Succes met SEO? Fix je EEAT-score

Google E-E-A-T

Leestijd: 6 minuten

|
Auteur:
|
|

Het optimaliseren van je website voor vindbaarheid in zoekmachines verandert voortdurend. In dit blog vertel ik je waar E-E-A-T voor staat, waarom het zo knetterbelangrijk is voor SEO en hoe je jouw website kunt optimaliseren om te voldoen aan deze criteria.

Wat is E-E-A-T?

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.

Deze elementen zijn onderdeel van Google’s richtlijnen om de kwaliteit van webpagina’s te beoordelen.

1. Experience

Google wil alle bezoekers met een zoekopdracht voorzien van het beste antwoord. Ervaring (experience) speelt daarbij een belangrijke rol.

Heb jij als auteur van een artikel of een blog zelf ervaring met een product of dienst? Google waardeert content die geschreven is door iemand die daadwerkelijk heeft ervaren waarover hij of zij schrijft.

Toon dus aan dat je die ervaring hebt. Voeg ‘bewijslast’ toe aan je blog, dienst of artikel met een video, eigen afbeeldingen of cases met uitgelichte resultaten.

2. Expertise

Wat weet jij over een onderwerp? Google vindt expertise een zwaarwegende factor bij het beoordelen van de waarde en ‘het gewicht’ van content.

Geef je medische advies zonder enige aantoonbare relevante opleiding of achtergrond? Dan zul je geen noemenswaardige positie scoren te midden ten opzichte van bronnen die wel aantoonbaar over die expertise beschikken.

Hetzelfde geldt voor artikelen over thema’s die een wetenschappelijke achtergrond veronderstellen van de auteur. Zonder de juiste expertise wordt het lastig om met jouw content een toppositie te verkrijgen tussen gerenommeerde wetenschappers.

Dit betekent niet dat je zelf geen teksten meer kunt schrijven voor je eigen website of voor die van klanten. Zorg er echter wel voor dat je laat zien dat je de expertise in huis hebt of een expert hebt ingeschakeld.

Content die wordt geproduceerd door een expert wordt door Google als waardevoller beschouwd en heeft daardoor een hogere kans om goed te ranken in de zoekresultaten.

3. Authoritativeness

Expertise schuurt dicht aan tegen ‘autoriteit’. Hoe zit het met jouw online reputatie? Word je in jouw vakgebied gezien als autoriteit?

Google weegt hoe anderen jouw content beoordelen en bepaalt op basis daarvan welke autoriteit jouw website heeft.

Je versterkt dit bijvoorbeeld door backlinks van gerenommeerde websites te verzamelen. Een link van een toonaangevend medium naar jouw website beschouwt Google als waardevolle aanbeveling.

Maar ook positieve beoordelingen op jouw producten of diensten versterken je online autoriteit.

4. Trustworthiness

Hoe veilig en betrouwbaar is jouw website?

Een website die met een hoge score op het gebied van betrouwbaarheid zal betere posities scoren dan een vergelijkbare website zonder die status.

Je bestelt je nieuwe laptop eerder bij Coolblue dan bij een webshop zonder naamsbekendheid of onduidelijke status over veiligheid. Onbekend maakt onbemind.

Als nieuwkomer is er dus werk aan de winkel en zul je vertrouwen moeten opbouwen. Vertrouwen komt immers te voet en gaat te paard. Heb dus een beetje geduld met jezelf en werk consistent aan de vier elementen van E-E-A-T dan volgt die mooie positie in Google vanzelf.

Google YMYL

YMYL-websites

E-E-A-T is oorspronkelijk het directe gevolg van zogeheten YMYL-websites. YMYL staat voor Your Money or Your Life.

Onder deze noemer vallen websites waarvan de inhoud als zeer impactvol wordt beschouwd voor de bezoekers. Denk aan websites die als thema gezondheid of financiële onderwerpen hebben. Verkeerde informatie op zulke websites kan een grote impact hebben op de bezoeker. En dus is de betrouwbaarheid van de afzender extreem belangrijk.

Hoge E-E-A-T-score, hogere ranking

Een goede E-E-A-T-score kan direct bijdragen aan een hogere ranking in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.

Google wil gebruikers immers de best beschikbare informatie bieden. Vink jij  de E-E-A-T-checkboxen aan, dan wordt jouw content geïdentificeerd als hoogwaardig en betrouwbaar.

Met de komst van Google’s Search Generative Experience (SGE) wordt E-E-A-T nog belangrijker.

SGE is namelijk ontworpen om gebruikers nog relevantere en nauwkeurigere zoekresultaten te bieden door middel van kunstmatige intelligentie en machine learning.

E-E-A-T optimaliseren

Veel zaken die met zoekmachineoptimalisatie verband houden zijn meetbaar. Dat geldt helaas niet voor E-E-A-T. Toch kun je er van alles aan doen om je website te laten voldoen aan bovengenoemd criteria.

Werk als bedrijf of organisatie aan je ervaring en expertise, wees oprecht en betrouwbaar in je dienstverlening en zorg dat jouw ontwikkeling en status online zichtbaar is. Als je daar in slaagt, volgt een hoge E-E-A-T-score en daarmee hoge posities in zoekmachines vanzelf.

Ervaring

  • Deel je eigen ervaring en mening
  • Laat ‘cases’ zien aan je bezoekers. Bewijs dat je ervaring hebt met jouw product of dienst
  • Verzamel reviews over jouw product of dienst
  • Voeg verschillende media toe (eigen afbeeldingen, video, podcast etc.)

Expertise

  • Zorg voor complete, juiste en inhoudelijke content
  • Wees de expert of werk met een expert
  • Benoem altijd de auteur (maak ook auteurpagina’s).
  • Bewijs de expertise van de auteur (opleiding, certificaten, ervaring).

Autoriteit

  • Verkrijg backlinks van gerenommeerde websites in de branche
  • Zorg dat anderen je zien en je content delen/aanraden
  • Werk aan het aantal online reviews
  • Wees actief op social media

Betrouwbaarheid

  • Installeer een SSL-certificaat op je website
  • Plaats Algemene voorwaarden en publiceer een Privacybeleid
  • Zorg dat de content op je website ook technisch optimaal is
  • Toon keurmerken, certificaten, e.d.

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.