Facebook Messenger – populair bij slimme ondernemers!

facebook messenger

Waarom steeds meer slimme ondernemers
gebruikmaken van deze messaging-app

Facebook Messenger is een van de populairste messaging-apps in Nederland. Maar liefst 8 miljoen Nederlanders hebben de app op hun telefoon staan. (Alleen WhatsApp is vaker geïnstalleerd in Nederland.) Opvallend: steeds meer bedrijven gebruiken Facebook Messenger om klanten te bereiken.

Messenger-apps in het algemeen zijn inmiddels populairder dan social media en groeien harder. Messenger is een laagdrempelige manier voor je (potentiële) klanten om contact met je op te nemen. Ze gebruiken het toch al!

Wat zijn de voordelen van Facebook Messenger?

Waarschijnlijk heb je veel contact met je klanten via e-mail. Daar is niets mis mee en daar moet je zeker mee doorgaan. Messenger heeft echter wel een aantal voordelen en kan een goede toevoeging zijn aan bestaande communicatiemiddelen.

1. Veel mensen gebruiken Facebook dagelijks

Als bedrijf wil je het voor klanten eenvoudig maken om met je in contact te komen. Daarom wil je bereikbaar zijn op een plek waar de klant al is.

2. Jouw bedrijf gebruikt waarschijnlijk al Facebook

De kans is groot dat je al actief bent op Facebook. Het is dus een kleine stap om met Messenger-marketing te beginnen.

3. Persoonlijke en laagdrempelige manier om contact te hebben met je klant

Contact via Messenger is vaak informeler en spontaner. Berichten zijn kort en to-the-point. Voor klanten is het fijn dat ze snel met iemand in contact kunnen komen, als bedrijf krijg je de kans om een goede indruk te maken en je product te verkopen.

4. Messenger is niet anoniem

Je komt meer te weten over de klant dankzij de persoonlijke informatie die op Facebook zichtbaar is. Berichten via Messenger zijn nooit anoniem, dus je weet precies met wie je te maken hebt.

5. Het is een relatief nieuw kanaal

Je kunt je als early adapter onderscheiden. Veel bedrijven doen nog niets met Messenger!

6. Messenger biedt nieuwe advertentiemogelijkheden

Je kunt gesponsorde berichten sturen naar mensen die een Messsengergesprek met je hebben. Hierover later meer.

Hoe spoor je mensen aan om contact op te nemen via Messenger?

Er zijn veel redenen om Messenger te gebruiken, maar de meeste internetgebruikers zijn gehecht (en vooral gewend!) aan de ‘ouderwetse’ e-mail. Je zult je doelgroep dus duidelijk moeten maken dat je ook via Messenger bereikbaar bent.

Geïnteresseerden kunnen op verschillende manieren een gesprek met je beginnen op Messenger. Het meest eenvoudig is door op de knop te klikken op de Facebookpagina van je bedrijf waar je een contactknop kunt instellen. Deze knop wordt vaak gebruikt om bezoekers door te sturen naar de contactpagina van je website. Je kunt er echter ook voor kiezen om de knop aan Messenger te verbinden. Zo kunnen mensen direct hun vraag stellen zonder Facebook te verlaten. Handy.

Het is ook mogelijk om direct te linken naar een chatbericht. Bijvoorbeeld met een contactbutton op je website. Wie op de link klikt, wordt automatisch naar Messenger gebracht en kan direct een bericht opstellen.

Wil je proactiever zijn in het gebruik van Messenger? Nodig mensen dan uit voor een gesprek via Facebookadvertenties. Ze zien eruit als normale advertenties en bevatten een duidelijke Call to Action-button. Het verschil is dat een klik niet naar een website leidt, maar een Messengergesprek activeert. Bij het inrichten van de advertentie kun je ook berichten en/of afbeeldingen instellen die mensen in Messenger te zien krijgen. Je kunt zelfs standaardantwoorden instellen waar de bezoeker op kan klikken.

Chatbots

Als het gaat om communicatie met je klant of prospect, klinkt het inzetten van een ‘bot’ niet erg vriendelijk. Maar chatbots bieden juist veel leuke mogelijkheden. Je kunt gesprekken (deels) automatiseren waardoor de klant sneller is geholpen en jij er minder werk aan hebt.

Voorbeeldje. Voeg aan je welkomstboodschap diverse keuzemogelijkheden toe die bezoekers kunnen selecteren. Zo navigeren ze eenvoudig naar het antwoord op de meest gestelde vragen. Is er persoonlijke input nodig? De chatbot laat je direct weten wanneer jouw aandacht is vereist.

Chatbots kunnen ontzettend veel. Het aannemen van een bestelling? De chatbot regelt het. Dit voorbeeld van Botsify laat zien hoe iemand een ijsje kan bestellen via Messenger.
Chatbots kunnen meer dan alleen reageren op berichten. Je kunt via chatbots ook berichten versturen naar mensen die via Messenger een interactie met je bot hebben gehad. Je kunt dit bijvoorbeeld automatisch doen na een bepaalde tijd. Of je stuurt een speciale aanbieding in één keer naar al je Messengercontacten.

Het opzetten van een chatbot is eenvoudig. Er zijn diverse aanbieders die het je makkelijk maken. Met applicaties zoals ChatFuel, ManyChat of Botsify bouw je in een intuïtieve editor je eigen bot. De mogelijkheden zijn oneindig en je kunt de bot bouwen die precies past bij jouw bedrijf.

Sponsored Messages

Wie via Messenger contact opneemt met jouw Facebookpagina kun je op een later moment gesponsorde berichten sturen. Een belangrijk kenmerk van deze berichten is dat een groot percentage wordt geopend – tot wel 86%! Veel hoger dan je ziet bij nieuwsbrieven die per e-mail worden verstuurd.

Je boodschap wordt op Messenger dus door een hoger percentage van de ontvangers gezien. Het is daarmee een uitstekende manier om klanten op de hoogte te brengen van het laatste nieuws of een mooie aanbieding.

Kanttekening: Sponsored Messages worden alleen verstuurd naar mensen die al een gesprek met je hebben gehad. Een extra reden dus om contact via Messenger aan te moedigen en zo je potentiële bereik met Sponsored Messages te vergroten.

Veel bedrijven laten Facebook Messenger nog links liggen. Juist daarom is het nu een goede tijd om er als bedrijf mee aan de slag te gaan. Je onderscheidt je op een eenvoudige manier van de concurrentie door klantvriendelijker te zijn. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden om Messenger op een unieke manier in te zetten die past bij je bedrijf. Met behulp van advertenties, bots en sponsored messages bereik jij je doelgroep op een effectieve manier.

Wil je weten hoe je Facebook Messenger kunt inzetten voor jouw organisatie? Neem contact met me op!

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.