Op 31 augustus heeft Google alle gebruikers van Google Ads op de hoogte gesteld van de nieuwe beleidsvereisten voor bestemming (volgens de Better Ads Standards). Deze nieuwe normen voor betere advertentiebeleving zullen in oktober 2022 van kracht worden. Maar wat wordt hier nu precies mee bedoeld? En… heeft dit gevolgen voor jouw Ads-campagne?
Google hecht erg veel waarde aan de advertentiebeleving van zijn gebruikers. Logisch, het is hun belangrijkste verdienmodel. De zoekmachinegigant wil voorkomen dat websitebezoekers advertenties als stomvervelend of bloedirritant ervaren. Voor veel mensen is dat namelijk dé reden om een Adblocker in te stellen. Maar ook jij als Google Ads-gebruiker loopt met slechte advertenties misschien wel potentiële klanten mis. Help… dat wil je natuurlijk niet!
Om ervoor te zorgen dat de advertentiebeleving optimaal is, moeten de advertenties voldoen aan de Better Ads Standards. Oftewel: de nieuwe normen voor betere advertentiebeleving.
Wie bepalen deze nieuwe normen voor betere advertentiebeleving?
De beleidsvereisten worden opgesteld door de Coalition for Better Ads (CBA). De CBA bestaat uit leden van veel grote partijen zoals Google, Microsoft, Facebook (en meer!)
Wat zijn de (nieuwe) beleidsvereisten voor bestemming?
In maart 2022 heeft Google al eerder een update van de beleidsvereisten voor bestemming gedaan. Het bedrijf wilde toen vooral de richtlijnen verduidelijken en dat deden ze met drie algemene vereisten. Deze vereisten hebben ze nu dus verder uitgebreid.
De lijst met vereisten waar je aan moet voldoen is best indrukwekkend.
Hieronder laten we je beknopt even zien welke 10 zaken jij moet zien te vermijden.
Is dit beknopte informatie? Jazeker, Google gaat er zelf namelijk nog veel uitgebreider op in. Wil je uitgebreidere informatie hebben en voorbeelden zien? Dan moet je zeker even een kijkje nemen op de pagina bestemmingsvereisten van Google.
Wat gebeurt er als je de beleidsvereisten schendt?
Houd jij je niet aan Google’s normen voor betere advertentiebeleving? Dan kan Google jouw advertenties, extensies en bestemmingen die hun beleid schenden blokkeren. In het ergste geval kan je account zelfs worden opgeschort. Dit doen ze uiteraard niet zomaar, er gaan altijd waarschuwingen aan vooraf. Maar zoals altijd geldt: beter voorkomen dan genezen!
Wat moet je doen?
Er is gelukkig geen reden tot grote paniek. De meeste advertenties die je binnen Google Ads hebt gemaakt zullen aan de normen voor betere advertentiebeleving voldoen. Echter kan het wel zo zijn dat jouw advertenties op één van bovenstaande vereisten slecht scoort.
Gelukkig probeert Google je te helpen via het Rapport over Advertentiefunctionaliteit (je kunt dit vinden in Webtools, zie afbeelding).
In dit rapport kun je straks precies zien welke advertenties moeten worden aangepast als je de nieuwe beleidsvereisten schendt. Er wordt hierbij een verschil gemaakt tussen advertenties op desktop en mobiel.
Klik op de links desktop en mobiel en kijk of je misschien de regels overtreedt. Pas je advertenties dan zo snel mogelijk aan.
Staan er geen opmerkingen in het rapport? You rule! Dan heb je jouw advertenties goed opgesteld.