Naar De Knoppen: Zo Maak Je De Perfecte CTA’s Voor Jouw Website!

De Call To Action – of CTA – is cruciaal voor het succes van je website. Je kunt CTA’s strategisch inzetten om verkoop te boosten of inschrijvingen te genereren voor je nieuwsbrief. In dit artikel leg ik uit hoe je de perfecte CTA creëert in de context van jouw onderneming of industrie. Ook geef ik je concrete tips waarmee je meteen aan de slag kunt.

De effectiviteit van een button is sterk afhankelijk van de context. Met context bedoel ik hier: hoe ziet de rest van het platform eruit? Wie is de doelgroep en wat is hun verwachtingspatroon?

Voorbeeld.

Als je op Google zoekt naar advies over welke kleur je CTA’s optimaal doet converteren, kom je een hooiberg van onderzoeken tegen. In veel van deze onderzoeken lees je wat het effect is van kleur op de menselijke psyche.

Rood of blauw?

Helaas spreken deze onderzoeken elkaar vaak tegen. Zo zou volgens het ene onderzoek de kleur rood de eetlust een boost geven, terwijl het andere onderzoek beweert dat mensen juist negatief staan tegenover de kleur rood als ze mogen kiezen tussen rood en blauw.

Op internet zwerven talloze infographics rond die menselijke associaties verbinden aan kleuren. Geel staat vaak voor optimisme, blauw wekt vertrouwen, etc. Echter zijn dit soort associaties in grote mate afhankelijk van zaken als geslacht, cultuur, etc.

Wat doet kleur dus voor je CTA’s? Dat is volledig context-afhankelijk. Belangrijk is dus om jouw CTA’s op de juiste wijze in jouw unieke content te plaatsen. Maar hoe pak je dat aan?

Grote knoppen

Een van de meest voor de hand liggende mogelijkheden om een CTA op te laten vallen, is het formaat. Als je een hele grote knop op je website plaatst, is de kans groot dat je bezoeker hem ziet en uiteindelijk gaat klikken.

Houd wel in de gaten dat grote knoppen ook een keerzijde hebben: namelijk dat ze de visuele hiërarchie kunnen verstoren als je er iets te enthousiast mee strooit.

Conversiekilling

Kies dus heel bewust welke knoppen het belangrijkst zijn, maak daar je primaire CTA’s van en maak die eventueel wat groter dan de rest.

Verder is het belangrijk dat je rekening houdt met de aanbevolen grootte van buttons in het algemeen. Niets is zo conversiekilling als om op een minuscuul linkje te moeten klikken of tikken!

Maak het de bezoeker makkelijk op alle apparaten: Smashing Magazine heeft hier een heel overzichtelijk artikel over. Ook kun je kijken naar de guidelines van Apple, Material Design en andere veelgebruikte design systemen.

Bepaal de positie

De plek waar je buttons neerzet, bepaalt de vindbaarheid van de actie die je de bezoeker aanbeveelt. Als je ze op een onbenullige plek zet, vallen al je weloverwogen keuzes wat betreft kleur en formaat in het water!

Om te kunnen begrijpen waarom positionering zo’n groot effect heeft, geef ik je enkele voorbeelden van hoe mensen websites scannen.

Verleidingen

Als je weet hoe mensen websites scannen, kun je er op inspelen en op de juiste plekken verleidingen plaatsen. Voor bronnen over dit soort vraagstukken verwijs ik je graag naar de Nielsen Norman Group. In enkele van hun onderzoeken bleek dat mensen scannen in verschillende soorten patronen – afhankelijk van het type content.

Bron: Tutsplus

Z-patroon

Een Z-patroon is een patroon dat vaak voorkomt op sites waar niet heel erg veel tekst op staat, en waar vaak weinig gescrold hoeft te worden.

Min of meer alle informatie is dus zichtbaar op je scherm. De bezoeker kijkt eerst links bovenin, waar hij belangrijke informatie verwacht, en beweegt dan naar rechts, schuin naar beneden naar links, en weer naar rechts.

Op een Z-patroon kun je dus inspelen door de meest belangrijke informatie bovenin te plaatsen, wellicht met een titel en een CTA links.

Bron: Nielsen Norman Group

F-patroon

Een F-patroon wordt vaak aangetroffen op een ander soort sites: dit zijn vaak sites met veel tekst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een blog of een nieuwswebsite.

De bezoeker gaat in een horizontale beweging van de linker- naar de rechterkant en herhaalt dit nadat hij een klein stukje naar beneden heeft gescrold. Vervolgens beweegt hij verder naar beneden om te kijken naar kernwoorden en buttons.

Voor een F-patroon is het een goed idee om te letten op CTA’s aan de boven- en onderkant van de site, en in het midden: voornamelijk als er niet heel veel andere navigatie-elementen worden geplaatst.

