Je hebt er misschien weleens van gehoord; Google Ad Grants. Een regeling waarmee je, als non-profitorganisatie, gratis kunt adverteren in de Google zoekmachine. Maar wat is Google Ad Grants nou precies en wanneer kom je ervoor in aanmerking? In dit artikel leggen we je uit hoe dit zit, wat de beperkingen zijn én geven we jou tips & tricks om alles uit je Google Ad Grants te halen.
Voorwaarden voor Google Ad Grants
Natuurlijk krijgt niet iedere organisatie ‘zomaar’ $10,000 van Google om mee te doen in de advertentieveiling. Om in aanmerking te komen voor Google Ad Grants moet een bedrijf voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden:
Het moet gaan om een liefdadigheidsorganisatie. Dat betekent dat het bedrijf geregistreerd staat als een van de volgende:
- non-profitorganisatie
- non-profitstichting
- kerk of andere religieuze organisatie
- vereniging met de status van organisatie voor het algemeen nut (Algemeen Nut Beogende Instelling, oftewel ABNI)
De volgende organisaties komen juist niet in aanmerking:
- overheidsinstantie of -organisatie
- ziekenhuis of gezondheidszorgorganisatie
- school, academische instelling of universiteit (hiervoor geldt een ander programma, namelijk Google for Education)
Google vindt het belangrijk dat gebruikers een prettige ervaring hebben op jouw website. Daarom moet je, om in aanmerking te komen voor Google Ad Grants, een degelijke website hebben. Denk hierbij aan:
- duidelijke missie en activiteiten van de organisatie
genoeg content - een prettige navigatie
- een snelle & veilige website
- een mobielvriendelijke website
Zorg voor up-to-date campagnes die de missie van je organisatie ondersteunen, bijvoorbeeld door het geven van informatie over een bepaald onderwerp of het werven van vrijwilligers of donateurs.
De campagnes moeten regelmatig gecontroleerd en bijgewerkt worden, zodat Google gebruikers de juiste informatie krijgen.
Tot slot vraagt Google je om haar voorwaarden te accepteren. Je kunt hierbij denken aan:
- correcte en up-to-date informatie gebruiken
- geen discriminatie
- toegang van Google tot het account
- gebruik van jouw content door Google
- jaarlijks meewerken aan een programma-enquête

Wat zijn de voordelen van Google Ad Grants?
Er is een flink aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen voor je een Google Ad Grants account krijgt. Maar de voordelen van Google Ad Grants wegen hier ruim tegenop.
De belangrijkste voordelen van Google Ad Grants-programma op een rijtje:
De beperkingen van Google Ad Grants
De voordelen van Google Ad Grants zijn natuurlijk erg interessant, wie wil er nou niet een gratis budget om te adverteren in Google? Helaas zitten er ook een aantal beperkingen aan het adverteren via Google Grants.
Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste beperkingen in Google Grants. Deze zijn in te delen in de categorieën vorm, opzet en resultaat.
Tips & tricks voor het beheren van je Google Ad Grants account
PONCK beheert Google Ad Grants accounts van een groot aantal klanten. Onze expertise in dit type accounts, samen met de kennis van de klant over de organisatie en doelgroep, zorgt ervoor dat we het beste uit het Google Grants-budget kunnen halen.
We geven je graag een aantal tips om zelf ook het beste uit jouw Google Grants-account te halen.

Conclusie
Het is als non-profitorganisatie altijd interessant om je aan te melden voor een Google Ad Grants-account. Het is een goede manier om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Het is extra mooi dat die doelgroep op dat moment actief aan het zoeken is naar een relevante term, de kans op een klik naar jouw website wordt hiermee vergroot.
Zorg ervoor dat het account actief beheerd wordt, zodat je goed zichtbaar ben en blijft, en er relevante en up-to-date informatie staat in je advertentie. Heb je hier zelf niet genoeg tijd voor of weet je niet goed hoe je het account bij kunt houden? Vraag dan advies aan een bureau dat ervaring heeft met het beheren van Google Ad Grants-accounts.
Verder is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en tips, om zoveel mogelijk uit het account te halen en geen kansen mis te lopen.
Meld je aan voor Google Ad Grants
Ben je enthousiast geworden over Google Ad Grants? En denk je dat jouw organisatie hiervoor in aanmerking komt? Geef je organisatie dan op via Google Grants. Uiteraard helpen wij je ook graag met je aanvraag.
Hulp bij Google Ad Grants
Heb je behoefte aan iemand die jouw Google Ad Grants account voor je beheert, of wil je een second opinion op je bestaande account? Neem gerust even contact met ons op, we kijken graag met je mee.