Google’s Helpful Content update – reden voor paniek?

Google's Helpful Content Update

Gisteren (25-08-2022) ging de Helpful Content Update van Google live: een algoritme-aanpassing die ervoor moet zorgen dat je meer originele en behulpzame content tegenkomt als je een zoekopdracht uitvoert in de zoekmachine. Kenners vermoeden dat de update een zelfde impact zal hebben als eerdere updates Penguin (2012) en Panda (2011). En die waren, ehm… best groot.

De Helpful Content Update is onderdeel van de bredere aanpak van Google in de strijd tegen kwaliteitsarme en vaak weinig waarde toevoegende content die je steeds vaker tegenkomt online. De webpagina’s die op oneigenlijke manieren omhoog worden gestuwd door handige internetjongens en -meisjes, maar uiteindelijk de strijd zullen verliezen.

In de eerste plaats omdat je als bezoeker niet vindt wat je zoekt. En ook steeds meer omdat Google dergelijke pagina’s omlaag gaat plaatsen in de ranking van de zoekmachine.

Wat houdt Google’s Helpful Content Update in?

Het doel van de Helpful Content Update is ervoor te zorgen dat jij als websitebezoeker meer oorspronkelijke content geserveerd krijgt waar je écht iets aan hebt. Content die waarde toevoegt zal dus beloond worden met hogere posities.

Ik hoor je denken: What’s new?

In feite niet veel, maar de impact zou best groot kunnen zijn.

Bij eerdere grote updates – zoals Penguin en Panda – werd een filter toegepast dat ervoor zorgde dat sites met onnatuurlijke backlinks en content van lage kwaliteit een lagere ranking kregen toebedeeld.

Als deze websites hun linkprofiel en content vervolgens verbeterden, was er een kans op herstel, maar pas bij een volgende Panda- of Penguin-update.

Het lijkt erop dat de Helpful Content Update eenzelfde effect zal hebben, maar er zijn twee belangrijke verschillen met de eerdere updates:

De Helpful Content Update wordt REAL-TIME uitgevoerd. Zet jij dus vandaag je nieuwe website live, volgeplempt met slecht geschreven, gekopieerde, weinig waarde toevoegende content en een discutabel backlinkprofiel, dan signaleert Google dit sneller en kan meteen een aanpassing in de ranking doorvoeren (voor zover je met een nieuwe website überhaupt al posities scoort). Dit geldt uiteraard ook voor bestaande websites waarvan de hoeveelheid content die uitsluitend voor SEO-doeleinden is geproduceerd een bepaalde drempelwaarde overstijgt. Fix je dit, dan kan er dus ook sneller weer een correctie plaatsvinden. Immers, de update wordt real-time uitgevoerd.

Je kunt de nieuwe update vergelijken met trajectcontrole ten opzichte van een snelheidscamera. In plaats van dat Google op specifieke momenten je website beoordeelt (snelheidscamera) en op basis daarvan bepaalt of je website een bepaalde positie verdient, monitort het je website over langere periodes (trajectcontrole) en baseert je rankings daarop. Merk je dat jouw website posities verliest? Beoordeel de content van je website dan op de waarde ervan, verbeter en schoon op waar nodig. Als Google de aanpassingen beoordeelt als waardevol en merkt dat dit na een aantal maanden nog steeds het geval is zullen je rankings weer verbeteren, herstellen en wellicht zelfs beter worden dan ze waren.

Wat moet je doen?

Is de content van jouw website uniek, goed samengesteld, interessant en van waarde voor je doelgroep? No worries. Wie de richtlijnen van Google netjes volgt, zal daarvoor worden beloond. Focus altijd op het maken van aantrekkelijke content voor je publiek, terwijl je oog houdt voor de best practices voor SEO.

