Domain Rating: dé graadmeter voor je SEO

Domain Rating - hoger in Google seo ahrefs

Ben je op zoek naar een shortcut voor je eindeloze SEO-inspanningen? Een snellere manier om te klimmen in Google? Focus op Domain Rating (DR). In deze blog vertel ik je waarom DR zo belangrijk is en welke score je minimaal moet nastreven. Plus: 3 tips om je Domain Rating te verhogen.

Oké, wat is Domain Rating precies?

Domain Rating is een door Ahrefs ontwikkelde SEO ranking-score die de sterkte van het backlink-profiel van een website weergeeft. De score wordt breed gedragen in de SEO-industrie en is met name gebaseerd op de kwaliteit en hoeveelheid backlinks die een website heeft.

De vuistregel is: hoe hoger je Domain Rating, des te beter je overall posities in zoekmachines.

De opdracht is dus simpel.

Verhoog je Domain Rating en je gaat klimmen in de zoekresultaten.

Bouw een sterk backlinkprofiel op

Er is maar één factor die écht telt voor je Domain Rating: BACKLINKS.

Om een ​​sterk backlinkprofiel op te bouwen, is het belangrijk om links te verzamelen van gezaghebbende en relevante websites. Je kunt dit op allerlei manieren doen. Ik geef je een paar tips:

  1. Gastblogs. Het schrijven van gastblogs voor websites in jouw branche is een geweldige manier om backlinks te genereren. Schrijf een ronkend artikel voor een ander platform en zorg dat je een link naar je website laat opnemen in jouw bio of in je artikel.
  2. Broken linkbuilding. Vind links die niet meer werken op relevante websites en bied aan om de link te vervangen door een link naar jouw website.
  3. Persberichten. Heb je interessant nieuws vanuit je bedrijf? Overweeg een persbericht rond te sturen. Als het wordt opgepikt door media en andere websites kan het waardevolle backlinks opleveren naar jouw website.

Creëer content van hoge kwaliteit

Waarom zou iemand overwegen om een backlink naar jouw website te plaatsen? Juist, dat gebeurt alleen als je content van kwaliteit, relevant of grappig is. Zorg dus dat de inhoud van je website de moeite waard is voor je doelgroep.

Denk daarbij ook aan de verpakking van je boodschap. Een paar voorbeelden:

  • Gidsen. Mensen zijn dol op gidsen. Daarin schuilt immers de belofte van informatie die je verder helpt. En als creator kun je er lekker gedetailleerd ingaan op een specifiek onderwerp. Dat kan enorm waardevol zijn voor jouw doelgroep. Weet waarover je schrijft, doe je huiswerk, maak de gids visueel aantrekkelijk en zorg dat je er gemakkelijk doorheen kunt navigeren.
  • Case studies. Een beproefde manier om de waarde van jouw product of dienst te demonstreren, is door een case study te gebruiken. Geef in een case study duidelijk weer hoe jouw oplossing een specifieke klant heeft geholpen zijn doelen te bereiken.
  • Infographics. Zucht, kwam alles maar in infographics tot ons. Het is een geweldige manier om complexe informatie op een overzichtelijke en simpele manier te presenteren.
  • Video’s. We zijn lui. En dat verklaart waarom video zo goed werkt. Het is voor onze hersenen de eenvoudigste manier om informatie te verwerken. Heb je de mogelijkheid om video in te zetten? Al is het maar af en toe. Doen.
  • Onderzoek. Wil jij je expertstatus opkrikken? Hang de onderzoeker uit. Doe bijvoorbeeld onderzoek onder je klanten of in jouw branche. Het is dé manier om je te presenteren als een thought leader en hoogwaardige inbound links aan te trekken.
  • Interactieve inhoud. Mensen zijn er dol op: bedenk een boeiende quiz of poll en interactie met je doelgroep is verzekerd.
  • User generated content. Maak gebruik van de feedback van je klanten en vraag hen er ook specifiek om. Reviews, testimonials en social media-berichten helpen je om reputatie op te bouwen en het vertrouwen in jouw merk te vergroten.

Maak en deel interessante content en je zult op een natuurlijke wijze links gaan aantrekken van andere websites en gaandeweg je Domain Rating verhogen.

Gebruik social media om je inhoud te promoten

Het blijft een enorme uitdaging voor veel bedrijven, maar het is zó belangrijk als je je online zichtbaarheid een boost wilt geven. Social media zijn een superkrachtig hulpmiddel om je webcontent te promoten en je online reputatie op te bouwen. Door je inhoud te delen op social mediaplatforms kun je jouw bereik eindeloos vergroten en meer inkomende links naar je website aantrekken. Niet te lang over nadenken. Doen.

Volg deze tips op en je gaat gegarandeerd resultaat zien van je inspanningen. En ja, daar is tijd en doorzettingsvermogen voor nodig, maar als je eenmaal goede posities hebt bereikt, kun je daar soms jarenlang van profiteren. Zet die stip dus op je horizon.

Wat is een goede Domain Rating?

Tot slot, leuk die tips, maar wanneer is de Domain Rating van je website nou in orde?

Een stelregel is dat hoe sterker jouw online concurrentie is, des te belangrijker ook de Domain Rating van je website.

Zit jij in een branche met veel online competitie? Dan zal je Domain Rating belangrijker zijn om hoog te scoren, dan wanneer het speelveld klein is.

Over het algemeen kun je echter stellen dat een Domain Rating tussen de 30 en de 50 als gemiddeld kan worden beschouwd.

Een Domain Rating tussen de 50 en 60 is goed. Is jouw Domain Rating hoger dan 60 dan kun je dat als uitstekend beschouwen.

De echt hoge scores (90+) zijn weggelegd voor de happy few. Maar hé, als je van een uitdaging houdt…

Wat is mijn Domain Rating?

Nieuwsgierig wat de huidige Domain Rating is van jouw website? Check het eenvoudig via deze tool.

Het opbouwen van een goede Domain Rating kan veel tijd kosten. Zorg dus dat je een lange adem hebt. Met een hagelnieuwe website op een kersvers domein begin je namelijk met een score van 0.

Wil jij jouw Domain Rating verbeteren en sneller klimmen in de zoekresultaten? Ontdek hoe onze SEO-producten je daarbij kunnen helpen.

Ook een DR van 60+? Ontdek onze SEO BOOST Injectie.

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.