Google Ads rolt nieuwe workflow uit

Google Ads workflow

Google gaat aanpassingen doen binnen de Google Ads-omgeving. Zo komen er veranderingen in de workflow en zullen huidige advertentie-extensies binnenkort automatisch worden overgezet naar “assets”. In dit artikel lees je wat je kunt verwachten.

Hoe zat dat ook alweer met die extensies?

Advertentie-extensies zijn die extra linkjes die je vaak onder een advertentie ziet staan in Google. Ze geven de gebruiker extra informatie over je bedrijf of de producten en diensten van jouw bedrijf.

En er is nog een voordeel.

Advertenties die voorzien zijn van extensies nemen meer ruimte in in de zoekresultaten en vallen dus meer op. Ook maakt het een goede advertentie aantrekkelijker waardoor het aantal kliks kan toenemen.

De huidige situatie

Google werkt nu nog met de zogeheten advertentie-extensies. Door het toevoegen van bijvoorbeeld sitelink- of beeldextensies aan een advertentie geef je gebruikers extra informatie over producten en diensten van jouw bedrijf. In maart 2022 zijn deze extensies al flink verbeterd, zoals je hebt kunnen lezen in ons vorige blog.

Ook als adverteerder heb je baat bij deze extensies, want jij kunt je advertentie aantrekkelijker maken en dus meer potentiële klanten bereiken.

Adverteerders zien gemiddeld een toename van maar liefst 20% in CTR als er 4 sitelinks bij een advertentie worden vertoond. Dit houdt in dat er meer mensen doorklikken bij het zien van jouw advertentie – precies wat je wilt.

Wat houdt de nieuwe workflow in?

Voorheen moest je advertenties en extensies – nu dus assets – in verschillende stappen van een campagne bewerken. Niet erg overzichtelijk dus. Daarom staan ze nu naast elkaar binnen dezelfde stap als je een Zoek- of een Performance Max-campagne gaat maken.

Als je nieuwe assets creëert en toevoegt aan je campagne, dan zul je deze direct te zien krijgen in de preview. Je weet dus meteen hoe dit eruit komt te zien in je advertentie.

Workflow

Google zorgt er overigens voor dat je huidige extensies automatisch worden omgezet naar assets in de nieuwe workflow.

En Google gaat je nog beter van dienst zijn. Ze zullen je ook gaan adviseren welke assets je moet gaan gebruiken op basis van jouw gekozen campagnedoel.

Informatie over de assets ga je vinden in het nieuwe “ads & assets” menu. Onder het kopje “assets” vind je een overzicht van alle assets in je account met de koppen en de beschrijvingen. Het kopje “association” laat je segmenten zien zoals afbeeldingen en prijzen.

Het nieuwe combinatierapport laat je zien hoe items als highlight en sitelinks presteren ten opzicht van koppen en beschrijvingen.

Google Ads (Assets)

Waarom is dit belangrijk nieuws?

De nieuwe workflow en rapportages kunnen je als adverteerder meer inzicht geven in de prestaties van campagnes. De nieuwe workflow zorgt er ook nog eens voor dat het maken en onderhouden van assets sneller en makkelijker wordt, doordat je ze in dezelfde stap kunt aanpassen.

Waarom zie ik nog geen veranderingen?

Het kan zijn dat je je vertrouwde Google Ads-omgeving opent en nog geen aanpassingen ziet. Dit komt doordat Google de aanpassingen stukje bij beetje uitrolt. Google zegt in hun eigen blog (van 15 september 2022) dat de nieuwe workflow binnen een aantal weken zichtbaar zal worden.

Google past de huidige extensies dus automatisch aan naar assets, maar zeker verstandig om ze na de aanpassing zelf nog even te controleren.

Goed plan dus om je Google Ads-omgeving goed in de gaten te houden de komende tijd!

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.