Versterk je merk: De kracht van het ‘Mere Exposure Effect’

The mere exposure effect

Heb jij je weleens afgevraagd waarom je Que si, Que no van Jody Bernal toch sans gêne bent gaan meezingen? Waarom je het liefst een jeans van PME Legend aan je kont hebt? En waarom jij telkens soep van Unox uit het schap trekt?

De verklaring is simpel. We hebben voorkeur voor iets dat we al kennen. Beter bekend als het mere exposure effect, een ontdekking van psycholoog Robert Zakjonc.

Al even geleden hoor, want in 1968 muntte Robert Zajonc dit bekendheidsprincipe door het doen van een aantal experimenten.

Voorbeeldje.

Zajonc liet een groot aantal proefpersonen een reeks willekeurige afbeeldingen zien. Dit gebeurde in een RA-ZEND tempo. Zó snel, dat de proefpersonen niet konden onderscheiden welke afbeeldingen er vaker werden vertoond.

Na deze test kregen ze één vraag: Welke afbeelding heeft jouw voorkeur?

Het resultaat?

Consequent werd gekozen voor de afbeeldingen waaraan ze het meest waren blootgesteld, zonder dat ze zich hier bewust van waren.

Zajonc ontdekte dat je voorkeur verandert, als je vaker met iets in aanraking komt.

“The more you see it, the more you like it.”

Robert_Zajonc

Robert Zajonc
Sociaal psycholoog

Het mere exposure effect toepassen in je marketing

Het mere exposure effect is vanzelfsprekend onontkoombaar als je aan de slag gaat met marketing. Daar draait het tenslotte om zichtbaarheid om zo het vertrouwen in je merk te vergroten.

De kracht van herhaling
Door je boodschap regelmatig te herhalen, wordt deze steeds vertrouwder voor je doelgroep. Dit leidt ertoe dat ze jouw merk gaan herkennen en er uiteindelijk een voorkeur voor ontwikkelen.

Tip: Een consistent gebruik van je logo, huisstijl en kleurenpalet helpt bij het bouwen van merkherkenning.

Maak duidelijk (en herhaal!) wat jouw unique selling points zijn
Communiceer de unieke voordelen van jouw product of dienst duidelijk. Door deze regelmatig te herhalen, zullen potentiële klanten deze gaan associëren met jouw merk.

Zorg dat je website er aantrekkelijk uitziet
Een visueel aantrekkelijke website kan ervoor zorgen dat bezoekers langer blijven hangen, wat de herkenning van en de vertrouwdheid met je merk verhoogt.

(Online) adverteren
Gebruik advertenties om je zichtbaarheid te vergroten. Met branding campagnes via verschillende platforms kun jij gemakkelijk je naamsbekendheid vergroten.

Vervolgens kun je er met remarketing voor zorgen dat bezoekers die jouw website hebben bezocht, jouw merk opnieuw zien op andere platforms. Dit versterkt het mere exposure effect.

Contentmarketing
Door waardevolle en relevante inhoud te creëren en te delen, kom je vaker in contact met je doelgroep. Goede content zorgt voor meer vertrouwen en meer klanten. Zo laat je ook nog eens zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied.

E-mailmarketing
Met regelmatige e-mailupdates blijf je top of mind bij je klanten. Zo schud je slapende klanten weer wakker met een persoonlijke aanbieding of een extra korting op je product of dienst.

Social Media
Aanwezigheid op Social Media is een no brainer. Platforms bieden een uitstekende mogelijkheid om de naam van je merk te vergroten. Afhankelijk van je doelgroep bepaal je op welk platform je regelmatig aanwezig wilt zijn.

Kortom, de theorie van Zajonc over “mere exposure” is dus eigenlijk verrassend eenvoudig.

Wil jij weten hoe je de mogelijkheden van online marketing kunt inzetten voor jouw business?

We denken graag met je mee!

Plan nu je videocall

Interesse in onze diensten

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.