E-mailmarketing: onmisbaar saleskanaal

e-mailmarketing

E-mailmarketing is een van de meest succesvolle marketingtools. Mits je dit goed inzet. Je verkoopt immers het makkelijkst aan mensen die je al kennen of al klant van je zijn.

Waarom e-mailmarketing?

E-mailmarketing heeft veel voordelen. Het speelt een belangrijke rol in het creëren van klantbetrokkenheid, loyaliteit en het verhogen van conversies.

📈 50% van de mensen doet minstens één keer per maand een aankoop via e-mailmarketing.
📈 59% geeft aan dat e-mails die ze ontvangen invloed hebben op hun aankoopbeslissingen.

Gepersonaliseerde e-mails hebben ook nog eens een 6x hogere transactiesnelheid dan algemene e-mails. De impact van e-mailmarketing moet je dus niet onderschatten.

E-mailmarketing: meer leads, meer conversies

Het aantrekken van nieuwe klanten en het verkopen van diensten en producten is de levensader van vrijwel elk bedrijf. E-mailmarketing is bij uitstek geschikt om je hierbij te helpen. Zeker omdat er veel slimme software beschikbaar is om je hierbij te helpen. Denk aan online tools als Mailchimp en Brevo (voorheen Sendinblue).

Stap 1: strategie bepalen

Als je klanten en prospects via e-mail wilt kunnen bereiken, is het belangrijk dat ze onderdeel worden van je mailinglijst. Je zult dus moeten bepalen hoe je deze lijst gaat laten groeien. Je zou dit bijvoorbeeld zo kunnen doen:

  • Moedig bezoekers op je website aan om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief
  • Bied bezoekers op je website waardevolle content (whiepaper, e-book) aan in ruil voor hun e-mailadres
  • Geef mensen korting op hun eerste (of volgende) aankoop in ruil voor hun e-mailadres
  • Start een social campagne en verzamel e-mailadressen via leadformulieren
E-mailmarketing: strategie
E-mailmarketing: personalisatie

Stap 2: campagnes opzetten

Verzamelde e-mailadressen importeer je in je e-mailmarketingprogramma (of automatiseer dit indien mogelijk). Afhankelijk van je producten en diensten kun je ervoor kiezen om je e-maillijst te categoriseren op interesses. Zo krijgen ontvangers alleen mails die aansluiten bij datgene waarin ze zijn geïnteresseerd. Je kunt nu e-mails gaan opstellen met specifieke informatie of aanbiedingen die gericht zijn op een deel van je adressenlijst.

Stap 3: e-mail automatiseren

Het mooie van e-mailmarketingprogramma’s is dat je je e-mailverzending volledig kunt automatiseren. Zo kun je prospects bijvoorbeeld in stapjes laten kennismaken met je dienst of ze via een aantal mails op de hoogte brengen van je productaanbod. Je zet dit eenmalig op en vervolgens ontvangt iedereen die aan je adressenlijst wordt toegevoegd een zelfde serie e-mails – zonder dat je daar nog omkijken naar hebt. De mogelijkheden op dit gebied zijn zeer uitgebreid.

E-mailmarketing: automation

E-mailmarketing: bouw een band op met je klant

E-mailmarketing is dé manier om eenmalige klanten om te zetten in loyale relaties die jarenlang aan je verbonden blijven. Wat kun je doen?

  • Stuur mails over nieuwe producten
  • Bied speciale acties aan voor bestaande klanten
  • Deel belangrijk bedrijfsnieuws
  • Vraag om feedback (en leer ervan!)
  • Etc.

Deze gepersonaliseerde interactie helpt je om een relatie op te bouwen met je klanten en verhoogt de kans dat ze terugkeren.

E-mailmarketing & privacy

De meeste mensen waarderen de beleving die een gepersonaliseerde e-mail met zich meebrengt. Maar… ze willen ook dat hun persoonlijke gegevens worden gerespecteerd. Zorg er dus voor dat je transparant bent over hoe je met gegevens omgaat. Vermeld dat in je privacyverklaring op je website. En maak het makkelijk om je af te melden van een e-maillijst. Niet leuk als het gebeurt, maar  je wilt ook geen irritatie wekken bij je ontvangers.

E-mailmarketing uitbesteden?

Hulp nodig bij het inrichten van e-mailmarketing? Wij denken graag met je mee over een oplossing die bij je past. Vraag nu een gratis consult van 30 minuten aan bij een van onze specialisten.

Plan je afspraak

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.