Toegankelijke website? ‘Blinde mensen bezoeken mijn website niet’

toegankelijke-website

Wie heeft er voordeel van een ‘toegankelijke website’? Bijna niemand, toch? Je doet het misschien voor die enkele slechtziende die toch nooit je website bezoekt. Well, you might be wrong.

Voor maar liefst 4 miljoen (!) Nederlanders is veel online informatie helaas nog steeds niet goed beschikbaar. Dat is een enorme groep mensen die vaak wordt vergeten. Simpelweg omdat de meeste webdesigners en communicatieprofessionals niet stilstaan bij deze gebruikers. Is de informatie op jouw website voor iedereen toegankelijk? Kan iemand die doof is alle informatie tot zich nemen? En wat als iemand slechtziend is of blind? Miljoenen Nederlanders kampen met aandoeningen waardoor digitale informatie maar beperkt of zelfs helemaal niet toegankelijk is. Denk aan:

  • Visuele beperkingen
  • Auditieve beperkingen
  • Kleurenblindheid
  • Dyslexie
  • Laaggeletterdheid
  • Motorische beperkingen

Groen en geel

De grap is dat mensen zonder bovenstaande beperkingen zich vaak al groen en geel ergeren aan de toegankelijkheid van websites. Los van irritante pop-ups, cookiemeldingen, niet-werkende links of eindeloze laadtijd zijn websites vaak ontworpen voor de ideale gebruiker in de ideale omgeving: jong, kerngezond, digitaalvaardig, zonder afleiding en volledig zen met een laptop en een bak koffie op de bank. Maar wie voldoet altijd aan dat profiel en wanneer gelden die omstandigheden? De kans is groter dat je in een treincoupé zit of op een drukke werkplek, met veel prikkels, een klein scherm (je mobiel), fel daglicht en je ook bent vergeten je koptelefoon mee te nemen. In zo’n geval is toegankelijkheid een dingetje. Laat staan wanneer je zintuigen niet optimaal functioneren.

Richtlijnen toegankelijke website

Om websites zo toegankelijk mogelijk te maken voor elke gebruiker zijn allerlei extra functionaliteiten nodig. Voor overheidswebsites gelden al enkele jaren richtlijnen met betrekking tot toegankelijkheid. Het vraagt om een andere aanpak bij het opzetten en inrichten van je website. Daarbij houd je rekening met 4 principes van toegankelijkheid. Je website is:

  • Waarneembaar
  • Bedienbaar
  • Begrijpelijk
  • Robuust

Onzichtbaar

Neem bijvoorbeeld de kleurstelling. Als je visueel beperkt bent, zijn grijze letters op een witte achtergrond vaak vrijwel onzichtbaar. Als je een kleurstoornis hebt, is dit al niet meer te lezen. Contrast is dus heel belangrijk. Ook zul je elke afbeelding in je website van een beschrijvende tekst moeten voorzien, zodat een screenreader kan oplezen wat de afbeelding inhoudt. Handig als je de afbeelding niet kunt waarnemen. Gebruik je video’s? Dan is ondertiteling voor doven en slechthorenden een must, maar ook een audiodescriptie voor wie de video niet kan bekijken. En kan iemand vanwege een motorische beperking geen muis bedienen, dan zal hij op een andere manier door je website moeten kunnen navigeren. Aanpassingen

Het inrichten van je website voor gebruikers met een beperking vraagt dus om allerlei aanpassingen – in de opbouw van je webpagina’s, de menuweergave, je zoekfunctie, etcetera. Wil jij meer weten over het toegankelijk maken van je website, zodat je iedereen met jouw boodschap kunt bereiken? Neem dan contact met ons op. P.S. Je ziet het goed: ook deze website laat op het gebied van toegankelijkheid nog te wensen over. Er is een make-over in de maak die daarmee wel rekening houdt 🙂

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.