Theme marker 2 PONCK The Web Company

Leestijd: 5 minuten

Auteur:

Leestijd: 5 minuten

Auteur:

Google Ads presenteert nieuwe normen voor betere advertentiebeleving

Op 31 augustus heeft Google alle gebruikers van Google Ads op de hoogte gesteld van de nieuwe beleidsvereisten voor bestemming (volgens de Better Ads Standards). Deze nieuwe normen voor betere advertentiebeleving zullen in oktober 2022 van kracht worden. Maar wat wordt hier nu precies mee bedoeld? En… heeft dit gevolgen voor jouw Ads-campagne?

Google hecht erg veel waarde aan de advertentiebeleving van zijn gebruikers. Logisch, het is hun belangrijkste verdienmodel. De zoekmachinegigant wil voorkomen dat websitebezoekers advertenties als stomvervelend of bloedirritant ervaren. Voor veel mensen is dat namelijk dé reden om een Adblocker in te stellen. Maar ook jij als Google Ads-gebruiker loopt met slechte advertenties misschien wel potentiële klanten mis. Help… dat wil je natuurlijk niet!

Om ervoor te zorgen dat de advertentiebeleving optimaal is, moeten de advertenties voldoen aan de Better Ads Standards. Oftewel: de nieuwe normen voor betere advertentiebeleving.

Wie bepalen deze nieuwe normen voor betere advertentiebeleving?

De beleidsvereisten worden opgesteld door de Coalition for Better Ads (CBA). De CBA bestaat uit leden van veel grote partijen zoals Google, Microsoft, Facebook (en meer!)

Coalition-for-Better-Ads

Wat zijn de (nieuwe) beleidsvereisten voor bestemming?

In maart 2022 heeft Google al eerder een update van de beleidsvereisten voor bestemming gedaan. Het bedrijf wilde toen vooral de richtlijnen verduidelijken en dat deden ze met drie algemene vereisten. Deze vereisten hebben ze nu dus verder uitgebreid.

De lijst met vereisten waar je aan moet voldoen is best indrukwekkend.
Hieronder laten we je beknopt even zien welke 10 zaken jij moet zien te vermijden.

1. Slechte bestemmingservaring

Je bestemming of inhoud zijn onnodig moeilijk of frusterend.

2. Onvoldoende originele inhoud

Je gebruikt gekopieerde inhoud zonder er nieuwe waarde aan toe te voegen

3. De bestemming komt niet overeen

Jouw advertentie geeft niet nauwkeurig weer waar de gebruiker naartoe wordt geleid.

4. De bestemming werkt niet

De bestemming werkt niet of is verkeerd ingesteld (bijvoorbeeld: een serverfout)

5. De bestemming is niet toegankelijk

De bestemming is niet toegankelijk op de beoogde locatie.

6. De bestemming is niet doorzoekbaar

De bestemming kan niet door Google Ads worden gecrawld.

7. Schending van het app- of webwinkelbeleid

De bestemming schendt het app- of webwinkelbeleid.

8. Onacceptabele URL

De URL bevat onaanvaardbare tekens (zoals !,*, #) of er is een ip-adres als zichtbare URL.

9. Niet-herkende app

Als de app niet door Google wordt herkend.

10. Niet-geverifieerd of onacceptabel telefoonnummer

De telefoonnummers zijn inactief of er is geen verband met het geadverteerde bedrijf.

Is dit beknopte informatie? Jazeker, Google gaat er zelf namelijk nog veel uitgebreider op in. Wil je uitgebreidere informatie hebben en voorbeelden zien? Dan moet je zeker even een kijkje nemen op de pagina bestemmingsvereisten van Google.

Wat gebeurt er als je de beleidsvereisten schendt?

Houd jij je niet aan Google’s normen voor betere advertentiebeleving? Dan kan Google jouw advertenties, extensies en bestemmingen die hun beleid schenden blokkeren. In het ergste geval kan je account zelfs worden opgeschort. Dit doen ze uiteraard niet zomaar, er gaan altijd waarschuwingen aan vooraf. Maar zoals altijd geldt: beter voorkomen dan genezen!

Wat moet je doen?

Er is gelukkig geen reden tot grote paniek. De meeste advertenties die je binnen Google Ads hebt gemaakt zullen aan de normen voor betere advertentiebeleving voldoen. Echter kan het wel zo zijn dat jouw advertenties op één van bovenstaande vereisten slecht scoort.

Gelukkig probeert Google je te helpen via het Rapport over Advertentiefunctionaliteit (je kunt dit vinden in Webtools, zie afbeelding).

Google-Ads-beleidsvereisten

In dit rapport kun je straks precies zien welke advertenties moeten worden aangepast als je de nieuwe beleidsvereisten schendt. Er wordt hierbij een verschil gemaakt tussen advertenties op desktop en mobiel.

Klik op de links desktop en mobiel en kijk of je misschien de regels overtreedt. Pas je advertenties dan zo snel mogelijk aan.

Staan er geen opmerkingen in het rapport? You rule! Dan heb je jouw advertenties goed opgesteld.

Geinspireerd?

Neem contact op met ons! Of laat je verder inspireren door onze andere nieuwsartikelen.