Onderzoek: MKB slecht vindbaar online

mkb nederland zet te weinig in op online marketing

Ondernemers in het MKB spelen nog maar weinig in op de mogelijkheden van digitale en online marketing. Dat blijkt uit de MKB Online Monitor 2015. Het onderzoek door TNS NIPO, in opdracht van DTG, is uitgevoerd onder ruim 1700 ondernemers uit het MKB in Nederland.

Het is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Terwijl consumenten jaar na jaar meer meer tijd en geld online besteden, maken veel ondernemers nog maar weinig gebruik van de mogelijkheden die online biedt. En dus zijn ze slecht vindbaar online.

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 29 procent van de MKB-ondernemers online marketing belangrijk vindt voor hun bedrijf. Bijna de helft (48 procent) stelt dat ze nog helemaal niks doen aan online marketing.

Grote bedrijven investeren meer in online marketing

Ondernemers die wel een concreet plan hebben voor hun online activiteiten zijn vaak bedrijven met 5 tot 50 werknemers. Ze hebben doorgaans een groeidoelstelling en besteden gemiddeld drie keer meer aan marketing en aan hun website.

Een derde van het MKB doet helemaal niets met marketing. De helft staat niet negatief tegenover online marketing, maar het het geeft aan dat het geen prioriteit heeft. Online marketing wordt pas ingezet als tijd en middelen beschikbaar zijn.

Zoekmachineoptimalisatie meest populair

Ondernemers die online marketingactiviteiten ontplooien, experimenteren met diverse mogelijkheden. Zoekmachineoptimalisatie (28 procent) is de populairste online marketingtool die wordt ingezet. Hoog scoren in Google is voor veel ondernemers cruciaal geworden in de strijd met de directe concurrentie.

Daarna volgen online klantbeoordelingen (16 procent). Veertien procent zorgt voor een bedrijfspagina op Google en slechts 12 procent is actief op sociale media. Elf procent maakt gebruik van advertentiemogelijkheden in zoekmachines (Google Adwords).

Ondernemers blijven hiermee voorlopig sterk achter op het gedrag van hun bestaande én aanstaande klanten.

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.

Skip to content