vragen voor wie je schrijft. Oftewel: wie is je doelgroep?

Als je weet voor wie je schrijft en wat je doelgroep interessant vindt, kun je jouw teksten daar op aanpassen. Het voorkomt dat je met hagel schiet en eigenlijk niemand echt aanspreekt.

Probeer het aanspreken van je doelgroep zo persoonlijk mogelijk te doen. Je wilt ze tenslotte overtuigen om verder te lezen en misschien zelfs actie te ondernemen.

2. Wat wil je bereiken?

Als je hebt vastgesteld op wie je je richt, is het tijd voor de volgende belangrijke stap: je doel bepalen.

Wat wil je dat bezoekers op jouw webpagina doen? Wil je ze alleen informeren en antwoord geven op een zoekvraag? Of wil je ze ook aansporen tot het ondernemen van actie?

Acties die een bezoeker zouden kunnen doen:

  • Een contactformulier invullen
  • Een bestand downloaden
  • Het overgaan tot het kopen van een product of dienst
  • Een reactie plaatsen
  • Telefonisch contact opnemen

Als je doel helder is, kun je de inhoud van je pagina daarop afstemmen. Ook kun je hierbij gebruik maken van buttons of andere ‘calls to action’.

3. Bepaal je zoekwoorden

Nog één stap voordat je echt aan het produceren van je SEO-pagina kunt gaan denken: bepaal op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt en waarop jij wilt worden gevonden.

Maak voor jezelf een top-3 van zoekwoorden die met jouw onderwerp te maken hebben. Het is van belang dat deze zoekwoorden wel aan elkaar zijn gerelateerd. Uit deze top-3 kies je dan het belangrijkste zoekwoord. Dit is hét zoekwoord waarop jij wilt worden gevonden.

Maak daarnaast ook een lijst met synoniemen van je zoekwoorden. Deze kun je in de tekst laten terugkomen.

⚠️Let op: bombardeer niet je volledige pagina met dezelfde zoekwoorden en synoniemen (keyword stuffing). Het is overbodig en werkt eerder averechts.

Hoe schrijf je SEO-teksten?

4. Schrijven, schrijven, schrijven

Yes! Nu mag je echt losgaan op jouw SEO-pagina.

Op basis van stappen 1, 2 en 3 heb je een goed beeld gekregen van je doel, doelgroep en het zoekwoord waarop je pagina gevonden moet worden. Je kunt gaan starten met het schrijven van een sterke inhoudelijke en overtuigende tekst.

Laat je hierbij niet tegenhouden door een writers block. Schrijven is voor 99% transpiratie en voor 1% inspiratie. Met andere woorden: begin gewoon met tikken. Schrijf desnoods eerst in steekwoorden en korte zinnen. Het schrappen en schaven om er een mooie tekst van te maken, komt later wel.

Loop je helemaal vast? Neem een pauze, ga wat anders doen. Bewegen werkt vaak goed. Maak een wandeling en je zult zien dat je je woorden daarna makkelijker op papier krijgt. Het kan ook helpen een ander mee te laten lezen. Twee (of drie) weten immers meer dan één.

5. Zet je belangrijkste zoekwoord in de SEO-titel

Je schrijft in eerste instantie voor je lezer, maar zeker niet onbelangrijk is ook: de zoekmachine.

Zoekmachines scannen allerlei onderdelen van een webpagina om te beoordelen wat de content van een pagina is.

Bij veel Content Management Systemen (CMS) kun je bijvoorbeeld extra SEO-gegevens invullen waarmee je informatie meegeeft over de inhoud van je website. Er zijn ook goede plugins die dit faciliteren. Zo heb je binnen het WordPress-CMS bijvoorbeeld Yoast of Rankmath.

Via zo’n plugin kun je onder andere aangeven welke SEO-titel je wilt gebruiken en wat Google (of een andere zoekmachine) aan de zoeker toont. Je ziet hier ook meteen wat een goede lengte is voor je titel.

Gebruik je belangrijkste zoekwoord in deze SEO-titel en zorg dat je een aantrekkelijke titel maakt die verleidt om door te klikken.

6. Denk goed na over je meta-beschrijving

Een zoekresultaat in Google (en andere zoekmachines) bestaat uit een aantal onderdelen, waaronder een meta-titel en een meta-beschrijving. De inhoud daarvan bepaalt of iemand doorklikt of niet. Het is dus zaak om die titel, maar zeker ook die beschrijving zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor je doelgroep.

Let hier dus op als je een webpagina maakt. Plugins als Yoast en Rankmath bieden je de mogelijkheid om de meta-titel en meta-beschrijving van je webpagina naar eigen wens in te richten. Denk dus goed na over wat je wilt communiceren in dat kleine stukje tekst. Het betekent het verschil tussen wél of geen klik naar jouw website. Tussen wel of geen potentieel nieuwe klant.

