Adverteer jij via Google Ads? Let dan even op. Vanaf 6 maart 2024 is de Digital Markets Act (DMA) van kracht. Wie jouw website bezoekt, moet vanaf dat moment actief toestemming kunnen geven voor het plaatsen van cookies. Met Google’s Consent Mode V2 kun je de nodige data verzamelen zonder privacyregels te schenden. In dit artikel leggen we uit wat je moet doen.
[toc]
Nieuwe wetgeving in de EU
Hoe werkt het?
Bezoekers aan je website moeten binnenkort nadrukkelijk toestemming geven voor het plaatsen van cookies. Dat betekent dat cookies straks alleen nog worden geplaatst als een websitebezoeker daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Als mensen dat niet doen, registreert Google uitsluitend een aantal anonieme gegevens, maar het geeft je als websitebeheerder of marketeer aanzienlijk minder informatie.
Consent Mode V2 biedt uitkomst
De Consent Mode van Google krijgt twee versies: Basis en Geavanceerd. De basisversie is simpel: als er geen cookies worden geaccepteerd, krijg je bijna geen informatie.
De geavanceerde versie is slimmer en vraagt specifiek of cookies gebruikt mogen worden voor gepersonaliseerde advertenties en analyses. Deze tweede versie biedt ook twee extra opties over het versturen en gebruiken van persoonlijke gegevens.
Onderstaande afbeelding laat zien wat er gebeurt als je niets doet of als je Consent Mode Versie 1 of Versie 2 implementeert.
⚠️ Als je Consent Mode niet implementeert, heeft dit vanaf maart 2024 negatieve gevolgen voor adverteerders.
Met behulp van Google Tag Manager kun je de toestemming van gebruikers van je website goed instellen. Door Consent Mode V2 aan te bieden, volg je de nieuwe EU-privacyregels en beschik je toch nog over de nodige informatie om je advertenties zo optimaal mogelijk aan te bieden. Uit onderzoek blijkt dat je met ‘conversion modelling’ in Google Consent Mode 20% meer informatie krijgt van bezoekers die geen cookies willen.
Wat is Conversion Modelling?
Conversion modelling is een slimme manier om te schatten hoeveel mensen iets zullen kopen of een actie uitvoeren op je website – zelfs als ze geen cookies accepteren. Hierbij wordt machine learning ingezet om de verhouding tussen gebruikers mét en zonder cookie-toestemming te meten. Het model maakt een schatting van de conversies die is gebaseerd op gebruikerstrajecten.
Deze schattingen worden doorgestuurd naar Google Analytics 4 en Google Ads. Als adverteerder of marketeer krijg je zo toch relevante data, zonder dat de privacy van de specifieke gebruiker in het geding is.
Hoe pas je Consent Mode toe?
Je kunt Consent Mode instellen met Google Tag Manager of een Consent Management Platform, zoals Cookie-script. Deze platforms helpen je om de privacyregels te volgen.
Je moet de Google Consent Mode wel zelf instellen in het platform dat je kiest. In de debug-mode van Google Tag Manager kun je vervolgens checken of alles goed werkt.
Hulp nodig bij instellen?
Het is belangrijk om Consent Mode zorgvuldig in te stellen, maar dit kan best lastig zijn. Wij helpen je graag bij het kiezen van een goed platform en het correct inrichten van Google Tag Manager.
Neem gerust contact op!