Google geeft mobielvriendelijke website hogere ranking

Google onthult belangrijkste ranking factoren

Vanaf dinsdag 21 april 2015 kunnen websites die ‘geschikt voor mobiel’ zijn rekenen op een hogere ranking in de resultaten van Google. Vanaf die datum gebruikt Google ‘mobile friendliness’ als een ranking-signaal en zullen websites die daaraan voldoen een ranking boost krijgen ten opzichte van websites die niet mobielvriendelijk zijn.

Het aangepaste algoritme van Google heeft twee belangrijke kenmerken:

  • Het werkt per pagina. Met andere woorden: indien nodig kun je slechts een deel van je website aanpassen voor mobiel gebruik.
  • Het algoritme is binair. Dat wil zeggen: de webpagina is geschikt voor mobiel of niet. Er zijn geen rangen en standen van mobielvriendelijkheid.

Ruim 50% internetverkeer vanaf mobiele apparaten

Dat Google het belangrijk vindt dat websites geschikt zijn voor mobiele apparaten is niet zonder reden. Nederlanders gebruiken steeds vaker smartphones en tabletcomputers als ze het internet op gaan. In 2015 zal het totale internetverkeer voor meer dan 50 procent plaatsvinden vanaf mobiele apparaten.

Het gebruik van mobiel internet stijgt elk jaar flink. In het derde kwartaal van 2014 werd in totaal bijna 17,7 petabyte aan mobiele data verstuurd. Dat is meer dan twee keer zo veel als in dezelfde periode een jaar eerder.

Ten opzichte van twee jaar geleden is het gebruik van mobiele data zelfs verdriedubbeld. In het derde kwartaal van 2012 werd er in Nederland in een kwartaal nog 5,9 petabyte verbruikt.

Is jouw website klaar voor mobiel gebruik?

Wil je weten of jouw website al klaar is voor mobiel gebruik? Doe de mobielvriendelijke test en zorg dat je klaar bent voor de update!


Jouw website mobielvriendelijk maken? Neem contact op met PONCK.

Deel dit bericht!

Wie heeft dit bericht geschreven?

Wil je meer informatie, een antwoord op je vragen over online marketing of een offerte opvragen? Drop a line.