Theme marker 2 PONCK The Web Company

De Goudse Schouwburg

De Goudse Schouwburg is een bekend theater in Gouda. Er zijn ruim 300 theatervoorstellingen per jaar die bezocht worden door Gouda en haar omgeving. Naast de theatervoorstellingen worden er ook veel andere evenementen georganiseerd. Èn is het mogelijk om een zaal te huren voor bijvoorbeeld een vergadering of feest.

Vraag van de klant

We helpen de schouwburg met haar online zichtbaarheid. Het doel is om mensen te herinneren aan het theater en haar voorstellingen. We willen daarbij veel advertentievertoningen laten zien aan een relevante doelgroep. Ook willen we mensen bereiken die doorklikken naar de website om tickets te bestellen.
De online zichtbaarheid verbeteren we door middel van Google Display-campagnes tijdens hun piekmomenten. Denk bijvoorbeeld aan de start van de kaartverkoop, de start van het seizoen en de feestdagen.

Waarom een Google Display-campagne?

Eén van de voordelen van een Display-campagne is dat je alleen hoeft te betalen als mensen op de advertentie klikken. Je kunt dus veel mensen uit de doelgroep een advertentie laten zien. Je betaalt alleen als mensen ook écht geïnteresseerd zijn, op de advertentie klikken en naar de website gestuurd worden.

Bij een Google Display-campagne laat je beeldadvertenties zien. De voorstellingen in de schouwburg hebben vaak mooie posters en foto’s voor de promotie van de voorstelling. Deze afbeeldingen gebruiken we graag om beeldadvertenties te maken die mensen aanspreken en verleiden om een kijkje te nemen op de website van de schouwburg.

Het theater heeft een grote groep vaste fans die zij bereiken met mailings en het versturen van hun brochure. Naast die groep vaste bezoekers zijn er ook mensen die het wel leuk vinden om naar het theater te gaan, maar die (nog) niet bereikt worden via deze communicatiekanalen. Zij denken er vaak zelf niet aan om naar het theater te gaan en tickets te boeken. Dit is een latente doelgroep die je goed kunt bereiken en activeren met beeldadvertenties. Deze beeldadvertenties worden vertoond terwijl zij op het internet aan het browsen zijn.

Bij Google Display-campagnes kun je de doelgroep die je wilt bereiken specifiek instellen. Dit doe je door middel van hun eigenschappen en zoekgedrag. Denk daarbij aan mensen die zich in een straal van 15 kilometer rondom Gouda bevinden (locatietargeting), mensen tot 64 jaar (demografische gegevens), mensen die op zoek zijn naar eventtickets (in-market), mensen die van toneel houden (affinity doelgroep) of mensen die gezocht hebben op bepaalde zoektermen (aangepaste doelgroep). Dat betekent dat je de advertenties goed kunt laten zien aan mensen met eigenschappen die tot de doelgroep van het theater horen.

Naast dat je de doelgroepen specifiek kunt instellen, kun je de verschillende doelgroepen ook goed monitoren in de Display-campagnes. Presteert een groep met een bepaalde eigenschap niet goed? Dan kun je deze groep uitzetten en je richten op de groepen die wel goede resultaten behalen.

Het theater heeft een scala aan voorstellingen en deze behoren tot een aantal categorieën. Je kunt bijvoorbeeld denken aan toneel, cabaret, komedie, familieshows, muziek, musical en dans. Deze categorieën hebben elk een andere doelgroep. Daarom kiezen we ervoor om meerdere Display-campagnes aan te maken, die elk een andere doelgroep aanspreken. We kunnen hierbij ook variëren in de advertentieteksten en -beelden.

De resultaten

We werken al jaren samen met de Goudse Schouwburg en vinden het een leuke uitdaging om de campagnes elk jaar weer te verbeteren. Bijvoorbeeld door de learnings van vorig jaar of van een andere klant te gebruiken. Zo hebben we gemerkt dat doelgroepen die je zelf samenstelt goed werken. Denk hierbij aan mensen die gezocht hebben op de namen van bepaalde cabaretiers (voor cabaret), mensen die op zoek zijn naar leuke dingen om te doen in de omgeving voor kinderen (voor familieshows) en mensen die eerder zochten naar zoektermen die te maken hebben met dansen (voor dans). We passen de doelgroepen continu aan om de beste resultaten te behalen.

Enkele highlights:

  • Door het continu verbeteren van de doelgroep is de klikratio (CTR) van de Goudse Schouwburg 1,7x hoger dan gemiddeld in de branche.
  • Een 5x hogere conversieratio (percentage van de bezoekers die een ticket kopen) dan gemiddeld in de branche.
  • De klant was zo blij met de resultaten dat de campagnes extra budget hebben gekregen, zodat ze langer konden doorlopen.
  • 0
    Hogere klikratio
    0
    Conversieratio dan gemiddeld
    0

    Review

    “Wauw wat een geweldige cijfers! Kan de campagne nog hervat/verlengd worden?”

    Nina Angkotta
    Marketing & Communicatie

    Meer cases

    Plan je gratis adviesgesprek

    Kop koffie doen of een online call om je wensen te bespreken? We denken graag met je mee. Reserveer eenvoudig je tijdslot.