Theme marker 2 PONCK The Web Company

Leestijd: 8 minuten

Auteur:

Leestijd: 8 minuten

Auteur:

De 5 beste alternatieven voor Google Analytics

Google Analytics is de meestgebruikte tool om websitedata bij te houden. Toch zoeken steeds meer organisaties naar alternatieve oplossingen. De reden? Meestal privacywetgeving. In dit artikel behandelen we vijf aanbieders die wél aan Europese regelgeving voldoen.

Google biedt zijn diensten weliswaar gratis aan, maar doet dat natuurlijk niet voor niets. De techgigant verzamelt via jouw website belangrijke data die het uitstekend kan gebruiken voor het advertentienetwerk. Als gebruiker betaal je dus eigenlijk met jouw data. Al die gegevens worden opgeslagen op servers in de Verenigde Staten, inclusief cookies en IP-adressen. Voor steeds meer bedrijven is dit een reden om uit te kijken naar alternatieve oplossingen.

Wij hebben de 5 beste alternatieven voor Google voor je op een rijtje gezet. Ze zijn allemaal volledig privacy-proof. Maar let goed op, want er zijn best wat verschillen. Zoek dus naar een oplossing die het beste bij jouw situatie past.

1. Matomo

Matomo is ons favoriete Google Analytics-alternatief.

Het is een krachtig en flexibel platform dat voldoet aan alle privacy-eisen volgens de GDPR. Matomo komt uit Nieuw-Zeeland, maar slaat alle data op in hun datacenter in Duitsland.

Met Matomo krijg je veel vrijheid in hoe jij je tracking wilt instellen. Zo kun je er zelf voor kiezen of je wel of geen cookies wilt tracken. Als je geen cookies wilt tracken, zul je natuurlijk wel minder uitgebreide data binnenkrijgen.

Met functies zoals doelen stellen, funnels analyseren, A/B-testen, gedetailleerde SEO-analyses en real-time data bekijken, biedt Matomo jou alle data die je nodig hebt.

Er zijn ook heatmaps beschikbaar. Hiermee kun je inzien welk deel van een pagina het meest wordt bekeken. Handige informatie om je je website te optimaliseren.

Naast analytics heeft Matomo ook een tag manager-systeem (TMS). In onze ogen is dit een onmisbare functie. Hiermee kun je gemakkelijk verschillende functies in je website integreren, zoals:

  • Conversies bijhouden
  • Aanmeldingen voor nieuwsbrieven
  • Remarketing
  • Social widgets

Matomo heeft hier wel een beetje afgekeken bij de concurrent, want net als Google Tag Manager werken ze met Tags, Triggers en Variabelen.

Daarnaast is er de mogelijkheid om gegevens van Google Analytics te importeren, wat het overstappen supermakkelijk maakt. Je verliest dus geen oude data.

Je kunt Matomo gratis gebruiken als je het op je eigen server installeert. Deze versie is wel wat beperkt. Extra functies kun je er los bij kopen. Maar beter kun je voor de betaalde optie gaan. Dan zitten de meeste functies er standaard in.

De betaalde versie is er al vanaf 22 euro per maand voor websites met maximaal 50.000 hits (paginaweergaves, downloads, kliks op een link, etc.) Als deze aantallen hoger worden, betaal je ook meer voor het gebruik van Matomo.

Voordelen

✔️ Geen cookies nodig (maar is wel een optie!)
✔️ Mogelijkheid om je eigen server te gebruiken
✔️ Eigen Tag Manager-systeem
✔️ Online handleidingen en videotrainingen

Nadelen

❌ Beheer van een eigen server kan complex en tijdrovend zijn zonder de nodige technische kennis.

Matomo

2. Fathom

Fathom is een tool van een bedrijf uit Canada, maar alle data van de EU-bezoekers worden alleen op Europese servers opgeslagen. Zo voldoen ze ook aan de belangrijkste wetgeving (zoals de GDPR).

Fathom biedt een gebruiksvriendelijk dashboard dat inzicht geeft in paginabezoeken, referrers en bounce rates, zonder persoonlijke gegevens te verzamelen. Dit maakt Fathom een uitstekende keuze voor gebruikers die waarde hechten aan de privacy van hun bezoekers.

Fathom is ontworpen met het oog op eenvoud en privacy. Ze hanteren, zoals ze het zelf noemen, het ‘zero personal data collection principle’. Ze zijn dus helemaal “cookie-less”.

Bijkomend voordeel: een cookiebanner is dus ook niet verplicht.

Maar er is ook een keerzijde aan deze medaille. Heb jij wel die extra (persoonlijke) data nodig voor online campagnes, zoals Ads? Dan zal Fathom waarschijnlijk niet de beste keuze voor je zijn.

Let wel: je zult het ook met minder uitgebreide data moeten doen.

Fathom is 30 dagen gratis uit te proberen. Daarna is er een vanafprijs van 15 dollar per maand.

Ook hier zijn de kosten afhankelijk van het aantal maandelijkse paginaweergaven en gebeurtenissen op je website.

Fathom

Voordelen

✔️ Overzichtelijk dashboard. Eenvoudige en duidelijke presentatie van data.
✔️ Geen gebruik van persoonlijke data (maar dat kan ook een nadeel zijn).
✔️ Onbeperkt rapportages versturen per e-mail.

Nadelen

❌ Mogelijk te ‘basic’ voor dataliefhebbers.
❌ Geen eigen Tag Manager-systeem.