Als je onderstaande vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, ben je waarschijnlijk op de goede weg:

• Heb je een bestaand of beoogd publiek die jouw content waardevol vindt als ze je website bezoeken?
• Laat je zien dat je verstand van zaken hebt? Kun je expertise laten zien en aantonen dat je diepere kennis hebt van een bepaald onderwerp?
• Heeft jouw website focus?
• Geef je bezoekers van jouw website het gevoel dat ze iets hebben geleerd over een onderwerp als ze je website hebben bezocht?
• Levert een bezoek aan jouw website een ervaring op die voldoening geeft?
• Houd je de richtlijnen van Google rondom updates en productreviews in de gaten?

Wat is er veranderd aan Product Reviews?

Heb je een e-commerce-website of een website die uitsluitend productreviews en productvergelijkingen laat zien?

Even opletten.

Veel van deze websites kopiëren en plakken info van fabrikanten of andere websites, zonder zelf echt een oordeel te vellen over een product. En dus voegen zulke websites eigenlijk geen waarde toe. Dit kun je bewijzen door originele videocontent te gebruiken, een podcast te maken of foto’s te maken die aantonen dat je een product echt in handen hebt gehad. Het domweg opsommen van specificaties van de leverancier is dus niet voldoende.

Wat moet je NIET doen?

Voor de goede orde: Google straft goede SEO-tactieken NIET af. Wie Google’s SEO Richtlijnen in acht neemt, zit goed.

De Helpful Content Update is erop gericht om content die uitsluitend bedoeld is om zoekmachines om de tuin te leiden, minder goed te waarderen. Deze content wordt door echte bezoekers vaak als onaantrekkelijk en weinig informatief beoordeeld.

Hoe voorkom je dat je de verkeerde keuzes maakt? Als je sommige van onderstaande vragen met ja kunt beantwoorden, is dat een signaal dat je de manier waarop je content maakt eens onder de loep moet nemen:

• Is de content op jouw website er vooral op gericht om mensen via zoekmachines binnen te halen in plaats van direct gericht op mensen?
• Produceer je heel veel content over verschillende onderwerpen in de hoop dat sommige daarvan goede resultaten zullen behalen in de zoekresultaten?
• Gebruik je geautomatiseerde methodes om content te produceren over veel onderwerpen?
• Vat je vooral de content van anderen samen en voeg je zelf weinig waarde toe?
• Laat je lezers achter met het gevoel dat ze verder moeten zoeken om meer informatie te vinden over een onderwerp?
• Stamp je pagina’s vol om maar aan een minimum aantal woorden te kunnen komen, omdat je hebt gehoord dat Google dat belangrijk vindt (Newsflash: niet nodig).
• Schrijf je over een trending niche onderwerp zonder dat je over expertise beschikt, maar vooral omdat je snel traffic hoopt te scoren?

Welke websites zullen het meest worden beïnvloed?

De update richt zich niet specifiek op bepaalde niches, maar volgens Google zullen bepaalde typen content meer impact ondervinden dan andere:

• Websites die je iets proberen te leren
• Websites over kunst en entertainment
• Webshops
• Websites over tech

Bovenstaande typen content worden historisch gezien vaker geschreven voor zoekmachines dan voor mensen, en dus is de verwachting dat websites over deze onderwerpen meer van de update zullen merken.

Hoe beoordeelt Google of je website goede content heeft?

Google werkt al jaren aan kunstmatige intelligentie en machine learning. Deze update borduurt voort op eerdere updates en reeds ontwikkelde slimme algoritmen. Hoe de Helpful Content Update exact werkt, geeft Google niet prijs. Waarschijnlijk hebben handmatige tests voldoende goede resultaten opgeleverd om het zelflerende algoritme er nu op los te laten. De zoekmachine zal een mix aan factoren gebruiken die bepalen of content al dan niet waarde toevoegt. Hier worden vermoedelijk ook reeds bekende indicators ingezet, zoals Dwell Time, Bouncepercentage, Expertise, Autoriteit, Vertrouwen, etc.

Hoe groot de impact daadwerkelijk gaat worden, is afwachten. Het goede nieuws: Engelstalige websites zullen eerst worden aangepakt. Andere taalgebieden volgen later. Als je nu begint om je website onder de loep te nemen, weet je zeker dat jij straks je zaakjes op orde hebt.

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.