Heb jij je weleens afgevraagd waarom je Que si, Que no van Jody Bernal toch sans gêne bent gaan meezingen? Waarom je het liefst een jeans van PME Legend aan je kont hebt? En waarom jij telkens soep van Unox uit het schap trekt?
De verklaring is simpel. We hebben voorkeur voor iets dat we al kennen. Beter bekend als het mere exposure effect, een ontdekking van psycholoog Robert Zakjonc. Al even geleden hoor, want in 1968 muntte Robert Zajonc dit bekendheidsprincipe door het doen van een aantal experimenten.
Voorbeeldje.
Zajonc liet een groot aantal proefpersonen een reeks willekeurige afbeeldingen zien. Dit gebeurde in een RA-ZEND tempo. Zó snel, dat de proefpersonen niet konden onderscheiden welke afbeeldingen er vaker werden vertoond.
Na deze test kregen ze één vraag: Welke afbeelding heeft jouw voorkeur?
Het resultaat?
Consequent werd gekozen voor de afbeeldingen waaraan ze het meest waren blootgesteld, zonder dat ze zich hier bewust van waren. Zajonc ontdekte dat je voorkeur verandert, als je vaker met iets in aanraking komt.
“The more you see it, the more you like it.”
Robert Zajonc, Sociaal psycholoog
Het mere exposure effect toepassen in je marketing
Het mere exposure effect is vanzelfsprekend onontkoombaar als je aan de slag gaat met marketing. Daar draait het tenslotte om zichtbaarheid om zo het vertrouwen in je merk te vergroten.
Kortom, de theorie van Zajonc over “mere exposure” is dus eigenlijk verrassend eenvoudig. Wil jij weten hoe je de mogelijkheden van online marketing kunt inzetten voor jouw business?
We denken graag met je mee!