‘I’m gonna make him an offer he can’t refuse‘ Deze quote heb je vast weleens gehoord. Hij komt uit de maffiaklassieker The Godfather en wordt uitgesproken door de Godfather himself: Don Vito Corleone.
Deze ene zin vat eigenlijk alles samen wat je met marketing wilt bereiken: je doelgroep een aanbod doen waar ze geen ‘nee’ tegen kunnen zeggen. In dit artikel geef ik je 6 tips om onweerstaanbare aanbiedingen te doen, zodat je véél meer klanten gaat binnenhalen. Kortom: de Godfather-strategie.
Hoe maak je jouw aanbieding onweerstaanbaar?
Waarom is het ene bedrijf extreem succesvol en het andere bedrijf niet? Natuurlijk, het type product en de kwaliteit ervan spelen een belangrijke rol. En branding heeft eveneens grote invloed op merkperceptie en succes. Maar het samenstellen van een onweerstaanbaar aanbod is ook een belangrijke component. Bied simpelweg iets aan waar je klant geen seconde over hoeft na te denken: ‘Wow, wat een te gek aanbod! Waar kan ik tekenen?!’ Met de volgende 6 tips creeër jij een onweerstaanbaar aanbod.
Tip 1: Val op met je aanbod
Veel bedrijven leveren een redelijk vast aantal producten en diensten. Er komt eens een iets bij, er valt eens wat af – maar heel veel beweging zit er niet in. Geldt dit voor jou? Wees dan creatief in de manier waarop je je diensten en producten aanbiedt.
Bedenk een introductieaanbod, een herfstaanbieding, een dol-dwaze-week, een nul-procent-btw-actie, een cashbackdeal… Verzin het! Maar zorg ervoor dat jouw dienst of product haarscherp in beeld is bij je doelgroep.
Belangrijk: doe een aanbod dat geloofwaardig is en dat je 100% nakomt. Geen verrassingen achteraf. Geen trucs, kleine lettertjes of smerige valkuilen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Zorg dat je het vertrouwen van nieuwe klanten wint.
Tip 2: Bied échte waarde
Zorg dat het kristalhelder is wat de waarde is van je dienst of product. Welk probleem lost het op? Of welke status ontleent men aan jouw dienst of product?
Pas als je écht begrijpt welke waarde jij biedt voor je klanten, kun je optimaal bepalen hoe je jouw dienst of product onweerstaanbaar kunt aanbieden.
Kortom, strooi niet te snel met korting, maar denk na over een sterke prijsstelling die jouw dienstverlening vertegenwoordigt. Of voeg extra’s toe die de aankoop aantrekkelijker maken. Geef klanten het gevoel dat ze iets krijgen dat waardevol is – zelfs als ze de volle mep betalen.
Tip 3: Verlaag drempels
‘Oef, die geweldige auto is zó mooi, maar wel reteduur. Maar hé, ik kan in termijnen betalen. Te gek!’
Hebben jouw producten of diensten een hoge prijs? Dan is de mogelijkheid om gespreid te betalen een geweldige manier om je doelgroep toch te verleiden tot aankoop over te gaan. Ook achteraf betalen of per creditcard zijn voorbeelden van betaalopties die de drempel verlagen.
Bekijk je product eens kritisch door de ogen van je doelgroep. Wat zijn de mogelijke dealbreakers? Waarom kiest een potentiële klant niet voor jou, maar voor een ander? Is je aanbod magertjes? Is de levertijd te lang? Welke hobbels kun jij wegnemen, zodat jouw doelgroep meteen weet: dit is een onweerstaanbaar aanbod!
Tip 4: Geef een extraatje
We zijn gek op cadeautjes en voordeeltjes. Maak daar gebruik van naar potentiële klanten toe. Stel, je verkoopt boxsprings. Dan ben je niet alleen. Hoe onderscheid je je van andere beddenzaken? Doe dat bijvoorbeeld door tijdelijk gratis te bezorgen, inclusief montage. Wow! Dat is een mooie service zeg. Of geef een kussenset of dekbedovertrekset weg bij aankoop. Extraatjes zijn verleidelijk en kunnen net dat duwtje in de rug zijn om over te gaan tot actie.
Tip 5: Bied de ULTIEME garantie
Wil je jouw deal echt on-weer-staan-baar maken? Geef dan een ijzersterke garantie. Voorbeelden zijn 7 jaar fabrieksgarantie op je KIA, 365 dagen diefstalgarantie op je aankopen met een creditcard of 90 dagen proefslapen op je nieuw boxspring. Niet goed? Geld terug!
Haal al het risico weg bij je twijfelende prospect. Daarmee straal je uit dat je 100% vertrouwen hebt in de kwaliteit en waarde van je product. Voor de klant wordt het een absolute no-brainer om jouw product te kopen.
Tip 6: Creëer schaarste
Wil je de koopbereidheid van je doelgroep nog verder stimuleren? Creëer dan schaarste. Schaarste wakkert het gevoel van urgentie aan en vergroot de kans dat je prospect je dienst of product zal afnemen.
Bedrijven gebruiken deze techniek vaak in de vorm van tijdelijke acties. Bestel vóór 1 oktober en profiteer van 15% korting. Op boekingsites zie je het ook: nog maar 1 kamer beschikbaar! O jee, snel boeken! Maar ook op=op-acties die de indruk geven dat je er snel bij moet zijn, werken vaak uitstekend.