Eén op drie bedrijven gebruikt website als verkoopkanaal

Bedrijven zetten steeds vaker hun eigen website in als extra verkoopkanaal. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek op 28 oktober heeft gepubliceerd.

Bij 35 procent van de bedrijven kunnen klanten ook online producten bestellen of reserveringen maken. In 2012 kon dit nog maar bij een kwart van de bedrijven.

Bij reisbureaus en hotels, bungalowparken en campings is dit percentage nog aanzienlijk hoger. Daar heeft bijna 90 procent van de ondernemingen een website waarop ook direct kan worden geboekt.

Online omzet detailhandel in de lift

Bij ruim de helft van de bedrijven in de handel kunnen bezoekers online een bestelling plaatsen. Daarbij gaat het vooral om de detailhandel. Verkoop via internet groeit in deze branche nog steeds.

De online omzet die binnen de detailhandel is gemaakt, nam in de eerste acht maanden van dit jaar met een vijfde toe in vergelijking tot dezelfde periode in 2014.

In 2015 heeft 90 procent van de Nederlandse bedrijven met tien of meer werknemers een eigen website. In veel gevallen vooral om hun producten en prijzen te presenteren.

De websites worden ook vaak gebruikt om te verwijzen naar de sociale media die een bedrijf gebruikt.

Bron: CBS

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.

Skip to content