Hieronder een voorbeeld van een zoekresultaat.

Zoekresultaat in SERP

7. Maak je URL zoekmachineproof

We zien ze nog maar al te vaak, URL’s zoals deze: https://mijnwebsite.nl/categorie/2354986/kknein33nb

URL staat voor ‘Uniform Resource Locator’ en je kunt die vergelijken met het adres van een woning: het is de locatie van een webpagina op het internet.

De URL zoals hierboven is technisch op zich oké, maar is voor bezoekers en zoekmachinerobots weinigzeggend. De URL vertelt immers inhoudelijk niets over de webpagina waar deze naartoe leidt.

Hieronder een voorbeeld van hoe het WEL zou moeten.

  • https://mijnwebsite.nl/blog/hoe-installeer-ik-een-plugin

Je weet meteen waar je uit gaat komen. Op een blog. Over het installeren van een plugin.

Zowel zoekmachines, maar ook bezoekers help je met een duidelijke URL. Zorg dus dat je je URL-structuur op orde brengt.

8. Heb je al headings?

Als je aan de slag gaat met het schrijven van SEO-teksten, is het belangrijk dat je let op Headings.

Headings zijn de koppen die je in een tekst op een webpagina gebruikt. Met deze koppen geef je een duidelijke structuur aan voor de gebruiker en ook weer voor de zoekmachines.

Headings worden vaak afgekort: H1, H2, H3, etc, maar hoe moet je deze gebruiken?

  • H1: Dit is vaak de titel van de pagina. Je gebruikt per pagina in principe slechts één H1. Zorg ervoor dat jouw belangrijkste zoekwoord hier ook in terugkomt.
  • H2: Dit zijn de zogeheten ‘subheadings’ oftewel de tussenkoppen. Hiervan kun je er meerdere gebruiken en ze bieden je de mogelijkheid om informatie te geven over je paragrafen. Verwar een H2 niet met een vetgedrukte tekst. Het ziet er soms hetzelfde uit, maar geeft zoekmachines niet dezelfde informatie mee.
  • H3 en verder: Deze gebruik je als je onder een subheading weer een andere subheading gebruikt.

Met headings zorg je voor structuur op je SEO-pagina. Dit geeft overzicht en duidelijkheid en helpt zoekmachines beter bepalen waar de inhoud van je website over gaat!

9. Een beeld zegt meer dan…

Denk bij het optimaliseren van je webpagina voor SEO niet alleen aan tekst. Een zoekmachinerobot kan weliswaar geen afbeeldingen lezen, maar je kunt wel informatie meegeven aan de afbeeldingen en video’s die je op pagina gebruikt.

Maar het gebruik van beelden heeft meer voordelen: met beeld kun je de aandacht van je bezoeker veel langer vasthouden. Het is bovendien een welkome afwisseling in een lange lap tekst.

Zorg dat je afbeeldingen en video’s SEO-proof maakt met een sterke alt-tekst.

volhouden

10. Linkbuilding

Linkjes op websites kun je zien als online richtingaanwijzers. Ze wijzen bezoekers (en zoekmachines) de weg en geven aan welke pagina’s belangrijk zijn. Gebruik op je SEO-pagina dus altijd links. Zowel interne, externe, maar ook inkomende links zijn hierbij van belang. Hieronder leggen we de verschillen uit:

Interne links

Verwijs vanuit je pagina naar andere pagina’s op je website. Vooral de pagina’s waarvan jij vindt dat ze extra belangrijk zijn. Als er veel links vanuit jouw website naar diezelfde pagina gaan, zien de zoekmachines ook dat dat een ‘belangrijke pagina’ is.
Vanuit deze pagina zou ik dus prima een link kunnen plaatsen naar onze dienstenpagina 😉.

Externe links

Daarnaast is het van belang dat je links naar andere websites plaatst, de externe links. Gebruik dit soort links om bijvoorbeeld te verwijzen naar bronnen voor hetgeen je schrijft of om bezoekers door te verwijzen naar aanvullende interessante informatie.  Als we het bijvoorbeeld hebben over handige SEO-tools kunnen we je doorverwijzen naar Ahrefs of SE-ranking.

Inkomende links

Een zeer belangrijk factor om je webpagina goed te laten scoren in zoekmachines is de aanwezigheid van backlinks op andere websites die verwijzen naar jouw pagina. Vergelijk het internet met een miljoenenstad als Bangkok waarin jij een winkel hebt. Zonder bordjes en aanwijzingen waar jouw winkel zich bevindt, zal niemand die vinden. Zonder backlinks wordt het ook heel moeilijk om jouw webpagina online te vinden. Weten hoe je meer backlinks krijgt naar jouw website? Neem contact met ons op.

