Deze internetondernemer (22) is super succesvol (en dit is zijn truc)

Edwin de Jong internet ondernemer

Edwin de Jong. 22 jaar. Online ondernemer. Ik interviewde hem een jaar geleden voor een artikel in het Startersmagazine van de Kamer van Koophandel. Onderwerp: Klanten vinden. Iets waar Edwin wel raad mee weet. Of beter gezegd: Zijn klanten vinden hem.

In slechts een paar jaar tijd is Edwin erin geslaagd om met websites als Fietsuniek.nl en Omafiets.nl zo’n 20.000 fietsen per jaar te verkopen.

Hoeveel?
20.000!

Dat zijn bijna 55 fietsen per dag. Aantallen waar gevestigde fietshandelaren heel erg van beginnen te kwijlen.

Successtory

Edwins successtory is het verhaal van een jonge generatie die als geen ander begrijpt dat online vindbaarheid en zichtbaarheid als ondernemer extreem waardevol is. Een website die hoge ogen gooit in Google is een garantie voor grote bezoekersaantallen. En dat is geld waard. Of je nou fietsen, grasmaaiers of sport bh’s verkoopt.

Maar ook Edwin begon klein.

Hij vertelde dat hij slechts enkele jaren vóór het internetsucces zijn eerste centen verdiende op de halve meter marktkraam die hij mocht gebruiken als zijn vader – marktkoopman – op de Dappermarkt stond in Amsterdam. Aan de zijde van zijn oude heer leerde Edwin hoe je geld kon verdienen met handel.

Hij kreeg de smaak te pakken en al snel was de halve meter marktkraam niet meer voldoende voor zijn handelswaar. De schuur van zijn ouders werd de opslag voor boedel die hij her en der opkocht.

Van marktkraam naar Marktplaats.nl

Edwins handel vroeg al gauw zoveel tijd en aandacht dat zijn schoolprestaties in gevaar kwamen. Hij besloot de marktkraam te verruilen voor Marktplaats.nl. Zo kon hij toch verkopen, zonder dat hij achter een marktkraam hoefde te staan.

Met succes.

Edwin begon te handelen in alles wat los en vast zat – variërend van kippenhokken tot afgedankt meubilair van fastfoodketens. Hij zag overal handel in.

Grap met een fiets

Op een dag kocht Edwin een fiets. Hoewel de fiets voor eigen gebruik was bestemd, zette hij die bij wijze van grap op Marktplaats – nieuwsgierig of hij die met een leuke marge kon verkopen.

Het bleek een fluitje van een cent.

Hij verkocht de fiets binnen no time met dikke winst. En dus volgden er meer fietsen, die Edwin snel en goed wist door te verkopen.

Edwin had de ideale handelswaar gevonden. Vanaf dat moment besloot hij zich volledig toe te leggen op de handel in nieuwe fietsen.

Hij legde een aantal domeinnamen vast en liet webshops bouwen waarin hij allerlei fietsen aanbood.

Met behulp van Google Adwords realiseerde hij direct goede bezoekersaantallen en dankzij de productie van goede content nam na verloop van tijd ook het organische verkeer naar zijn websites fors toe.

Op het moment dat ik Edwin interviewde, runde hij inmiddels 6 websites over fietsen. Zijn websites leveren zoveel geld op dat hij in staat is om grote budgetten te reserveren voor reclamedoeleinden.

Daardoor stijgen de bezoekersaantallen – en de omzet – nog steeds.

Het juiste moment

Een uitspraak van Edwin die me is bijgebleven, is de volgende:

Als ik mijn laptop openklap, zie ik de orders gewoon binnenstromen. Ze bestellen zelfs vanuit Denemarken fietsen bij me.

Het mooie is dat Edwin met zijn websites op exact het juiste moment in een markt is gestapt die lange tijd werd gedomineerd door fietsenmakers en fysieke fietsenwinkels.

Wie vandaag de dag een fiets nodig heeft, bestelt die gerust op basis van klantbeoordelingen en reviews via internet – ook al heeft hij/zij de fiets nooit in het echt gezien, laat staan er op gereden.

Online shops hebben speelveld drastisch veranderd

Internet heeft de wereld van veel ondernemers totaal op zijn kop gezet. Zeker die van kleine zelfstandigen en bedrijven in het mkb. De wildgroei aan online shops en de almaar stijgende online bestedingen door consumenten hebben het speelveld drastisch veranderd.

Edwin verwoordde het zelf treffend toen hij met enig medelijden sprak over de talloze fietsenwinkels die dankzij de online concurrentie hun deuren moeten sluiten:

Het is eigenlijk te bizar voor woorden. Ik heb zoveel succes in deze business, maar ik kan nog geen band plakken.

Welkom in het internettijdperk.


Ook succesvol zaken doen op internet? Meer omzet halen uit je website? PONCK maakt je beter vindbaar online. Ontdek onze voordelige SEO-abonnementen >

Foto Edwin: Ton Zonneveld

Meer omzet via internet?

Neem contact op.

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.