Theme marker 2 PONCK The Web Company

Leestijd: 5 minuten

Auteur:

Leestijd: 5 minuten

Friends of Search 2025

Online marketing blijft zich razendsnel ontwikkelen, en daarom waren Jantine en Koen aanwezig op Friends of Search 2025, hét event voor SEO– en SEA-specialisten. Vanuit de Kromhouthal in Amsterdam werden ze de hele dag bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen in online marketing. De belangrijkste inzichten hebben ze op een rijtje gezet.

1. Branding is key

Een van de meest opvallende trends is de toenemende focus op branding. Zoals werd benadrukt: “Building a brand is building a business.” Maar waarom is dit zo belangrijk?

  • Steeds meer zoekresultaten leiden tot zero-clicks. Gebruikers klikken minder vaak door naar websites en blijven vaker ‘hangen’ binnen platforms zoals Google, Facebook, Instagram en TikTok.
  • Dit betekent dat jouw merk op die platforms ook zichtbaar moet zijn. Alleen een hoge ranking in Google is niet meer voldoende.
  • 50% van de zoekopdrachten in Google is namelijk een branded search, en dit zal alleen maar meer worden. Mensen zoeken dus specifiek naar iets dat ze al kennen. Dit onderstreept het belang van een sterke merkbekendheid.
  • 70% van de consumenten geeft de voorkeur aan een merk dat ze al kennen en vertrouwen.
  • Storytelling en zichtbaarheid spelen hierin een cruciale rol. Bouw een goede reputatie op en bereik de volledige markt door slim in te spelen op je doelgroep.
Branding

2. Omnichannel 👉 Be everywhere!

SEO, zoals we het kennen, is aan het veranderen. De ‘oude manier’ van optimaliseren gaat je de komende jaren niet verder helpen. ‘It works, until it doesn’t’. Daarom is het cruciaal om vooruit te denken en je zichtbaarheid op meerdere kanalen te vergroten.

  • Je merk en expertise moeten overal aanwezig zijn. Werk aan je digitale footprint.
  • Dit betekent dat je strategie verder moet gaan dan alleen Google. Denk aan social media, marketplaces en andere relevante platformen waar jouw doelgroep zich bevindt.
  • YouTube en video worden steeds belangrijker. Veel mensen vinden video een fijne manier om content tot zich te nemen.
  • De Customer Journey niet zo rechtlijnig als de marketing vroeger schetste. Mensen raadplegen veel verschillende kanalen, op veel verschillende momenten, voor ze tot een aankoop overgaan

3. Focus op andere metrics

Traditionele SEO-metrics zoals kliks en rankings verliezen aan waarde. Door de toename van zero-click resultaten zal verkeer naar websites waarschijnlijk afnemen. Betekent dit dat online marketing minder effectief wordt? Zeker niet, zolang je je focus verlegt:

  • Meet succes niet alleen aan de hand van traffic, maar kijk naar metrics die echt iets zeggen over gebruikerservaring en loyaliteit.
  • “Create fans.” Het gaat niet om het behalen van de nummer 1-positie, maar om het bouwen van een loyale groep gebruikers die jouw merk waarderen.
  • Engagement, merkherkenning en conversie worden steeds belangrijkere KPI’s.
Zero-click-results

4. AI, een bedreiging of een kans?

AI (Artificial Intelligence) heeft een enorme impact op zoekgedrag en online marketing. Maar is AI een bedreiging?

  • Ondanks de snelle groei van generatieve AI zoals ChatGPT en Perplexity, blijft Google nog steeds dominant. Sterker nog, Google groeit nog steeds vijf keer harder dan ChatGPT. De impact van AI op zoekverkeer blijft dus relatief beperkt.
  • AI kan wel een krachtig hulpmiddel zijn, mits je het goed voedt met de juiste informatie en persona’s.
  • Een belangrijke takeaway: “Don’t wait for bots to come to your site, push it to them.” Zorg ervoor dat jouw content AI-vriendelijk is en slim wordt verspreid.
  • Gebruik AI gerust als hulpmiddel, maar besef dat de menselijke controle waarde toevoegt.

5. De juiste content voor de juiste doelgroep

Als je je alleen blijft focussen op keywords, dan ga je de komende jaren de boot absoluut missen. De manier waarop gebruikers content consumeren verandert.

  • Gebruikers zijn steeds kritischer en zoeken naar authentieke, user-generated content. SEO-gedreven content (met de focus op keywords) verliest terrein.
  • De groei van fora zoals Reddit toont aan dat mensen waarde hechten aan echte, betrouwbare content van echte gebruikers.
  • Unieke en diepgaande content wordt steeds belangrijker. Wat kun jij bieden wat anderen niet bieden?
  • Werk samen met experts en influencers. Het gaat hier om echte content en echte volgers.
  • Zorg ervoor dat je weet wie je doelgroep is en waar zij geïnteresseerd in zijn. Maar het kan ook interessant zijn om te weten wie juist niet tot jouw doelgroep behoren. Zodat je deze doelgroep kunt uitsluiten en dure en irrelevante klikken kunt vermijden

Opvallende trend

Zoals we eerder hebben benoemd is er een opvallende trend:De clickratio neemt op eigenlijk alle platformen af. Er wordt dus minder vaak doorgeklikt naar websites. Er is echter één uitzondering. E-mailmarketing.

  • Waar de clickratio op andere kanalen daalt, blijft e-mailmarketing stabiel.
  • Een sterke e-mailstrategie kan dus een krachtig middel zijn om je doelgroep te bereiken en vast te houden.

Friends of Search 2025 was opnieuw een inspirerende en leerzame dag. De ontwikkelingen in online marketing gaan echt heel hard. We nemen alle inzichten mee om onze strategieën verder te optimaliseren.

Meer nieuws