Online marketing zit vol met ingewikkelde termen waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. In onze kennisbank behandelen we de meest voorkomende termen. In dit artikel bespreken wij Alt-tekst.
Alt-tekst
Wat is Alt-tekst?
Alt-tekst staat voor alternatieve tekst. Het is de tekst die je invult bij een afbeelding die je op je website plaatst. Maar ook in nieuwsbrieven of op social media kun je de alt-tekst gebruiken.
Een alt-tekst is belangrijk, omdat deze infomatie geeft over de inhoud van je afbeelding. Dat is prettig als een afbeelding om wat voor reden dan ook niet kan worden vertoond. Bijvoorbeeld vanwege een trage laadtijd.
Maar ook voor je SEO zijn alt-teksten interessant. Zoekmachinerobots die jouw website indexeren, checken ook de informatie die je meegeeft aan je afbeeldingen. Als je de alt-tekst niet invult, weet een zoekmachine niet wat je afbeelding voorstelt – gemiste kans dus. Zorg daarom altijd dat je je alt-teksten invult.
Niet in de laatste plaats help je blinde en slechtziende mensen door alt-teksten mee te geven aan je afbeeldingen. Het is ook waar de alt-tekst oorspronkelijk voor is bedoeld. Wie een afbeelding niet kan zien, heeft er baat bij als een spraakcomputer kan voorlezen wat de inhoud is van het plaatje dat je hebt toegevoegd of als alt-teksten kunnen worden omgezet in braille.
Wat is een goede alt-tekst?
Een goede alt-tekst beschrijft wat er daadwerkelijk te zien is op een afbeelding. Bedenk daarbij wat er belangrijk is voor je publiek. Welke informatie is de moeite van het beschrijven waard. Probeer de boodschap die je met je afbeelding wilt meegeven ook in de alt-tekst te vangen.
We zeiden het hierboven al: naast een goede beschrijving wil je ook aan de waarde voor zoekmachines denken. Daarom is het verstandig om een zoekwoord aan je afbeelding mee te geven. Wees hierbij specifiek: kies een of twee zoekwoorden en verwerk die in je beschrijving.
Relevante diensten
Je hebt een begrip opgezocht in onze kennisbank. Misschien is deze bijbehorende dienst precies wat je nodig hebt.