The making of ‘Verstoppertje’

Woensdag 9 november 2016 lanceerde PONCK een nieuwe promo met de titel ‘Verstoppertje’. Op Facebook was het filmpje direct een kijkcijferhit. Stagiair Paul Ooms – de maker van – vertelt hoe hij te werk is gegaan.

paul ooms

Een reclamefilmpje maken – als student journalistiek had ik dat niet eerder gedaan. Wanneer ik me bezighoud met video zijn het altijd reportages, interviews en documentaires. Toch is het gelukt. Mijn eerste grote project als stagiair bij PONCK is een feit. De titel: Verstoppertje

Een ander soort werk brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo heb ik voor het eerst een echt script geschreven. Als je dat goed wilt doen, horen daar ontzettend veel regels bij – heb ik ontdekt. Gelukkig hoefde dit script niet naar Hollywood, maar wie weet wat de toekomst brengt.

Ook liep ik snel tegen mijn beperkte bekwaamheid als illustrator aan tijdens het tekenen van mijn eerste storyboard. Toch leek het me belangrijk om er zeker van te zijn dat ik straks alle benodigde beelden schoot. Ik las het script op en zette mijn tekeningen in de goede volgorde. Dit hielp me om de timing van het script aan te passen op de beelden die we wilden maken.

Jeugdige acteurs

Op een dinsdag in de herfstvakantie toverden we het huis van Wim om tot een ware filmset. Een groep jeugdige (en opvallend geduldige) acteurs had de dag vrijgehouden om ons te helpen. Sommige scènes moesten wel tien keer over, maar uiteindelijk stond alles erop.

Na het filmen brak onder de acteurs spontaan een spelletje uit. Je raadt het al: ze speelden verstoppertje.

Gestoord

De tweede helft van de video filmden we dichter bij huis. Ik heb herhaaldelijk hardwerkende mensen achter beeldschermen gestoord met mijn camera. Gelukkig hoefde er amper nog geacteerd te worden – zo wilde ik ze juist graag in beeld brengen.

Daarna begon de montage. Bij versie 10 begon het er eindelijk op te lijken. Het idee dat we weken geleden hadden bedacht was nu volgroeid in de vorm van deze promotiefilm. Heel veel werk verzet voor minder dan twee minuten beeld, maar ik ben blij met het eindresultaat.

– Paul Ooms