Online marketing bureau nodig? Kijk uit voor cowboys! (7 tips)

Online-marketing-cowboys

Als bedrijf kun je tegenwoordig niet zonder online aanvragen of verkoop. Een hoge positie in Google is onmisbaar als je wilt dat jouw diensten en producten de aandacht trekken van je doelgroep. Maar dat gevonden worden… hoe fix je dat?

Als je op zoek gaat naar oplossingen, vliegen begrippen als ‘Google adverteren’, ‘Onpage SEO’ en ‘Offpage SEO’ je al snel om de oren.
Vrij specialistische werkzaamheden, meestal aangeboden door bedrijven die zich classificeren als online marketing bureaus of internetbureaus.

Ze zijn het afgelopen decennium als paddenstoelen uit de grond geschoten en bieden diensten aan als ‘Search Engine Optimization’, ‘Search Engine Advertising’, ‘Linkbuilding’, ‘Content Marketing’, etc.

Voor jou als leek vaak onduidelijke begrippen en dus is het lastig om een weloverwogen keuze te maken.

Lees hier de 7 tips om de rotte appels van de toffe peren te onderscheiden.

Geen zin in lezen? Bekijk dan onze video.

1. Aantoonbare kwaliteiten

Een betrouwbaar online marketing bureau heeft vaak alle kennis aan boord om jou te helpen op het gebied van zaken als webdesign, zoekmachineoptimalisatie, zoekmachine adverteren en contentmarketing.

Een bureau dat goed werk levert, wil dit ook graag met je delen. Vaak staan er op hun eigen website portfolio’s of cases van hun klanten, waar jij even lekker in kan rondneuzen. Je ziet dan al snel wat zo’n bureau in huis heeft en voor wat voor type klanten ze al werken.

Vaak delen kundige bureaus ook interessante nieuwtjes met je, bijvoorbeeld in hun blogs of video’s, om je zo op de hoogte te houden van de laatste updates en ontwikkelingen binnen de wereld van online marketing.

Bureaus zijn doorgaans ook gecertificeerd bij instanties zoals het NLGW of bij aanbieders van onlinemarketingdiensten, zoals Google. Vaak staan bijbehorende logo’s dan ook vermeld op de website van een online marketing bureau.

Online marketingbureau

Controleer dit ook altijd bij de instanties zelf. Een logootje op je website plaatsen is immers nog geen garantie voor een daadwerkelijke certificering.

2. Ervaring van bestaande klanten

Leuk al die certificaten en opgepoetste portfolio’s, maar hoe doet een bureau zijn werk nou écht? Check altijd de reviews van klanten die je zijn voorgegaan. Wat zijn hun bevindingen? Let er op dat de reviews zijn geplaatst door de klanten zelf op onafhankelijke platforms (Google, Facebook, Trustpilot en Trustoo).

Review Socials
Maar ga ook gerust een stap verder en bel eens een aantal klanten op. Dit levert je waardevolle informatie op die je kunt gebruiken bij het maken van je uiteindelijke keuze.

3. Branche-ervaring

Ben je benieuwd of een internetbureau kennis heeft van jouw sector of branche? Als dit overeenkomt met de branche waarin jij werkt (bijvoorbeeld ‘overheid’, ‘advocatuur’ of ‘logistiek’), dan kan dat specifieke bureau jou misschien net even wat beter van dienst zijn.

Ze kennen dan vaak de valkuilen, het jargon en zijn vaak ook beter bekend met technische mogelijkheden, zoals het ontwikkelen van webkoppelingen, beschikbare plugins en andere tools binnen een branche.

4. Realistische verwachtingen

Welke doelstellingen heb jij voor ogen? Wil je je naamsbekendheid vergroten? Of juist meer producten verkopen?

Een professioneel online marketing bureau zal altijd met je meedenken en deze doelstellingen omzetten naar KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren). Dit houdt in dat de doelstellingen die worden opgesteld Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realiseerbaar en Tijdgebonden zijn (SMART).

Zo krijg je als klant ook de transparantie waar je behoefte aan hebt.

SMART-methode

5. Kosten

Een website voor slechts 250 euro? Wow, dat klinkt top! Maar kun je daar ook echte kwaliteit voor verwachten? Het antwoord laat zich eigenlijk al raden…

Niet ieder online marketing bureau is hetzelfde of biedt hetzelfde. Natuurlijk hangt het ook af van de wensen die je hebt en welk doel je voor ogen hebt, maar voor kwaliteit en maatwerk zul je dieper in de buidel moeten tasten.

Bij een professionele website mag je er in ieder geval van uitgaan dat de o.a. volgende zaken in orde zijn:

  • gebruiksvriendelijk
  • technisch in orde
  • laadt snel
  • werkt goed op elk apparaat
  • geoptimaliseerd voor vindbaarheid in Google

Elk bureau zal zo zijn eigen leveringsvoorwaarden hebben. Vraag hiernaar. Welke service is inbegrepen en waar moet je eventueel apart nog voor betalen? Hoe zit het met onderhoud en updates? Zorg dat je weet waar je aan toe bent.

6. Trust your instincts

Je onderbuik heeft meestal gelijk. Negeer dat dus niet. Als jij na het eerste contactmoment met een onaangenaam gevoel achterblijft, trek dan je conclusies. Ga niet met een bureau in zee waar je je niet goed bij voelt.

Het is misschien niet de beste graadmeter voor kwaliteit, maar jullie zijn gewoon geen match. Is er juist wél een klik? Dan heb jij jouw toffe peer er misschien wel tussenuit gehaald. Vergeet ook dan niet om een bureau langs de rest van de meetlat te leggen.

7. Contracten

Wees voorzichtig met bureaus die uitsluitend werken met langdurige contracten.

Starten met een proefperiode of ga in elk geval niet akkoord te gaan met lange contracten zonder ontsnappingsclausule.

Mocht je je vergist hebben in een bureau of maken ze niet waar wat ze beloven, dan heb je de mogelijkheid om na de proefperiode/pilot weer afscheid van elkaar te nemen.

Een bureau dat jou echt wil helpen en vertrouwen heeft in eigen kunnen, zou hier eigenlijk altijd mee akkoord moeten gaan. Zo niet, wees dan op je hoede.

Zorg ook dat je overeengekomen diensten tot in detail vastlegt. Niets is zo vervelend als financiële verrassingen achteraf door bijv. meerwerk waarover geen afspraken zijn gemaakt.

Bij een professioneel online marketing bureau mag je ervan uitgaan dat deze zaken netjes zwart op wit worden gezet en eventueel meerwerk altijd vooraf wordt gecommuniceerd.

Heb jij vragen over dit artikel? Laat het ons weten!

Credit afbeelding: Postcard Lucky Luke collection: The Dalton’s angels

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.