11. Positie van het zoekwoord

Je gebruikt je belangrijkste zoekwoord als het goed is meerdere keren. Omdat zoekmachines je website van boven naar beneden crawlen, is het belangrijk dat je het zoekwoord zo vroeg mogelijk in je tekst al een keer gebruikt. Bij voorkeur doe je dit al in de eerste of tweede zin. Probeer aan het einde van je tekst ook nog een keer af te sluiten met het zoekwoord.

Doseer het gebruik wel. Voorkom keyword stuffing en houd je tekst prettig leesbaar. Goede SEO-plugins geven aan of je je zoekwoord voldoende of te veel hebt gebruikt.  Tip: gebruik ook synoniemen voor je zoekwoord.

12. Beantwoord de vraag

Onthoud bij alles wat je doet wat het doel is van Google en andere zoekmachines: de beste resultaten voorschotelen aan mensen die op zoek zijn. Het is de voorwaarde voor het succes van een zoekmachine. Zodra dat gaat haperen, zullen gebruikers het platform gaan mijden en op zoek gaan naar andere oplossingen.

Google zal jouw resultaat dus alleen een goede positie toekennen als aan bovenstaande wordt voldaan. De inhoud van jouw webpagina moet naadloos aansluiten op een specifieke vraag. Zo ontstaat de perfecte ervaring voor gebruikers.

Ga je aan de slag met het schrijven een SEO-pagina, houd dit dan in gedachten: op welke vraag geeft je pagina, blog of artikel antwoord? Beantwoord deze vraag zo volledig en nauwkeurig mogelijk!

Het is ook goed om bestaande, soms gedateerde, content bij te werken. Zorg dat jouw pagina’s het beste antwoord zijn op veelgestelde vragen!

13. Maak delen makkelijk

Bezoeken aan jouw webpagina vanaf social media dragen bij aan het bereik en de positie van jouw webpagina in zoekmachines. Deel pagina’s dus via social media, maar zorg ook dat anderen dat kunnen doen. Voeg zogenaamde ‘share buttons’ toe die het mogelijk maken je pagina te delen via kanalen als Facebook, Twitter, LinkedIn, Whatsapp maar ook per e-mail.

Het draagt positief bij aan een grotere verspreiding van jouw content.

Dit is hoe we dat zelf doen bij onze blogs.
👇

Delen van je webpagina

14. Does size matter?

Is de lengte van je webpagina relevant? Hierover lopen de meningen uiteen.

De heersende opvatting was vaak dat zoekmachines dol zijn op lange teksten en dat zogenaamde longreads beter scoren dan korte teksten. Dat was vaak het geval en het kan nog steeds een voordeel zijn als je een uitgebreide, complete en goede tekst hebt op je pagina.

Maar toch zijn er inmiddels legio voorbeelden van pagina’s die kort en krachtig een vraag beantwoorden en hoge posities scoren in zoekmachines.

Focus dus met name op de zoekvraag en hoe je die het beste voor je potentiële bezoeker kunt beantwoorden. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

15. Breng structuur met ‘structured data’

De meest vergeten, maar zeer belangrijke SEO-toevoeging voor je website is het gebruik van ‘structured data’. Door een stukje HTML-code toe te voegen aan je pagina geef je belangrijke extra informatie over je webpagina mee aan een zoekmachine.

Door het toevoegen van structured data kunnen je pagina’s in de SERP (zoekresultaten) verschijnen als rich snippet of als featured snippet.

Voorbeelden zijn:

  • Reviews
  • Sitelinks
  • Recepten
  • FAQ’s
  • How to’s
  • Vacatures
  • Logo’s
  • Video’s

Klinkt heel technisch dat structured data, en dat is deels waar. Gelukkig zijn er ook makkelijke manieren om deze code toe te voegen aan je website.

Je leest meer over structured data in onze Knowledgebase.

16. Houd je bezoekers vast

Geef bezoekers aan je webpagina aan het eind van je pagina de mogelijkheid om keuzes te maken, waardoor je ze langer kunt vasthouden op je website. Daarmee verbeter je de dwell time, wat een belangrijke indicator is voor zoekmachines dat je website interessante en waardevolle informatie biedt. Zorg dat er altijd meerdere keuze-opties zijn zodat je langer interactie hebt met je gebruiker.

Voeg bijvoorbeeld buttons toe naar andere relevante webpagina’s of recent gepubliceerde berichten.

Ik wens je veel succes met het maken van je SEO-pagina!

Ps. Ga jij nog even verder kijken? 😉

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.