SEO in 2016: Volg deze 5 trends en blijf de competitie de baas

SEO trends 2016

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een ongoing game. Stilstand is op internet – meer dan waar ook – achteruitgang. Maar met alle ontwikkelingen op het gebied van SEO vraag je je soms af: wat moet ik doen om mijn website goed vindbaar te maken in Google? Daarom: 5 trends die je in 2016 niet mag veronachtzamen.

door Wim Glas

In de VS zijn recent twee toonaangevende SEO-conferenties gehouden: SMX East en Pubcon. Onze softwareleverancier Link-Assistant.Com was daarbij aanwezig en noteerde de belangrijkste ontwikkelingen. Een samenvatting van de meest opvallende bevindingen wil ik je niet onthouden.

1. Hoger in Google betekent niet langer de meeste clicks

Ga jij er nog steeds van uit dat een nummer 1-notering in Google je de meeste organische clicks oplevert? Niet per se het geval. Natuurlijk: een positie op plek 1 in Google is nog steeds extreem waardevol, maar er zijn tegenwoordig meer factoren van invloed op het aantal organische clicks in Google.

Denk aan advertenties, lokale zoekresultaten, carrousels, rich snippets en de knowledge graph – ze leiden bezoekers af van de nummer 1-positie. Dat blijkt ook uit onderzoek waarbij de oogbewegingen van bezoekers over een webpagina worden gevolgd.

Conclusie: staar je niet blind op de nummer 1-positie in Google. Onderzoek ook hoe een Google-pagina met zoekresultaten er voor jouw onderwerp of zoekwoordcombinatie uit ziet. Zijn er veel SERP-elementen (betaalde advertenties, lokale zoekresultaten, carrousels, rich snippets, een knowledge graph)? Hoe kun je daar zelf een plekje tussen bemachtigen? Met andere woorden: optimaliseer voor de complete eerste pagina van Google… en ga natuurlijk ook voor die nummer 1-positie.

2. Zorg dat je website supersnel is

De snelheid waarmee een webpagina wordt geladen, weegt mee voor de ranking in Google. Als alle factoren gelijk zijn tussen twee websites, maar een van beide laadt sneller, dan krijgt die website een hogere positie in Google.

Maar ook voor de gebruikerservaring en de conversie is snelheid extreem belangrijk. Vier van de tien bezoekers verlaten een website als die niet binnen 3 seconden laadt. De helft van je bezoekers wordt al ongeduldig na 2 seconden. Elke seconde laadtijd vermindert de conversie met 7 procent. Met andere woorden: een trage website kost je geld. Elke dag weer.

3. Zoekwoorden: nog steeds de basis van je SEO-strategie

Het gebruik van de juiste zoekwoorden staat nog steeds aan de basis van een succesvolle SEO-strategie. Maar er is in de afgelopen jaren wel het een en ander veranderd. Zoekmachines gebruiken nu meer complexe algoritmes om de kwaliteit en relevantie van een website te bepalen. Maar dit betekent zeker niet het einde van het zoekwoord.

Experts zijn het erover eens dat zoekwoordonderzoek nog steeds de basis vormt van SEO-strategieën en contentmarketingcampagnes. Maar omdat Google tegenwoordig verder kijkt dan losstaande zoekwoorden, beter relaties kan leggen tussen groepen zoekwoorden en ook synoniemen herkent, is het belangrijk dat je webpagina’s niet alleen relevant zijn op dat kernwoord, maar voor een hele groep synoniemen en gerelateerde zoekwoorden.

Het doel van zoekwoordonderzoek is niet langer om individuele zoekwoorden te identificeren, maar groepen zoekwoorden die thematisch bij elkaar horen en dus ook terugkeren binnen de verschillende pagina’s van de website.

4. Rich answers: een gevaar én een kans

Google beantwoordt zoekopdrachten steeds vaker via zogenaamde rich answers. Een rich answer is een poging van Google om je vraag of zoekopdracht te beantwoorden, zonder dat je hoeft door te klikken naar een website.

Rich answers zijn vaak opgebouwd uit openbare informatie. Voorbeeldje. Als je in Google de vraag Wat is de hoofdstad van Mongolië? intikt, krijg je niet slechts een doorverwijzing naar een website, maar direct de belangrijkste informatie in beeld.

Volgens een recente studie door Stone Temple Consulting geeft Google tegenwoordig rich answers op 35 procent van de zoekopdrachten. Dat is een toename van 38 procent in de laatste 6 maanden. En die groei gaat door.

Als je SEO-inspanningen zich vooral richten op dergelijke informatie zul je je strategie dus mogelijk moeten bijstellen. Google geeft al zoveel informatie dat een doorklik naar een website niet meer nodig is.

Toch zijn rich answers ook een kans. Als je (gepatenteerde) content van hoge kwaliteit aanbiedt, die Google helpt bij het beantwoorden van vragen, kan het je een waardevolle link opleveren. Volgens Eric Enge van Stone Temple Consulting maakt Google bij 75 procent van de rich answers gebruik van externe data die een link bevat naar de bron.

Als jouw webpagina de bron is van een rich answer kan dat een grote impuls geven aan de traffic naar je website. De Click Through Rate van rich answers is zelfs twee keer zo hoog als de normale nummer 1-positie in Google. Bovendien is een bronvermelding in een rich answer ook haalbaar als je een website hebt met weinig Page Authority.

Met andere woorden: het is nog niet zo’n gekke strategie om juist in te zetten op een bronvermelding in een rich answer en daarmee een impuls te geven aan het verkeer naar je website.

5. Google penalty? Er is een uitweg!

Het is een nachtmerrie voor je website: een tik op je vingers door Google waardoor je plotseling onvindbaar bent in de zoekresultaten. Het kan gebeuren als je op een verkeerde manier met SEO aan de slag gaat. We noemen ongeoorloofde SEO-technieken ook wel ‘black hat’ SEO. Ons advies: houd je er verre van. Je neemt hiermee een groot risico.

Mocht je deze zonde echter hebben begaan of slachtoffer zijn geworden van een SEO-partij die verkeerde technieken heeft toegepast om jouw website ‘beter vindbaar’ te maken, dan is licht aan het eind van de (lange) tunnel. Maar daarvoor moeten wel heel veel opruimwerkzaamheden worden verricht. Moeilijk, maar niet onmogelijk.

Sha Menz, Link Removal Specialist bij Rmoov.com, stelt dat een grondige schoonmaakbeurt noodzakelijk is om herstel in gang te zetten. Ook andere SEO-deskundigen zijn het erover eens dat een complete audit van je website nodig is waarbij alle slechte links verwijderd worden. Als je je website hebt ontdaan van alle aanleidingen die een Google penalty hebben opgeleverd, kun je bij Google een heroverwegingsverzoek indienen. Daarbij geldt: hoe beter je je best hebt gedaan om problemen te verhelpen, hoe groter de kans dat een penalty wordt opgeheven en jouw website zijn weg naar boven vindt in de zoekresultaten van Google.

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.