In mei 2021 introduceerde Google Enhanced Conversions voor Google Ads-gebruikers. Deze functie is ontworpen om de nauwkeurigheid van je conversiegegevens te verbeteren door first party-gegevens te gebruiken. Dit zijn gegevens die je verzamelt via je eigen systemen. Nu third-party-gegevens (gegevens via derden) vanwege strenge privacywetgeving dreigen te verdwijnen, zijn nauwkeurige metingen belangrijker dan ooit.
Wat zijn Enhanced Conversions?
Enhanced Conversions is een functionaliteit binnen Google Ads die de nauwkeurigheid van conversiemetingen verbetert. Deze feature helpt je bij het effectiever maken van automatische biedstrategieën door extra data veilig te verzenden. Denk aan gegevens als e-mailadressen, telefoonnummers, postcodes en namen. Je bepaalt zelf welke gegevens je verzamelt, die vervolgens in versleutelde vorm naar Google worden gestuurd.
Het versturen van gegevens gebeurt met een eenrichtings-hash-algoritme (SHA256). De originele informatie wordt omgezet in een niet-herleidbare code waardoor de privacy van gebruikers blijft gewaarborgd. Google vergelijkt deze gegevens met die van ingelogde Google-accounts om de effectiviteit van advertenties beter te meten.
Enhanced Conversions in de praktijk
Even een voorbeeldje. Maak kennis met Sophie:
Sophie start binnenkort met een studie Sociologie en is online op zoek naar een nieuwe laptop.
- Ze gebruikt haar tablet om verschillende modellen te bekijken en klikt op een advertentie van een elektronicawinkel, maar besluit nog niet meteen te kopen.
- Een paar dagen later ziet Sophie op haar mobiele telefoon een advertentie van dezelfde elektronicawinkel en besluit een van de laptops die ze eerder heeft gezien te kopen.
- Tijdens het betaalproces voert Sophie haar naam, e-mailadres en telefoonnummer in. Deze gegevens worden vervolgens in gehashte vorm naar Google gestuurd.
Met Enhanced Conversions kan Google het e-mailadres en telefoonnummer dat Sophie gebruikt voor de aankoop koppelen aan haar Google-account dat ze gebruikte op haar tablet. Zo bouwt Google een compleet beeld van Sophie’s koopgedrag, volledig ondersteund door first-party data.
Zonder Enhanced Conversions zou deze conversie, waarbij Sophie overgaat tot aankoop na het zien van de advertenties op verschillende apparaten, niet correct aan de eerste advertentie worden toegeschreven.
💡 Doordat de informatie dus niet compleet zou zijn geweest, had de elektronicawinkel kunnen concluderen dat sommige advertenties niet goed werken.
Met Enhanced Conversions worden Sophie’s persoonlijke gegevens zoals haar naam, e-mailadres, en telefoonnummer veilig gedeeld met Google.
💡 Hiermee kan Google vervolgens de aankoop nauwkeurig toeschrijven aan de marketingcampagnes van de elektronicawinkel, waardoor zij een duidelijker beeld krijgen van de effectiviteit van hun advertenties.
Wat zijn de voordelen van Enhanced Conversions?
Het bovenstaande voorbeeld laat zien dat je met Enhanced Conversions nauwkeuriger kunt meten hoe je advertentiecampagnes presteren en welke advertenties hebben bijgedragen aan een conversie. Je kunt de klantreis over verschillende apparaten en browsers volgen, zelfs met verschillende e-mailadressen.
Met deze data kun je vervolgens je campagnes verder optimaliseren. Daarnaast is het goed om te weten dat de gegevens anoniem worden gemaakt (gehasht) voordat ze worden verstuurd naar Google. Je voldoet dus ook aan AVG-wetgeving en privacy van gebruikers is niet in het geding!
Enhanced Conversions instellen
Er zijn verschillende manieren om Enhanced Conversions in te stellen.
- Met Google Tag Manager
- Met de Google Sitetag
Wij lichten de optie via Google Tag Manager verder uit, omdat deze methode het meest wordt gebruikt.
Stappenplan
1.Instellingen in Google Ads
- Ga naar Google Ads en log in.
- Ga naar Doelen > Conversies > Instellingen.
- Open het tabje ‘Enhanced Conversions’ (of “Verbeterde Conversies’).
- Vink de optie aan en selecteer Google Tag Manager (zie afbeelding).
- Druk op opslaan.
2.Instellingen in Google Tag manager
- Ga naar Google Tag Manager en log in.
- Maak een nieuwe ‘Variabele’ aan (User-Provided Data).
- Zet ‘Automatic collection’ aan (of stel dit handmatig/manual in).
- Open een Google Ads conversietag.
- Vink de optie aan: ‘Door gebruikers verstrekte gegevens van uw website opnemen’.
- Voeg de variable die je zojuist hebt aangemaakt toe aan je conversietag.
- Herhaal dit bij alle conversietags.
- Test of je instellingen werken met de Tag Assistant.
- Werkt alles naar behoren? Publiceer je container.
Mocht je er niet zeker van zijn of je alles goed hebt ingesteld? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.