Online marketing zit vol met ingewikkelde termen waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. In onze kennisbank behandelen we de meest voorkomende termen. In dit artikel bespreken wij een nofollow link.
Nofollow link
Wat is een nofollow link?
Een Nofollow link is een type hyperlink dat instructies geeft aan zoekmachines om niet te volgen naar de doelpagina waarnaar de link verwijst. Dit betekent dat zoekmachines geen waarde toekennen aan de doelpagina voor het bepalen van de rangschikking in de zoekresultaten.
Nofollow links zijn bedoeld om te voorkomen dat zoekmachines naar onbetrouwbare of ongepaste websites linken. Ze worden vaak gebruikt op blogs en forums waar gebruikers links kunnen plaatsen, om te voorkomen dat ongewenste links naar spam of malware-gerelateerde websites worden geplaatst.
In tegenstelling tot Dofollow links, die zoekmachines instructies geven om te volgen en waarde toe te kennen aan de doelpagina, geven nofollow links aan dat de link niet gevalideerd is en dat de doelpagina niet relevant is voor de zoekresultaten.
Hoe herken je een Nofollow link?
No-follow links zijn te herkennen aan het nofollow-attribuut, dat wordt toegevoegd aan de HTML-code van de link. Dit attribuut kan worden toegevoegd aan elke link, of het nu een interne of externe link is. Bijvoorbeeld:
<a href=”http://www.example.com” rel=”nofollow”>Example website</a>
Een Nofollow link is een link die geen “linkjuice” overdraagt.
Google gebruikt een Nofollow link niet in het algoritme en deze draagt dus niets bij aan je pageranking.