3. Simple Analytics

Simple Analytics is een ander ‘privacy first’-alternatief dat sterke nadruk legt op gebruiksgemak en transparantie, zonder gebruik van persoonsgegevens.

Dit bedrijf is van Nederlandse bodem, waar ze ook hun servers hebben staan.

Het platform biedt overzichtelijke rapportages over paginabezoeken en gebeurtenissen zonder gebruik te maken van cookies. Het is ideaal voor (kleine) bedrijven die basisstatistieken van hun website nodig hebben.
Je kunt overigens gemakkelijk rapportages versturen per mail. Of je dit nu iedere week of iedere maand wilt doen, dit kan geheel worden geautomatiseerd.

Je oude gegevens vanuit Google Analytics kun je importeren in Simple Analytics. Zo mis je geen oude data.

Wil je meer de diepte in wat data betreft, dan zul je toch een ander platform moeten overwegen, zoals Matomo.

Prijzen starten vanaf 9 dollar per maand. Hiervoor kun je tot 100.000 paginaweergaven en gebeurtenissen per maand tracken.

Voordelen

✔️ Gebruiksvriendelijk dashboard; Eenvoudige en duidelijke presentatie van data.
✔️ Geautomatiseerde rapportages.
✔️ Nederlands Bedrijf, met Nederlandse servers.

Nadelen

❌ Beperkte mogelijkheden in vergelijking met andere platforms.
❌ Proefperiode van ‘slechts’ 14 dagen.

Simple-analytics

4. Plausible Analytics

De roots van Plausible Analytics vinden we terug in Estland. Ze werken alleen samen met andere bedrijven uit de EU en ze gebruiken ook alleen Europese servers.

Net als bij Matomo kun je kiezen voor de optie om Plausible te hosten op je eigen server.

Dit platform biedt een lichtgewicht en open-source oplossing voor webanalyse. Met minder dan 1 KB aan trackingcode heeft het een minimale impact op laadtijden, wat vooral belangrijk is voor prestatiebewuste sites.

In welke data heb je inzicht?

  • Campagnes (aan de hand van UTM-parameters)
  • E-commerce
  • Uitgaande link klikken
  • Downloads van bestanden

Ook is er de mogelijkheid om eigen ‘Gebeurtenissen’ aan te maken en te meten. Wel is dit een stuk lastiger in te stellen in vergelijking met de andere platforms die we hier behandelen.

Plausible verzamelt geen persoonlijke gegevens, waardoor het voldoet aan privacywetgeving zoals GDPR en is ontworpen om eenvoudig en intuïtief te zijn voor eindgebruikers.

Dit maakt het een goede optie voor startups en bedrijven die een no-nonsense benadering wensen​. Je kunt ook gemakkelijk alle data exporteren (.csv).

Plausible Analytics is al beschikbaar vanaf 9 euro per maand (voor 10.000 paginaweergaven).

Plausible analytics

Voordelen

✔️ Minimale impact op laadtijden van pagina’s.
✔️ Makkelijk te installeren.

Nadelen

❌ Meten van gebeurtenissen kan lastig zijn om in te stellen.
❌ Geen eigen Tag Manager Systeem.

5. Piwik PRO

Piwik Pro is een Pools bedrijf dat een verleden deelt met Matomo. Beide zijn voortgekomen vanuit een open-source project, maar zijn sinds 2016 losgekoppeld en zelfstandig.

Piwik PRO biedt vergelijkbare functionaliteiten als Matomo, maar onderscheidt zich door, net als Google, een gratis versie aan te bieden waarbij tot 500.000 acties (paginaweergaven en gebeurtenissen) worden gemeten.

De gratis versie slaat gegevens slechts 14 maanden op, maar dat zal niet voor iedereen een dealbreaker zijn.

Via Piwik PRO is het ook mogelijk om Search Console en Google Ads te koppelen. Het is helaas niet mogelijk om Microsoft Ads te koppelen.

Net als bij Matomo, heeft ook Piwik Pro een eigen tagmanager. Hiermee kun je met gemak data meten en conversies instellen.

Als je ondersteuning nodig hebt, kan dat met de betaalde versie. Anders zul je de Piwik-community om raad moeten vragen.

Voordelen

✔️ Gratis versie beschikbaar
✔️ Gedetailleerde data-analyse
✔️ Eigen Tag Manager-systeem

Nadelen

❌ Geen integratie met Microsoft Ads.
❌ Geen oude data importeren vanuit Google
❌ Er is geen Demo-omgeving

Piwik analytics

Conclusie: wat is het beste alternatief voor Google Analytics?

De keuze voor een alternatief voor Google Analytics heeft vaak als reden het willen voldoen aan Europese privacyregelgeving. Wil je jouw data laten opslaan op servers in de EU? Of wil je echt eigenaar zijn van je data en deze opslaan op een eigen serverv? Dan kun je voor een van bovenstaande alternatieven kiezen.
De vraag is vooral wat jij nodig hebt. Neem je genoegen met basisinformatie? Dan kun je prima uit de voeten met Simple Analytics of Fathom Analytics. Wil je een veelzijdig alternatief met veel mogelijkheden om data te meten dan raden wij Matomo aan.

Hulp nodig bij het overstappen van Google Analytics naar een andere aanbieder? Neem gerust contact met ons op.

Meer nieuws