Server-side tagging: 100% controle over al jouw websitedata

server-side tagging

Google Chrome stopt in Q3 van dit jaar met het ondersteunen van third-party cookies. Een besluit met grote gevolgen voor het meten van gegevens op je website. Denk aan conversies, aantal bezoekers en de effectiviteit van je online advertenties. Gelukkig is er een oplossing.

We zijn al een even gewend dat we belangrijke data op websites kunnen verzamelen via browsers en third-party cookies. We noemen dit ook wel: client side tagging.

Dit wordt echter steeds lastiger, onder andere door aangepaste regelgeving. Steeds meer browsers, waaronder Google, stoppen daarom met de mogelijkheid om third-party cookies te tracken. Safari en Firefox zeggen al ‘nee’ tegen cookies van derden.

Vanwege nieuwe privacyregels en andere restricties moeten we op zoek naar alternatieve methoden om informatie over websitebezoeken te blijven verzamelen op onze websites.

Gelukkig is er een oplossing: server-side tagging

Wat is server-side tagging?

Met server-side tagging verzamel je zelf alle data op je eigen server (first party). Je bent eigenaar van die data en bepaalt zelf hoe je die gebruikt en met wie je ze deelt. Bovendien voldoe je aan Europese wetgeving en de richtlijnen op het gebied van privacy.

Client side tagging vs server side tagging

De voordelen

 

✅ Nauwkeurige data
Geen last meer van ad blockers of browserbeperkingen. Je krijgt zo een beter beeld van wie je website bezoekt en het gedrag op de website.

✅ Veiligheid en privacy
Jij bepaalt precies welke gegevens worden gedeeld met partijen zoals Google en Facebook. Geen ongewenste persoonlijke informatie meer die wordt doorgestuurd.

✅ Snellere websites
Minder verzoeken vanuit de browser betekent dat de laadtijd op je website korter wordt. Mooi meegenomen.

De nadelen

 

❌ Complexiteit
Server-side tagging kan lastig zijn om op te zetten. Je hebt mogelijk hulp nodig van developers of een andere specialist.

❌ Langere setup-tijd
Door de complexiteit van server-side tagging is er ook meer tijd voor nodig om alles goed in te stellen en te testen in Google Tag Manager.

❌ Kosten
Serverruimte is niet gratis. Als je grote hoeveelheden data verstuurt, kunnen de kosten toenemen.

Welke server-provider kies je?

Let bij het kiezen van een server-provider goed op de kosten. Deze kunnen nogal van elkaar verschillen. Daarnaast is het ook goed om van te voren te weten hoeveel ‘verzoeken’ je per maand naar de server gaat versturen.

Een verzoek (ook wel request) is bijvoorbeeld een meting in Google Analytics, Google Ads of het meten van voorkeuren van een cookiebanner.

Zo verstuurt een website met maandelijks:

  • 500 bezoekers  > ongeveer  15.000 verzoeken.
  • 10.000 bezoekers  > ongeveer  300.000 verzoeken.
  • 50.000 bezoekers  > ongeveer  1.500.000 verzoeken.

Bij webshops kun je uitgaan van een verdubbeling van het aantal verzoeken t.o.v. websites.

Wij zijn zelf heel enthousiast over Taggrs, vanwege de gebruiksvriendelijkheid en extra functionaliteiten (zoals een overzichtelijk dashboard). Bovendien is het tot wel 5x goedkoper dan Google Cloud en gratis te proberen (tot 10.000 verzoeken).

Taggrs

Een Nederlands bedrijf dat hosting software heeft ontwikkeld voor GTM Server-side tagging. Er is veel documentatie beschikbaar over het instellen op de website. Pluspunt: Nederlandse support bij het implementeren.

👉 Vanaf 0 – 127 euro per maand
👉 Afhankelijk van het aantal verzoeken dat je verstuurt via de server.
👉 Aantal verzoeken 10k – 10m

✅ Nederlands bedrijf
✅ Betalen naar verbruik
❌ Maximum aantal verzoeken

Google Cloud

Via het Google Cloud platform kun je serverruimte huren. Het platform staat bekend om zijn uitgebreide integratiemogelijkheden met anderee Google producten, zoals Analytics, Tag Manager en Big Query.

👉 Vanaf 120 per maand
👉 Afhankelijk van het aantal verzoeken dat je verstuurt via de server
👉 Pay as you go (hoe meer requests, hoe meer je betaalt)

✅ Integratie met andere Google producten
❌ Geen Nederlandse ondersteuning
❌ Prijzig

Server-side tagging uitbesteden

Er komt heel wat kijken bij het instellen van server-side tagging. Heb je er zelf geen kaas van gegeten, laat het dan over aan een expert. Deze zal ervoor zorgen dat alle data goed binnenkomt en op de juiste manier wordt verwerkt.

Voor het instellen en testen zullen eenmalige kosten worden gerekend, daarnaast betaal je een maandelijks bedrag voor de ruimte op de server.

Wat als ik niet overstap op server-side tagging?

Dan mis je belangrijke data. Je mist nu al 10 – 30% van je data en dat gaat in de nabije toekomst alleen maar meer worden.

Bovendien kun je andere platforms, zoals Facebook, Instagram en Google Ads dus ook minder goed ‘voeden’ met data van je website. Dit maakt retargeting praktisch onmogelijk.

Wij zijn van mening dat je niet zonder server-side tagging kunt als je online adverteert en conversies wilt meten. Zo haal je betere metingen en meer rendement uit je investeringen.

Hulp nodig? Neem contact met ons op.

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.