Slimmer adverteren via alle netwerken van Google (nieuw)

Maximale prestaties-google ads-campagne

In mei vorig jaar introduceerde Google Ads een nieuwe campagnevorm: Performance Max (Maximale Prestaties). In eerste instantie als BETA, maar inmiddels al enkele maanden voor iedereen beschikbaar. Deze campagnevorm is interessant, omdat je met minder inspanning meer resultaat kunt halen uit je advertenties. Machine learning en automatisering helpen je hierbij. Kortom: let Google do the hard work 😅 In deze blog leg ik je uit wat ‘Maximale Prestaties’ is en of het een goed idee is om deze campagnevorm in te zetten.

Wat zijn campagnes voor Maximale Prestaties binnen Google Ads?

Minimale inspanning, maximale prestaties – dat willen we allemaal. Met machine learning en slimme automatisering maakt Google dat nu mogelijk op alle beschikbare netwerken. Google laat advertenties dáár zien waar gebruikers het meest waarschijnlijk interactie zullen hebben met jouw advertentie. Als je voor een ‘Maximale Prestaties’-campagne kiest, is zichtbaarheid van je advertentie mogelijk op de volgende kanalen:

  • Searchnetwerk
  • Displaynetwerk
  • Discover
  • Gmail
  • YouTube
  • Maps

Maar hoe stel je zo’n advertentie in als zichtbaarheid op alle kanalen mogelijk moet zijn? Dat valt reuze mee. Naast een aantal standaardinstellingen (budget per dag, type biedstrategie) vraagt Google je om de volgende input:

  • (Lange) koppen
  • (Lange) beschrijvingen
  • Logo
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • URL van je landingspagina

Verder hoef je niets te doen. Zelfs geen zoekwoorden in te vullen.  (Je kunt deze eventueel nog wel toevoegen als je gebruikmaakt van doelgroepsignalen en aangepaste segmenten creëert. Een aanrader wat ons betreft.)

Levert deze campagnevorm ook echt betere prestaties op?

De hamvraag is natuurlijk of de ‘Maximale Prestaties’-campagnes beter presteren dan de normale advertentiecampagnes. Google stelt dat dit type campagne de beste keuze is in de volgende gevallen:

  1. Je hebt specifieke advertentie- en conversiedoelen (zoals online verkopen stimuleren of leads genereren).
  2. Je wilt de prestaties van jouw campagne maximaliseren en hoeft je niet te laten beperken door het kanaal waarin jouw advertenties worden weergegeven.
  3. Je wilt met één campagne makkelijk toegang hebben tot alle advertentiekanalen van Google.
  4. Je wilt naast op zoekwoorden gebaseerde campagnes in het zoeknetwerk extra bereik en conversiewaarde genereren.

Zet Maximale Prestaties-campagnes in naast reguliere campagnes en vergelijk de resultaten.

Een paar tips nog van onze kant:

  • Voorzie Google van zoveel mogelijk input. Upload het maximaal aantal (aansprekende) afbeeldingen, zorg voor voldoende sterke, diverse koppen en beschrijvingen en voeg opvallende video’s toe.
  • Maak gebruik van doelgroepsegmenten: creëer specifieke doelgroepen op basis van zoekgedrag, leeftijdscategorie en affiniteit.
  • Experimenteer: zet ‘Maximale Prestaties’-campagnes in naast reguliere campagnes en vergelijk de resultaten.

De bètaversie van ‘Maximale Prestaties’-campagnes is goed getest en we zijn erg optimistisch over én nieuwsgierig naar het effect ervan. Google automatiseert steeds meer werkzaamheden en doet dat meestal vrij succesvol. Al zullen er ongetwijfeld nog verbeteringen mogelijk zijn. Zo zijn de optimalisatiemogelijkheden van ‘Maximale Prestaties’-campagnes nu beperkt. Je krijgt weinig inzicht in waarom je advertentie wel of niet goed presteert. Google geeft de kwaliteit van je advertentie een score en daar moet je het in principe mee doen. Wel kun je inzien welke combinatie van koppen, beschrijvingen, afbeeldingen en video’s het beste presteert op welk kanaal. Op basis daarvan kun je natuurlijk ook optimalisaties doorvoeren. Happy testing! Meer weten? Volg onze LinkedIn-pagina voor interessant nieuws of neem bij vragen direct contact op.

 

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.

Skip to content