Theme marker 2 PONCK The Web Company

Leestijd: 5 minuten

Auteur:

Leestijd: 5 minuten

Webformulieren die wél werken: 12 do’s en don’ts voor meer conversie

Een strak ingericht webformulier kan het verschil maken tussen een geweldige nieuwe klant of een bezoeker die je nooit meer terugziet. Denk aan een contactformulier, een offerteformulier of het aanmeldformulier voor een nieuwsbrief. Als zo’n formulier niet goed werkt, loop je potentiële klanten mis. In dit artikel delen we de belangrijkste do’s en don’ts voor webformulieren, zodat jij meer conversies uit je website haalt.

Do’s: zo maak je webformulieren gebruiksvriendelijk

Bedenk vooraf welke informatie je écht nodig hebt

Vraag alleen om gegevens die je daadwerkelijk gebruikt. Heb je geen telefoonnummer nodig? Laat het dan weg. Hoe korter en relevanter je formulier, hoe groter de kans dat iemand het afrondt.

Gebruik duidelijke labels

Geef velden een duidelijke beschrijving. Dus niet alleen “Naam”, maar bijvoorbeeld “Voor- en achternaam”. Dit voorkomt onnodige fouten en frustraties.

webformulieren – de do's en don'ts

Geef aan of een veld verplicht of optioneel is

Niets is vervelender dan halverwege ontdekken dat velden tóch verplicht zijn. Maak dit direct duidelijk met een asterisk (*) of duidelijke tekst.

Geef overzicht met stappen of een voortgangsbalk

Bij langere formulieren werkt het goed om deze op te delen in logische stappen en een voortgangsbalk toe te voegen. Dat houdt de gebruiker gemotiveerd.

Pas dataminimalisatie toe

Naast gebruiksvriendelijkheid is dataminimalisatie belangrijk, ook voor de AVG. Hoe minder je vraagt, hoe beter je voldoet aan privacyregels en hoe betrouwbaarder je overkomt.

Wees helder over privacy

Wees duidelijk over privacy en de bescherming van gegevens van je bezoekers. Door hier helder over te zijn en te verwijzen naar je privacyvoorwaarden, vergroot je de kans dat ze een formulier invullen.

Don’ts: dit jaagt je bezoekers weg

Onduidelijke foutmeldingen

Een foutmelding na het invullen van een formulier, die zegt: “Er ging iets mis”, zegt je gebruiker niets. Geef exact aan wat er misgaat, bijvoorbeeld: “Het e-mailadres dat je hebt ingevuld, is niet geldig.”

Kleine ergernissen: gegevens 2 keer moeten invullen

Best irritant en bovendien onnodig: twee keer hetzelfde moeten invullen in een formulier. Bijvoorbeeld je adres. Voorkom dit door slimme velden in te stellen waarmee je gegevens makkelijk dupliceert of bijvoorbeeld een “Kopieer factuuradres naar afleveradres”-optie.

Ongevraagd aanmelden voor nieuwsbrieven

Een ingevuld formulier is geen excuus om mensen zomaar op je mailinglijst te zetten. Op veel websites staat deze optie automatisch aangevinkt onder formulieren. Dit is niet alleen vervelend, maar ook in strijd met de AVG.

Slecht bruikbaar op mobiel

Een groot deel van je bezoekers ziet je website via een smartphone. Dat is dus ook het device waarop ze jouw formulier zien. Zorg dus dat formuliervelden leesbaar zijn en de verzendknop goed in beeld. Bij voorkeur het geheel in één oogopslag.

Te veel irrelevante vragen

Hoe meer velden waarvan je bezoeker zich afvraagt waarom hij deze zou invullen, des te groter de kans dat hij afhaakt. Irrelevant is irritant.

Formulieren die te lang zijn

Niemand vult kraaiend van plezier twintig formuliervelden in. Tenzij het er ECHT toe doet. Maar zelfs dan kun je je informatie-aanvraag beter opknippen. Kort en krachtig werkt altijd beter.

Samenvatting

Een succesvol webformulier is compact, duidelijk en makkelijk in gebruik, zodat je bezoeker sneller contact opneemt of een aanvraag doet. Een slim ingericht formulier is daarmee een krachtig conversie-instrument. Heb je het idee dat jouw formulieren klanten kosten in plaats van opleveren? Neem contact op. We helpen je graag maximaal resultaat te halen uit je website.

Meer nieuws