Online marketing zit vol met ingewikkelde termen waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. In onze kennisbank behandelen we de meest voorkomende termen. In dit artikel bespreken wij kwaliteitsscore.
Kwaliteitsscore
Wat is Kwaliteitsscore?
Google Ads advertenties krijgen van Google een kwaliteitsscore. Deze score geeft aan of de advertentie goed is, of dat je er misschien nog wat aan kunt verbeteren.
De kwaliteitsscore wordt bepaald door drie factoren:
- De verwachte CTR (Click Through Rate)
Het algoritme van Google berekent dit op basis van prestaties uit het verleden. - De advertentierelevantie.
Komt de inhoud van je advertentie overeen met de zoekwoorden die zijn gebruikt? - De ervaring op de landingspagina
Google wil dat de gebruikers zo goed mogelijk terecht komen zodra ze ergens op klikken. De ervaring op de pagina waarop ze trecht komen is dus erg van belang. Vinden ze daar de informatie die ze verwachten?
Het belang van een goede kwaliteitsscore
Een hoge kwaliteitsscore kan ervoor zorgen dat uw advertenties beter presteren en dat u minder betaalt voor een klik op uw advertentie. Dit komt omdat Google beloont adverteerders die relevante en waardevolle advertenties maken met lagere kosten per klik en hogere advertentieposities.
Er zijn verschillende manieren om uw kwaliteitsscore te verbeteren. Een van de belangrijkste manieren is door te zorgen voor relevante en waardevolle zoekwoorden en advertenties. Dit betekent dat u zoekwoorden moet kiezen die specifiek zijn voor uw product of dienst, en dat u advertenties maakt die aansluiten bij de behoeften en interesses van uw doelgroep.
Gebruikerservaring
Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de landingspagina’s die worden weergegeven wanneer iemand op uw advertentie klikt, relevant en waardevol zijn. Dit betekent dat u ervoor moet zorgen dat de landingspagina’s aansluiten bij de inhoud van uw advertentie en dat ze gemakkelijk te gebruiken zijn voor bezoekers.
Tot slot kunt u uw kwaliteitsscore verbeteren door regelmatig te testen en te optimaliseren. Dit kan betekenen dat u verschillende zoekwoorden of advertenties test om te zien welke het best presteren, of dat u verschillende landingspagina’s test om te zien welke het meeste conversies opleveren. Door te werken aan een hoge kwaliteitsscore, kunt u uw advertenties laten presteren beter en mogelijk zelfs minder betalen voor elke klik op uw advertentie.
Naast het online adverteren is het ook prettig om op de organische manier te worden gevonden in de zoekmachines. Om bovenaan in Google te komen zijn er best een aantal belangrijke SEO-factoren.
Relevante diensten
Je hebt een begrip opgezocht in onze kennisbank. Misschien is deze bijbehorende dienst precies wat je nodig hebt.