Online consumentenbestedingen nemen verder toe

Aankopen internet stijgen verder in 2015

Nederlandse consumenten hebben in het eerste halfjaar van 2015 € 7,96 miljard euro uitgegeven aan aankopen via internet. Dat is een groei van 18,4 procent ten opzichte van 2014. Toen werd in het eerste halfjaar € 6,72 miljard online besteed aan producten en diensten.

Van de bijna € 8 miljard consumentenbestedingen op internet is € 3,91 miljard besteed aan producten als telecom, elektronica en kleding. De overige € 4,05 miljard werd uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en verzekeringen.

Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org: “We zien een onverwacht forse groei van online bestedingen van producten in de eerste helft van 2015. Zetten we de online bestedingen af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 45,9 miljard in de eerste helft van het jaar dan bedraagt het online aandeel van € 3,91 miljard inmiddels 8,5 procent van het totaal. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+1,8%) in de eerste helft van 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

Ook Gino Thui van GfK is verrast: “Het oplevende consumentenvertrouwen vertaalt zich in fors stijgende online verkopen. De onverwacht forse groei heeft geleid tot het bijstellen van onze verwachtingen over 2015. Naar verwachting zal de groei van de online bestedingen zich in de tweede helft van het jaar doorzetten en zullen de online bestedingen over heel 2015 bij benadering uitkomen op € 16,5 miljard.”

Bron: Thuiswinkel.org

Beter vindbaar worden online? Hoger scoren in Google? Meer geld verdienen met je website?
Ontdek onze voordelige SEO-abonnementen.

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.