De impact van microcopy

Microcopy klinkt heel klein en lief, maar kan een enorme impact hebben op hoe duidelijk je buttons zijn voor de bezoekers van je website. Tijd om die eens serieus onder handen te nemen dus!

Met microcopy bedoel ik de kleine teksten op een website die dienen als een soort hints voor je bezoeker. Hier vallen dus niet alleen buttons onder, maar ook bijvoorbeeld error-meldingen en productbeschrijvingen.

In het geval van CTA’s is het belangrijk dat de microcopy je precies vertelt wat je kunt verwachten als je erop klikt.

Is het een knop die zorgt dat je een mailtje kan sturen? Zet er dan in ‘E-mail ons’. Is het een knop die zorgt dat je een evenement in je agenda kan zetten? Zet er dan in ‘Toevoegen aan agenda’. Zorg dat er geen enkele twijfel is bij je bezoeker. Dat brengt jou meer klanten of leads.

Kies de perfecte kleur… voor jou

Nog even over kleur. Het is niet zo dat kleur niks uitmaakt voor de perfecte CTA. Maar blauw is niet per se beter dan rood.

Misschien valt een blauwe CTA wel veel beter op op jouw website dan een rode en presteert deze daardoor beter!

Onderzoek toont ook aan dat een eye catching CTA veel beter converteert dan een CTA met laag contrast.

Zie je? Als de tekst bijna wegvalt tegen de kleur van de button, of de button wegvalt op de achtergrond, werkt dit niet fijn. Dit kan dus ook gevolgen hebben voor jou, als het op je branding aankomt.

Contrast

Als jouw website grotendeels geel is, moet je dus niet precies die kleur voor de buttons gebruiken. Een andere, contrasterende kleur, werkt dan veel beter.

Let bij het kiezen van de contrasterende kleur op je eigen merkidentiteit: de kleur voor je buttons moet wel geloofwaardig zijn voor je klant.

Het komt in het algemeen niet erg logisch over als jij je specialiseert in scheerapparaten voor mannen en je merkidentiteit is masculien, maar je knoppen zijn babyroze.

Wees consequent

Pas deze tips consequent toe op alle CTA’s op je site. De kracht van consequent zijn, is juist dat je een verwachtingspatroon schept, waar je bezoeker weer heel blij van wordt.

Stel: jij bent inconsequent met de kleur van je buttons en gebruikt grofweg vijf verschillende kleuren voor functioneel gelijke buttons, dan communiceer je eigenlijk tegen je bezoeker dat al die buttons van elkaar verschillen en raakt de bezoeker in de war.

Ook kan kleur bijvoorbeeld helpen om aan de bezoeker van je site te communiceren dat er een actie verbonden is aan een element. Bijvoorbeeld: alle knoppen en linkjes zijn rood.

Verwarring

Dat betekent dat als ik ik naar een nieuwe pagina ga als ik erop klik. Op het moment dat je elementen waaraan geen actie verbonden is ook rood zijn, zaai je meteen verwarring. Niet doen dus.

Ik hoop dat je met deze tips aan de slag kunt om je eigen site gebruiksvriendelijker te maken, zodat je net even die extra boost in conversie gaat voelen.

Elke site en elke business is echter weer anders, dus misschien heb jij wel een heel specifieke uitdaging waarvoor het antwoord er hier niet tussen staat. Aarzel niet om contact met ons op te nemen!


Anna Lena van IerselAnna Lena is Interaction Designer bij PONCK. Ze combineert diepgaande kennis van UX met Visual Design. Dat levert aansprekende ontwerpen op die gebruiksvriendelijke zijn en goed converteren.

UX en SEO_ twee disciplines die je site maken of breken

UX & SEO: Twee Disciplines Die Jouw Website Maken (Of Breken!)

UX en SEO_ twee disciplines die je site maken of breken
At the end of the day wil iedereen hetzelfde. Tenminste, als het op websites aankomt: de juiste bezoekers aantrekken en hen verleiden tot een bepaalde actie. Bijvoorbeeld een aankoop, het invullen van een contactformulier of de download van een whitepaper. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en User Experience (UX) zijn daarbij belangrijke elementen die elkaar geweldig kunnen versterken.

Een weloverwogen User Experience is bepalend voor de manier waarop een bezoeker de website beleeft. Het vraagt meer dan simpelweg een website die werkt.

Met een uitgekiende UX leid je je bezoeker intuïtief door de website en zorg je voor de gewenste conversie. Jouw doelgroep moet immers snel geïnteresseerd raken en verleid worden om tot slot niets anders te willen dan jouw product of dienst.

