Google wordt nog strenger voor YMYL-websites

Google YMYL

Maandagochtend 08:30 – gezellig bijkletsen met je collega’s over het afgelopen weekend, vervolgens je computer opstarten, bak koffie erbij en even de SEO-resultaten checken van de website…

SLIK! Watskeburt? Je ziet dat belangrijke posities een vrije val hebben gemaakt in de ranking van Google.

Google voert regelmatig updates uit om de kwaliteit van de zoekresultaten te optimaliseren. Met name YMYL-websites kunnen hiervan hinder ondervinden. Bij grote positieschommelingen – omhoog of omlaag – heeft Google waarschijnlijk een algoritme-update doorgevoerd.

Wat is YMYL?

YMYL staat voor Your Money or Your Life. Google gebruikt deze term voor websites die content aanbieden die van invloed is op iemands toekomstige geluk, veiligheid, gezondheid of financiële stabiliteit.

Juist deze websites moeten ervoor zorgen dat ze content aanbieden van hoge kwaliteit. Google is hier dus ook extra streng voor je.

Heb jij een YMYL-website, maar is jouw content niet van goede kwaliteit, dan zal Google de website niet goed ranken. Daarnaast zul je ook moeten voldoen aan de E-A-T-richtlijnen.

Dat Google dit op deze manier aanpakt is niet nieuw, maar er zijn nu aanpassingen in de YMYL-richtlijnen waarvan jij op de hoogte wilt zijn!

Wat is E-A-T?

E-A-T is de afkorting voor Expertise, Authoritiveness en Trustworthiness (vertaald: Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Google rankt websites volgens dit principe. E-A-T staat dus voor de belangrijke punten waaraan jouw website moet voldoen volgens Google.

Expertise
Google wil graag dat je inhoudelijk goede stukken schrijft en dat dit gebeurt door een expert op het vakgebied. Je content moet aansluiten bij de zoekopdrachten van gebruikers.

Verder is het gebruik van vakjargon een pre, want dit toont ook aan dat je expertise hebt over het onderwerp.

Daarnaast beoordeelt Google iemand die veel heeft gepubliceerd over een bepaald onderwerp ook eerder gezien als expert.

Autoriteit
Hier komen de links om het hoekje kijken. Als er links van goede websites naar jouw website verwijzen, dan wordt jouw website ook steeds meer als autoriteit gezien.

Verwijzen er links van vage of slechte websites naar jouw website, dan is dit van negatieve invloed op je autoriteit.

Verder kun je meer autoriteit krijgen door positieve reviews (op onafhankelijke platforms) en kun je je aansluiten bij een keurmerk op jouw vakgebied.

Betrouwbaarheid
Goede backlinks en positieve reviews dragen natuurlijk ook bij aan de betrouwbaarheid van je website.

Google vindt je website ook meer betrouwbaar als je duidelijkheid geeft op je website over:

  • Contactgegevens
  • Privacybeleid
  • Algemene Voorwaarden

Dat goede inhoud al een erg belangrijke graadmeter is van Google, zagen we ook al na de update “Helpful Content”.

De nieuwe YMYL-richtlijnen

Google had dus al YMYL-richtlijnen, maar recent zijn deze uitbbreid. Er is dus een grotere kans dat de inhoud op je website nu onder deze rchtlijnen valt en door Google dus ook strenger in de gaten wordt gehouden.

Voorheen luidde de definitie voor YMYL-pagina’s als volgt:

“Pagina’s die mogelijk van invloed kunnen zijn op het toekomstige geluk, de gezondheid en financiële stabiliteit of de veiligheid van de gebruikers”

De nieuwe richtlijnen voor YMYL-websites gaan verder:

“Pagina’s die een hoog risico op schade hebben, omdat de inhoud over deze onderwerpen een aanzienlijke invloed kan hebben op de gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid van mensen, of het welzijn van de samenleving.”

Hier vallen dus meer websites onder en daarmee is de impact groter. Maar hoe weet je nu of jouw webpagina een YMYL-pagina is?

Om dat te duiden heeft Google een matrix opgesteld. Hier staan voorbeelden in, zodat we de nieuwe richtlijnen beter kunnen begrijpen.

Google richtlijnen YMYL

Wat nu?

Als de content van jouw website in de YMYL-categorie valt, dan weet je dus dat Google dit nauwlettend in de gaten houdt. De matrix kun je gebruiken als hulpmiddel om te kijken of dit voor jou van toepassing is.

Het allerbelangrijkste is dat je website aan de E-A-T-richtlijnen voldoet. De kwaliteit van de content van je website is CRU-CI-AAL.

Hou altijd je publiek in je achterhoofd en zorg voor een optimale gebruikerservaring.

Google zal de richtlijnen blijven verbeteren in de toekomst en inhoud en betrouwbaarheid zullen belangijker worden dan ooit. Zorg ervoor dat jouw content dus aan deze hoge standaard voldoet.

Heb je vragen over dit artikel of kunnen we je ergens mee helpen? Let us know!

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.