RankBrain: Op weg naar nóg betere zoekresultaten in Google

Google RankBrain

Google heeft RankBrain geïntroduceerd: een nieuw signaal om ingewikkelde zoekopdrachten beter te begrijpen. Interessant, want het heeft mede invloed op de rangorde van zoekresultaten. Google stelt dat RankBrain zelfs het op twee na belangrijkste signaal is. Boeiende vraag: wat zijn de gevolgen hiervan voor zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Zoekmachines zoals Google maken gebruik van talloze signalen die samen een algoritme vormen. Op basis van zo’n algoritme laten zoekmachines – in volgorde van relevantie en gewicht – resultaten zien die het beste passen bij de zoekopdracht.

Wat is nieuw aan RankBrain?

Google krijgt dagelijks veel zoekopdrachten te verwerken. Volgens StatisticBrain bijna 6 miljard per dag. Tussen de 16 en 20 procent van die dagelijkse zoekopdrachten zijn nooit eerder ingetypt. Dat maakt het soms lastig voor Google om de juiste zoekresultaten voor te schotelen. RankBrain moet daar verandering in brengen.

De nieuwigheid van RankBrain zit in het zelflerende vermogen. Met behulp van artificial intelligence traint het algoritme van RankBrain zichzelf om patronen te herkennen. Als een voor Google onbekende zoekopdracht wordt ingetypt, kan de zoekmachine sneller inschatten welke woorden of zinnen een gelijksoortige betekenis of een onderlinge relatie hebben.

RankBrain werd eind oktober gelanceerd. Volgens een medewerker van Google maakt de zoekmachine inmiddels gebruik van het nieuwe algoritme. Het moet daardoor mogelijk worden om bij een zoekopdracht die Google nooit eerder heeft gezien, verbanden te leggen en deze direct mee te nemen in de weergave van de zoekresultaten. Ook registreert en verwerkt RankBrain hoe een gebruiker reageert op de vertoonde zoekresultaten.