Zoekmachines zijn ‘technisch inspecteurs’

 

Weinig romantisch

In de beleving van velen zijn UX en SEO niet direct potentiële best friends. Zoekmachines zijn ‘technisch inspecteurs’. Ze kijken naar elementen op je website als content, alt-teksten van afbeeldingen, header tags en andere weinig romantische elementen.

UX gaat meer over het ondersteunen van de bezoeker, door de opzet, bewegwijzering en de juiste interacties. Alle elementen op de website ondersteunen één gemeenschappelijk doel: de gebruiker te helpen een gewenste actie uit te voeren.

Dus waar komen SEO en UX elkaar tegen? En hoe kunnen ze elkaar versterken en bijdragen aan een website die op alle fronten goed presteert?

Driehoeksverhouding

Bij de ontwikkeling van een website ligt de bal vaak in eerste instantie bij designers en ontwikkelaars. Zij dragen de verantwoordelijkheid om met behulp van ontwerp en techniek de boodschap van de opdrachtgever zo goed mogelijk over te dragen.

 

Content en SEO hobbelen vaak achter UX en techniek aan

 

Content en SEO hobbelen er vaak achteraan, terwijl die elementen de cruciale onderdelen vormen voor vindbaarheid in zoekmachines. Bovendien vormt content de boodschap, de inhoud: de kern. Daarmee is content dus ook onlosmakelijk verbonden met UX.

Om tot een uitgebalanceerd eindresultaat te komen, is het key dat alle disciplines binnen een team vanaf het prille begin betrokken zijn bij de ontwikkeling van een nieuwe website. Zij zullen samen moeten bepalen hoe de diverse website-elementen zich tot elkaar gaan verhouden.

Win vertrouwen

De ontwikkeling van een website begint met vragen als: Welk doel dient de website? Welke structuur kunnen we het beste gebruiken om de bezoeker zo goed mogelijk te bedienen? Wat doen we met foto’s, graphics, tekst, video, etc.? Zijn er technische beperkingen?

 

Zichtbaarheid in zoekmachines is geen garantie voor conversie en tevreden bezoekers

 

UX en SEO trekken in dat opzicht al in een vroeg stadium samen op en zullen elkaar versterken. SEO moet ervoor zorgen dat bezoekers op de website terechtkomen. Maar vindbaarheid en zichtbaarheid in zoekmachines zijn geen garantie voor conversie en tevreden bezoekers.

Daar komt UX om de hoek kijken. Werkt de site goed? Biedt de website voldoende achtergrondinformatie? Wekt de website voldoende vertrouwen? Kunnen bezoekers gewenste informatie eenvoudig vinden? Hoe kunnen we deze mensen bedienen na conversie? Kortom: biedt de website het ultieme antwoord op de use case van de gebruiker?

Sta open voor feedback

Een bestaande website kan prima vindbaar zijn, maar vanwege slechte functionaliteit geen enkele conversie opleveren. Soms is niet direct duidelijk wat daarvoor de oorzaak is. Ga daarom het gesprek aan met je doelgroep. Vraag klanten, collega’s en vrienden om je website te evalueren. Wat vinden zij dat er beter zou kunnen?

 

Maak je bedrijf persoonlijk, menselijk. Schrijf blogs, gebruik video

 

Een website (en dus je bedrijf) wint ook sterk aan vertrouwen als je de mensen achter jouw merk in beeld brengt. Laat gezichten zien. Voeg korte bio’s toe. Maak je bedrijf persoonlijk, menselijk. Schrijf blogs, gebruik video. Het zijn mensen die je website bezoeken. En mensen willen contact met andere mensen. Zorg dus dat jouw website voor mensen is ingericht.

Zet bezoekers in beweging

Ook belangrijk: enthousiasmeer. Zet in beweging. Zorg dus dat calls to action niet ontbreken. En, wees consistent. Niets is zo vervelend als een onsamenhangend verhaal dat nergens heen gaat. Zorg dus dat je je constant bewust bent van het doel dat je najaagt. Zo kun je bezoekers beter van dienst zijn en ze omtoveren tot blije klanten en ambassadeurs van jouw merk en bedrijf.

UX en SEO draaien beide om mensen en de use cases die bij hen passen. Ze zijn ondersteunend voor andere delen van de klantbeleving – off site en on site – en ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Als je SEO in orde is, draagt dat bij aan de tevredenheid van je bezoeker: die kan immers makkelijker vinden wat hij zoekt. Een goede User Experience verhoogt de tijd die bezoekers doorbrengen op je website (Dwell Time) en heeft daarmee weer een gunstig effect op SEO.

Zorg dus dat beide goed zijn ingericht voor een optimaal resultaat.

Nieuwsgierig hoe wij je hiermee kunnen helpen? Neem contact op!