Zoekmachine Liquidatie: “Steeds Meer Mensen Willen Onvindbaar Zijn Op Internet”

Online marketingbureau PONCK introduceert een nieuwe dienst voor klanten: Zoekmachine Liquidatie. Het Goudse internetbureau gaat klanten helpen die juist NIET meer vindbaar willen zijn op internet.

“We krijgen deze vraag de laatste maanden steeds vaker,’ aldus Wim Glas, een van de oprichters van PONCK. “Met name particulieren, maar ook bedrijven melden zich in toenemende mate met de vraag of we hen willen helpen om hun sporen op het internet te verwijderen.”

Volledig onvindbaar

Redenen om niet meer vindbaar te zijn, lopen uiteen. Glas: “Het zijn zeker niet alleen de voor de hand liggende verzoeken, zoals het verwijderen van persoonsgegevens, compromitterende foto’s of gevoelige betaalinformatie die op het internet rondslingeren. We hebben de afgelopen maanden tientallen verzoeken gekregen van mensen die volledig onvindbaar gemaakt willen worden op internet. En dat is geen gemakkelijke opgave als ze de afgelopen jaren er juist alles aan hebben gedaan om hun leven via social media en andere kanalen wereldkundig te maken.

Slimme software

PONCK ontwikkelde een slim softwareprogramma – ERASE – waarmee het internet wordt afgestruind op zoek naar alle relevante informatie rondom een persoon of bedrijf. Daarbij worden ook gelieerde bedrijven of personen tot in de derde lijn grondig doorzocht. Verzamelde relevante data worden vervolgens bij zoekmachines aangemeld op basis van het recht om vergeten te worden, een dienst die Google al in 2014 introduceerde.

Wildvreemden

Glas spreekt van een trend. Er is een groeiende groep internetgebruikers die zich lijkt af te keren van de online wereld en daarmee ook zijn of haar digital footprint wil uitwissen. “Je wilt niet weten wat mensen op internet achterlaten. Van wildvreemden kun je meer te weten komen dan van je eigen partner. Daar kun je weleens spijt van krijgen. Er is een groeiend verlangen naar anonimiteit.”

Algoritmen

Zoekmachine Liquidatie is een directe tegenhanger van Zoekmachine Optimalisatie, een tak van sport waar PONCK al jaren in bedreven is. “We hebben altijd te maken gehad met klanten die juist een zo hoog mogelijke positie willen scoren in zoekmachines zoals Google,” aldus Glas. Dat we nu mensen aan de lijn krijgen die juist niet meer vindbaar willen zijn, is een nieuw fenomeen. Maar met onze kennis van het internet en zoekmachinealgoritmen is het wel een oplossing die we goed kunnen aanbieden. Ik verwacht dat dit de komende jaren een enorme vlucht gaat nemen.”