WhatsApp-Advertising

Voorlopig Geen Reclame in WhatsApp

Facebook schuift de plannen om advertenties te laten zien in WhatsApp op de lange baan. Dat meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden.

Het team dat manieren moest vinden om reclame in de populaire berichtendienst (1,5 miljard gebruikers wereldwijd) te verwerken, is volgens ingewijden ontbonden.

WhatsApp presenteerde in het najaar van 2018 nog plannen om bedrijven te laten adverteren via de app. Dat zou niet in reguliere chats gebeuren, maar in de zogeheten Status. Dat is een functie waarmee gebruikers teksten, foto’s of filmpjes op hun profiel kunnen zetten die na 24 uur verdwijnen.

Voor Facebook is het al een tijdlang de vraag hoe het meer munt kan slaan uit het in 2014 overgenomen WhatsApp. Daarvoor werkt de socialmediagigant nu voornamelijk aan nieuwe functies waarmee bedrijven via WhatsApp met klanten kunnen communiceren.

Meningsverschil

Het wel of niet plaatsen van advertenties in WhatsApp was in het verleden een heikel punt. Brian Acton, een van de oprichters van de chatdienst, verklaarde in de media te zijn opgestapt bij Facebook wegens een meningsverschil over reclame in WhatsApp.

Facebook kocht WhatsApp in 2014 voor 19 miljard dollar met het doel om zijn mondiale imperium verder uit te breiden. Het populaire platform moest zorgen voor een nieuwe inkomstenstroom voor het bedrijf.

1 dollar per jaar

Op het moment van overname genereerde WhatsApp circa 20 miljoen dollar per jaar door in sommige landen 1 dollar per jaar te vragen voor het gebruik. Die abonnementen werden echter afgeschaft in 2016. Velen zagen dit als de voorbode van een ander verdienmodel, bijvoorbeeld door advertenties toe te voegen in de berichtenfeed.

Zonder toegang tot diepgaande gebruikersgegevens en met advertenties die meer opdringerig zijn in privé-berichtenstromen, is Facebook niet in staat geweest om een ​​duidelijke manier te vinden om WhatsApp-inkomsten te genereren, terwijl conflicten over potentiële advertentietargeting naar verluidt leidden tot vertrek van WhatsApp-oprichter Jan Koum Facebook in 2018.

WhatsApp Status

Na het vertrek van Koum leek het erop dat WhatsApp-advertenties onvermijdelijk waren. In november 2018 bevestigde WhatsApp dat bedrijven binnen afzienbare tijd advertenties zouden kunnen kopen binnen WhatsApp Status, de eigen variant van het platform op Verhalen.

Dat rapport werd het afgelopen jaar herhaald in verschillende presentaties aan potentiële adverteerders, maar nu worden zelfs Status-advertenties opgeschort.

Wall Street Journal meldt:

‘Voorlopig ligt de nadruk op functies [waarmee] bedrijven kunnen communiceren met klanten en die contacten kunnen organiseren,’ aldus een ingewijde.

India en indonesië

De verwachte focus zal komen te liggen op WhatsApp Pay en het faciliteren van eCommerce in de app. In augustus bleek uit rapporten dat Facebook in gesprek was met toezichthouders en potentiële zakenpartners in zowel India als Indonesië om de komst van WhatsApp Pay op beide markten te vergemakkelijken.

Deze twee regio’s hebben een gecombineerd WhatsApp-gebruikersbestand van 500 miljoen en dit lijkt te zijn waar Facebook waarschijnlijk het meeste inkomstenpotentieel uit het berichtenplatform zal halen, althans op de korte termijn.

Hierop voortbouwend nam Facebook in juni 2019 het Indiase e-commerceplatform Meesho over, dat verkopers verbindt met klanten op WhatsApp, evenals andere sociale platforms.

Meesho

Door de uitbreiding van WhatsApp Pay en uitgebreide investeringen in eCommerce-providers zoals Meesho, kon Facebook nog steeds een breder zakelijk ecosysteem creëren binnen WhatsApp en uiteindelijk inkomsten genereren via betalingsfacilitatie of gerichte berichtenopties van eerdere klanten die zijn overeengekomen om dergelijke te ontvangen.

Er is waarschijnlijk een scala aan opties om in dit verband te overwegen, en met Facebook dat terugvalt in zijn traditionele advertentieaanpak, kan het suggereren dat het ervan overtuigd is dat dergelijke alternatieven hun vruchten zullen afwerpen.

Voorlopig dus geen advertenties in uw WhatsApp-streams, wat een goede zet lijkt, en die WhatsApp-gebruikers zal plezieren. Maar verwacht dat Facebook hierdoor zijn focus op betalingen en e-commerce zal vergroten.