Online marketing zit vol met ingewikkelde termen waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. In onze kennisbank behandelen we de meest voorkomende termen. In dit artikel bespreken wij Two-Factor Authentication (2FA).
Two-Factor Authentication (2FA)
Wat is 2FA?
2FA (Two-Factor Authentication) houdt in dat je naast inloggen met je wachtwoord, een extra handeling moet uitvoeren. Zo kan er bijvoorbeeld een code naar jouw e-mailadres gestuurd worden, of ontvang je een SMS met een code die je moet invoeren. Deze extra stap zorgt ervoor dat het criminelen nog moeilijker gemaakt wordt om jouw account binnen te komen. Zelfs als iemand je wachtwoord weet, kan hij zonder die tweede factor niet inloggen.
Waar wordt 2FA zoal gebruikt?
2FA wordt op veel plekken ingezet waar veiligheid belangrijk is, zoals:
Bijna alle banken gebruiken 2FA via een app of scanner.
Diensten zoals Gmail, Outlook en Yahoo ondersteunen 2FA.
Facebook, Instagram, LinkedIn en X (voorheen Twitter) bieden 2FA aan om je profiel extra te beveiligen.
Platforms als Dropbox, Google Drive en OneDrive.
Denk aan inloggen in een bedrijfsportaal, intranet of tools zoals Microsoft 365, Slack en VPN-verbindingen.

Kan ik 2FA gebruiken om mijn website extra te beveiligen?
Ja, dat is zeker mogelijk! Hiervoor kan een plugin gebruikt worden. Per gebruiker kan ingesteld worden welke gebruikers 2FA moeten gebruiken, bijvoorbeeld alleen de beheerders en redacteuren. Wil jij ook 2FA op jouw website en heb je hulp nodig? Natuurlijk helpen wij je graag!
Herstelopties
Niet onbelangrijk: het instellen van herstelopties. Het kan gebeuren dat je je telefoon kwijtraakt of om een andere reden geen toegang meer hebt tot je 2FA-app. Zonder herstelopties kan je dan mogelijk niet meer in je account. Met herstelopties – zoals back-upcodes, een tweede verificatiemethode of herstel via e-mail – kun je in zo’n geval alsnog toegang krijgen tot je account.



